Méér bereik, minder gewicht en lagere prijs. Met die termen introduceert E*thirteen nu een nieuwe 11 speed cassette die neer gezet wordt als ultieme concurrent van zowel Shimano en SRAM 11 speed én SRAM 12 speed. Je leest het goed: een lichtere en goedkopere cassette dan X01 Eagle én je kan met je bestaande 11-speed derailleur (en shifter) blijven rijden!
Zoals we reeds noemde is voor veel rijders het absolute bereik van gangbare 1×11 systemen nog iets dat doet twijfelen over nut en eventuele aanschaf. Met de TRS Race cassette rekte E*thirteen eerder al het bereik tot 511% op (9-46t), nog méér dan dat de 500% (10-50t) van 12 speed SRAM Eagle groepen. De 9t als kleinste krans en het grote bereik maken het mogelijk om vooraan ook een kleiner tandwiel te gebruiken: lichter en meer ‘grondspeling’. Dat argument telt nog eens dubbel, want de TRS Race cassette is ruim 50 gram lichter dan de XX1 Eagle variant. Eagle aandrijvingen hebben ook nog eens een enorme derailleurkooi – niet dat we daar ooit iemand over hebben horen klagen. Het addertje onder het gras? De €359,- die je neer mag tellen voor zo’n E*thirteen cassette.
De nieuwe TRS+ brengt hier verandering in. De cassette is met 339 gram net wat zwaarder dan de Race variant, maar de adviesprijs ligt met €269,- wel €90,- lager.
Net zoals andere E*thirteen cassettes heb je een SRAM XD compatibele achternaaf nodig. De cassette zelf is tweedelig en bestaat uit een stalen blok met kleine tandwielen en een aluminium blok met grote tandwielen. De buis met lockring en tandprofiel voor je cassettetool – zoals SRAM cassettes habben – is weggelaten. Hierdoor is er ruimte om het kleinste tandje nóg kleiner – 9t – te maken. Bijgevolg bestaat de montage uit één stap meer dan je gewend bent. Eerst monteer je het aluminium blok op je naaf. Vergrendelen hiervan op de cassettebody doe je met de meegeleverde specifieke lockring en tool. Daarna ‘klik’ je de stalen standjes vast in het aluminium deel. Hiervoor heb je één kettingzweep nodig. Demonteren vereist een tweede kettingzweep: één om de alminium tanden vast te houden, één om de stalen tanden weer los te klikken. Misschien raar, maar o-zo functioneel. Hopelijk is de verbinding nu wél minder gevoelig voor kraken. De eerste versies van het merk hadden daar nogal last van.
Tenzij je regelmatig misgrijpt naar een klein blad is dit geen cassette voor Nederlandse polderrondjes. De onderlinge stappen tussen verzetten zijn natuurlijk vrij groot. Voor wie is de TRS+ dan wel? Voor rijders die geen voorderailleur kunnen of willen monteren in de bergen, maar soms toch te kort komen. Voor SRAM 1×11 rijders die meer bereik willen maar niet willen investeren in Eagle. Of, ten slotte, voor mensen die een X01/XX1 Eagle aandrijving overwegen, maar op zien tegen de kosten.
Meer info: bythehive.com