Wie Devinci kent, kent het merk vermoedelijk vooral van haar fullies. Van de 43 mountainbikes in het assortiment zijn er slechts twee modellen zonder achtervering: de Kobain plus-bike en genoemde Wooky. Waar de fullies soms in tot wel 10 varianten te krijgen zijn, staat de Wooky éénzaam in de catalogus (een los frame is op aanvraag ook verkrijgbaar). Betekent dit dat Devinci minder aandacht aan heeft besteed aan die ene XC hardtail in het assortiment? Geenszins!
Wooky specs
Voor €3299,- levert Devinci met de Wooky een zeer complete hardtail:
- Full carbon DMC-G frame met interne kabelgeleiding – ook voor de achterrem, geïntegreerd 1 1/8″- 1 1/2″ balhoofd, PF30 trapaspot en Boost 148×12 mm compatible dropouts. Het monteren van een voorderailleur (klemband type) is mogelijk. Vermoedelijk past een zeldzame 27,2 mm interne dropper ook als je de voorderailleur-leiding daarvoor gebruikt. De achtervork lijkt banden tot 2,4″ net te accepteren.
- Fox 32 StepCast Factory vork met Boost 110×15 mm as, Kashima coating op de binnenpoten, remote lockout en instelbare low-speed compressie. Ik geef toe dat ik remote lockouts nooit echt nodig vind, de mogelijkheid om low-speed compressie in te stellen juist des te meer.
- Shimano XT 1×11 groepset inclusief Shimano Hollowtech II lagers (middels een PF30-BSA adapter), 32t voorblad en een 11-40t cassette. Enkel de remschijven zijn van een goedkopere SLX variant.
- RaceFace Aeffect SL24 Wielen met een vlot aangrijpende vrijloop, voorzien van met Maxxis Ikon 2,2 banden. Hoewel de banden een OEM versie zijn met witte logo’s zijn het gewoon de dure 3C MaxxSpeed EXO TR edities. Race ready!
Wooky geo
De geteste maat L heeft een 430 mm reach en 621 mm stack. De stuurhoek van 70,3º en zadelhoek van 73º zijn – vandaag de dag – beide vrij conservatief. Devinci noemde de geometrie zelf ‘agressief’. Standaard word bij deze framemaat een stuurpen van 100 mm meegeleverd. Onze testfiets werd op aanvraag van een eerdere tester voorzien van een 70 mm SB3 Flowy AM pen. In combinatie met een 720 mm breed Race Face Turbine stuur kwam dit mij goed uit. Met de stuurpen direct op het balhoofd was de zit nagenoeg hetzelfde als op mijn eigen fiets. De wielbasis was echter wel 40 mm korter(!) dan ik normaal gewend ben, de achtervork juist 12 mm langer.
Ter referentie: ik ben 1,82 m lang en heb handen die 1,90 m uit elkaar staan. M’n benen zijn kort en m’n schoenplaatjes ram ik ver naar achteren, dus ik kom op 765 mm zadelhoogte uit. Het maatadvies van Devinci is dan ook gewoon: “L”.
De aap uit hangen
Ik moet bekennen dat ik maar een paar weken met de Devinci heb kunnen rijden. Van mij had dat een half seizoen mogen zijn. Niet omdat ik geen goede indruk kon krijgen van de Wooky – integendeel! – maar juist omdat die indruk heel positief was. De achtergrond hiervoor is dat ik na 3 jaar buitenland weer in ‘eigen bos’ mag spelen. Ik ken de paden natuurlijk allemaal nog wel, maar de lijnen liggen anders. Bovendien ben ik na drie jaar Scandinavië toch wel duidelijk een fully rijder. Ja, ik heb ook een hardtail, maar die laat/liet ik zo veel mogelijk thuis staan.
Vanaf de eerste rit verraste de Wooky. De ‘agressieve’ geometrie vertaalde zich direct in overdreven hard een aantal bochten in vliegen, zowel op het vlakke, op snelheid, als bergaf. De klassieke, abrupte richtingswisseling scherpe bocht naar links, direct erna scherpe bocht naar rechts induiken? De Wooky gaat er perfect mee om. Ongetwijfeld helpt het dat de wielbasis flink korter is dan ik op mijn fully gewend ben. De Devinci voelt zeker makkelijker manoeuvreerbaar, zonder echt te nerveus over te komen. De Wooky heeft bovendien aardig wat grip, ook op wortels en wat nattere of lossere off-camber secties. En dat met 2,2″ Ikon banden, die niet bepaald een grof profiel hebben. Bergop was het hetzelfde verhaal. Ondanks regelmatige stukken losse of natte bovenlaag behield de fiets continu tractie. Een één op één vergelijking is misschien niet zo zinvol, maar de fiets klimt merkbaar nét ietsje makkelijker dan mijn (toch vrij lichte) 120 mm fully.
Frame, vork en wielen samen zijn comfortabel (lees: flexibel) genoeg om op redelijk normale ondergrond gewoon zittend door te kunnen blijven trappen. Wortels en remkuilen voel je natuurlijk wel, en daarin zou een duurdere carbon zadelpen (met meer flex) ongetwijfeld goed doen. De zijdelingse stijfheid van het geheel is goed, maar is niet zo overdreven hoog dat je bij een stompje of worteltje aantikken dwars over het pad staat. Dit is uiteraard ook de combinatie van frame, wielen en voorvork, en die combinatie is bij de Wooky spot on.
De Wooky is bedoeld als racehardtail. In mijn eerste paar weken ’thuis’ bleek de fiets echter goed te passen bij mijn rijstijl (gekalibreerd op een 120-140 mm fully met een dropper!). Daarbuiten kon de rood-zwart-blauwe Devinci érg goed omgaan met verrassingen. Dat dropje dat in al die jaren toch dieper uitgesleten was. Dat houten trapje waar ik nooit eerder tegen omhoog kon rijden. Devinci mag de geometrie ‘agressief’ noemen, ik zou zelf eerder neutraal noemen. Dit is een fiets die gemoedelijk kán zijn, maar die voor rijders die het willen ook behoorlijk ver te pushen is. Ongetwijfeld dat de aangepaste cockpit met kortere stuurpen daar mee heeft geholpen.
Plussen, minnen en verder
Als ik een Wooky zou kopen zou ik er nauwelijks wat aan doen. Een geclaimd gewicht van 10,3 kg voor een maatje M vind ik zelf netjes. Een complete XT groep functioneert qua remmen en schakelen gewoon heel goed. De 11-40t cassette is voor mij nét genoeg bereik zonder dat ik me loop te ergeren aan grote tussenstappen. Het geleverde 32t blad is hier op de Utrechtse Heuvelrug voldoende, voor vlakkere oorden of cross country wedstrijden zou ik wellicht een 34t er bij kopen. De Maxxis banden doen het zelfs in de modder nog aardig goed – het blijft een merk dat in Nederland meer erkenning verdient.
Hooguit zou ik óók een 70 mm stuurpen monteren, en de remote lockout hendel van de Fox vork verwijderen. Daarvoor in de plaats komt dan een hendeltje voor een dropper (en de zadelpen waar ‘ie aan zit). Mijn inziens is dit een upgrade voor iedere fiets, tenzij je werkelijk niks spannends aan afdaling tegen komt. Dan nog: een paar centimeter drop kan ook de meest absurde steile beklimmingen met obstakels wat makkelijker maken. Zo ken ik nog een grotere houten trap met 30 cm treden die de Wooky wel lust…
Is er dan werkelijk niets negatiefs op te merken? Jawel: wat kleine details. De achtervork was reeds voorzien van de nodige krassen en putjes toen de testfiets arriveerde. Devinci doet er goed aan de lak tegen het klapperen van de ketting te beschermen (en het klankkasteffect te verminderen) door er wat rubber op te plakken. Om dat geklapper nog verder in te perken zou een korte GS kooi derailleur ook helpen – in tegenstelling tot het lange SGS model dat er nu op zit. Die lange kooi is nergens voor nodig. De vrijloop van het Race Face Aeffect achterwiel zou ook wat dunner vet mogen hebben: af en toe kwam er een luide ‘pang’ uit. Zonder verdere schade, trouwens.
Conclusies
De Devinci Wooky is een opvallende fiets voor een goede prijs. Dat het eens niet een matzwarte Duitser is, ontworpen op de stijfheidstests van magazines, is deel van z’n charme. De basisonderdelen – frame en voorvork – zijn gewoon topklassemateriaal en zien er bovendien prachtig uit. De afmontage is vervolgens robuust maar ook licht genoeg om de fiets race ready te maken. Als racen écht je ambitie blijkt, dan is de Wooky niet alleen een goede keus, maar ook een fiets die makkelijk nóg lichter te maken is. Denk aan PF30 cranks (je verliest dan wel de BSA trapas met draad), een carbon cockpit of een tweede (carbon) wielset. Wil je gewoon trails rijden en ontdekken en prefereer je een hardtail, dan is de Wooky uit de doos een perfecte metgezel. Koop er wel een kortere (60, 70 of 80 mm) stuurpen bij.
Tekst: Eric Wictor
Foto’s: Coen de Jongh