Eind vorig jaar gingen we als eerste in Europa op pad met de Box One groepset. Een pre-productie set van een nieuwe speler die met een unieke shifter het op wilt nemen tegen de twee grote S’en die de aandrijfmarkt domineren. Onze conclusies destijds? Kort en bondig kwam dat neer op: “Knap dat ze het aandurven, goede poging, maar niet vlekkeloos!” Zo bleek de clutch van onze testderailleur niet te werken en verloren we meermaals de ketting van het kettingblad vooraan. De Push-Push shifter beviel ons in de kern van het ontwerp, maar had wat eigenaardigheden.
Nieuwe, maar bekende shifter
Afgelopen week pakte Box op de EuroBike groots uit. Niet alleen is het programma uitgebreid met de Box Two en de Box One DH groepset, het hele shifterconcept is veranderd. Pardon? Ja… ook wij waren verbaasd ineens 2 hendels te zien. Twin Shifter heet het nieuwe concept. De functie? Met de duim schakel je met de grootste hendel naar een grotere krans. De tweede hendel, die meer aan de voorkant van het stuur is gepositioneerd, bedien je ofwel als ‘trigger’ met je wijsvinger, of je duwt hem met je duim. Exact hetzelfde dus als de two-way release van Shimano. De reden voor de ommezwaai ligt hem in patenten. Blijkbaar brak Box met de originele Push-Push shifter toch in op bestaande patenten van iemand anders en die heeft hun gesommeerd het concept te schrappen. Blijkbaar is Shimano’s two-way release concept niet tot in detail gepatenteerd; het zou een kapitale fout van Box zijn mochten ze ook bij hun tweede concept inbreuk maken op patenten van anderen…
De nieuwe shifters zijn duidelijk het prototypestadium al voorbij: de afwerking oogt goed. Ze zijn minder compact dan de eerste versie. Het zou ons overigens niet verbazen als ze het binnenwerk bij SunRace/MicroShift betrekken. Zeker gezien de korte tijd waarin deze shifters blijkbaar tot stand zijn gekomen. Bij die partij halen ze namelijk ook hun cassettes.
Wat nu overblijft heeft een hoog ‘me too’-gehalte…
De bediening van de kleinste hendel (schakelen naar kleiner blad) gaat met voldoende weerstand in de hendel; je voelt goed wat je doet. De hendel zit alleen erg dicht tegen het stuur aan, dus deze bedienen met de duim is ronduit onhandig. Het schakelen naar een groter blad met de duim kan, zoals voorheen, in grote stappen; tot 4 kransen. Hetzelfde nadeel als bij de Push-Push shifter merkte ik hier ook: de shifter heeft weinig feedback, waardoor het wat meer op het gevoel aan komt om te weten of je de hendel ver genoeg hebt ingedrukt voor een schakeling.
Het is jammer dat Box van hun unieke concept af moest stappen. Het was een leuke troef om zich ten opzichte van de concurrenten te onderscheiden. De derailleur zelf biedt namelijk nauwelijks functionele meerwaarde ten opzichte van de concurrentie. Wat nu overblijft heeft een hoog ‘me too’-gehalte en de redenen om hun aandrijfsysteem te kiezen boven die van Shimano of SRAM zijn daarmee ingeperkt. Het enige dat nog enigszins als meerwaarde overeind blijft staan is dat je onderdelen van de derailleur gemakkelijk kunt vervangen. Aan jou de afweging hoe zwaar dit argument in je aankoopbeslissing doorweegt.
Meer opties
Bij de introductie van de Box One groepset vorig jaar, meldden ze al dat er méér varianten kwamen. Het programma is nu uitgebreid met een downhill-specifieke 7-speed setup, de Box One DH. Deze groepset gebruikt in basis dezelfde geüpdate Box One derailleur, voorzien van een kortere kooi en een 7 speed 11-24t cassette.
Onder de One plaatst Box de Two. Eveneens een 1×11 setup, waarbij er iets bezuinigd is op materialen, al lijkt op het eerste gezicht dat de derailleurs van beide setups vrijwel identiek zijn. De derailleurwieltjes van de Two draaien in elk geval op glijlagers in plaats van industrielagers bij de One.
Verbeterde clutch
Wat alle derailleurs delen is een vernieuwde clutch. Het kapje dat de constructie afdicht is zichtbaar vergroot; teken dat er binnenin zeker wat veranderd is ten opzichte van de eerdere iteraties. Wát er exact is veranderd werd ons – zelfs na herhaaldelijk vragen – niet in detail medegedeeld. Wat we wel kunnen zeggen is dat de modellen op de beurs in elk geval merkbaar méér weerstand hebben in de bewegingsvrijheid van de kooi en dat het systeem nu dus wél werkt. Of de oplossing ook standhoudt, weten we eind dit jaar als we met de vernieuwde versie op pad gaan.
De testset waarmee we de eerder op pad waren, had een Box-eigen cassette die – overduidelijk – bij SunRace vandaan kwam. Daar betrekt Box ze nog steeds. De eveneens meegeleverde KMC ketting met DLC coating – die ons tot dusver erg positief verrast – maakt echter plaats voor een Box-eigen ketting. Deze komt in 3 varianten.
De Box Two ketting heeft massieve pennen en is vernikkeld. De Box One versie is eveneens vernikkeld, maar heeft holle pennen. Boven de One wordt het topmodel, de HexLab, geplaatst. Deze heeft eveneens holle pennen en krijgt een Carbo-Nitride (TiCN) coating die wrijving moet verlagen.
Prijzen
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de componenten en de voorlopige prijzen in Dollars, ter indicatie. Europese prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.
Het is overigens opvallend dat Box de huidige cassettes als ‘Two’ markeert. Ongetwijfeld kunnen we nog wat lichtere varianten verwachten die straks de One-groepsets vervolledigen.
Kettingen | ||
Box HexLab | 11 speed, 116 schakels, TiCN coating, holle pen | $79,99 |
Box One | 11 speed, 116 schakels, vernikkeld, holle pen | $39,99 |
Box Two | 11 speed, 116 schakels, vernikkeld, massieve pen | $24,99 |
Derailleurs | ||
Box One | 11 speed, lange kooi, zwart | $174,95 |
Box One DH | 7 speed, korte kooi, zwart | $174,95 |
Box Two | 11 speed, lange kooi, zwart | $109,99 |
Shifters | ||
Box One Twin Lever | 11 speed | $69,99 |
Box One DH Twin Lever | 7 speed | $69,99 |
Box Two Twin Lever | 11 speed | $44,99 |
Cassettes | ||
Box Two, 11 speed | 11-46t | $99,99 |
Box Two, 7 speed | 11-24t | $49,99 |
Meer informatie: www.boxcomponents.com
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Jeroen van den Brand