Lezyne Micro C GPS – Van fietspomp naar fietscomputer in 1 grote stap

Toen mij werd gevraagd om een Lezyne fietscomputer te testen dacht ik… Lezyne? Van die blinkende fietspompen? Wat hebben die in hemelsnaam met elektronica te maken? Daar heb je wel meer voor nodig dan een freesbank en een anodisatie-bad, lijkt me. Maar toch is Lezyne fanatiek aan de weg aan het timmeren met een hele reeks fietscomputers.

Micro C GPS… whats in a name…?

Ik ging op pad met de Lezyne Micro C GPS, wat een compact model mét kleurenscherm is en uitgerust is met navigatiefuncties en gekoppeld kan worden met je smartphone. Het uiterst compacte apparaatje (34 mm x 48 mm x 22.5 mm) biedt ondersteuning voor een enorme verzameling van hartslagsensors, cadans- en vermogensmeters door middel van het draadloze ANT+ en Bluetooth SMART protocol. Handig voor de hedendaagse data-verslaafden zoals ikzelf, die elk ritje tot het diepste detail willen analyseren. Met een adviesverkoopprijs van €159,95 is de Micro C GPS bovendien €9,- goedkoper dan Garmin’s Edge 25 die dezelfde functionaliteit biedt.

Montage

Mijn eerste indruk toen ik de verpakking openmaakte was de gedachte “Ah, dát bedoelen ze dus met het woord Micro…”. Dit ding is klein! Zo klein zelfs dat je hem met gemak kwijt kan raken als je er geen vast plek voor vindt. De houder zit met een tweetal rubberen o-ringen om het stuur of de stuurpen gemonteerd en vervolgens klik je de Micro C er met een 45 graden draaibeweging op. Dit bevestigingssysteem lijkt veel op dat van de Garmin Edge modellen, alleen zit hij duidelijk een stuk strakker vast. Ondanks het compacte oppervlak van het scherm is de houder vrij hoog, wat dat “Micro” gevoel toch iet wat teniet doet. Het compacte formaat maakt gelukkig wel dat hij goed te monteren op korte stuurpennen die tegenwoordig steeds meer de norm zijn en waar grote computers vaak niet goed op te monteren zijn.

Bediening

De meegeleverde handleiding blijkt ook ‘micro’. In 6 talen worden slechts de basisfuncties uitgelegd om snel te kunnen starten. Hierbij valt vooral op dat de Nederlandse vertaling belachelijk slecht is, zoals deze eerste zin: “Volledig op te laden uw Lezyne GPS met de meegeleverde USB-kabel aangesloten op een computer of een muur oplader voordat u het de eerste keer.” – Grappig, maar wel verwarrend! De Nederlandse distributeur weet ons te melden dat de handleidingen inmiddels herschreven worden met correct Nederlands. Op de website van Lezyne vind ik wel een uitgebreide handleiding, maar niet in het Nederlands. Geen probleem voor mijzelf, maar het moet even gezegd worden.

In een tijd van touchscreens moet ik even wennen aan de bediening met vier rubberen knopjes aan de zijkant. De knopjes geven echter voldoende feedback en de algehele bediening qua menu’s en functies is gewoon duidelijk. Al snel lukt het me om in het menu mijn hartslag- en vermogensmeter te koppelen. Het scherm is prima leesbaar: grote lichte letters op een zwarte achtergrond. Per pagina zijn er tot drie gegevensvelden zichtbaar en je kan naar je eigen voorkeur tot vijf pagina’s configureren.

GPS en smartphone koppeling

De ingebouwde GPS maakt het mogelijk om de afgelegde weg terug kijken via een ‘broodkruimel-pagina’ en je data te uploaden naar bijvoorbeeld Strava. Daarnaast staat het je ook toe om te navigeren. Je moet daarvoor de computer wél koppelen aan je smartphone die je voorzien hebt van de “GPS Ally V2” app (gratis te downloaden via Google Play en iTunes App Store). De app produceert vervolgens op zijn beurt aanwijzingen op het scherm van de Micro C GPS in de vorm van pijlen en tekst. Het is dus turn-by-turn navigatie zonder dat je een topografische map ziet. Routes kun je gemakkelijk maken in de Ally app op je smartphone door simpelweg een adres of coördinaat op te geven waar je naar toe wilt. Of je tekent een route op Lezyne’s GPS Root online applicatie die gebruik maakt van Google Maps, waarna je deze naar je smartphone doorzet.

Navigeren door middel van aanwijzingen in de vorm van pijlen. De afgelegde weg wordt weergegeven op een ‘broodkruimelpagina’.

Deze optie vergt wel enigszins up-to-date apparatuur. In mijn geval werkte het navigatie-gedeelte niet met mijn iPhone4S. Ik zie hierin ook meteen het enige nadeel van dergelijke setup. Ik hoef namelijk zelf niet zo nodig de nieuwste smartphone te hebben. Ik geef dat geld liever uit aan mijn fiets. Maar, toegegeven, de iPhone4S is dermate bejaard dat het eigenlijk geen referentie meer mag zijn. De kans is groot dat jouw smartphone een pak jonger is.

Wat wel werkte was onder meer de mogelijkheid om “Strava Live Segments” te gebruiken, waarbij je tijdens je rit kan zien wanneer je op een van je favoriete segmenten terecht komt. Hierbij wordt je doeltijd weergegeven en hoe ver je nog moet. Een leuke feature die ik graag gebruik. Op langere slingerende mountainbike-segmenten echter, kreeg hij nog wel eens het idee dat ik van de route was afgeweken en dan verdween het live-segments scherm. Deze functie is overigens alleen beschikbaar voor Strava Premium leden.

Batterijduur

Lezyne claimt dat de batterij maximaal 14 uur rijtijd moet geven. Dit moet haast wel op de zuinige instelling zijn, met de minste interactieve functies ingeschakeld. Ik kreeg namelijk tijdens een tocht in de Ardennen na zo’n 5 uur al een waarschuwing dat er nog maar 15% van de batterijcapaciteit over was. Er is wat te besparen met bijvoorbeeld een minder felle verlichting van het scherm. Dat gaat alleen ten koste van de leesbaarheid in het donkere bos; dat compromis is aan jou.

Trainingsmaatje

‘Van fietspomp naar fietscomputer in één grote stap’; en dat is géén misstap. Lezyne laat met de Micro C GPS zien dat ze niet alleen mooi ogende, doordachte producten in (veelal) aluminium kunnen maken, maar ook snappen hoe een fietscomputer zowel minimalistisch als intuïtief kan werken. Dankzij de bewust niet al té grafische weergave is het compacte beeldscherm goed af te lezen. De bediening is daarbij goed; de menu’s zijn logisch en de geboden opties zijn – ook zonder smartphone koppeling – nuttig. De grootste troef is echter die smartphone koppeling die het apparaat meteen heel breed inzetbaar maakt.

De navigatiefunctie met turn-by-turn is voldoende om je wegwijs te maken op een nieuwe route. Ook als je halfweg besluit een ander doel in te stellen, is juist de koppeling met de smartphone een voordeel. Je kan simpelweg gemakkelijker een adres opzoeken op dat apparaat.

Zoek je echter een navigatiesysteem dat je ondersteunt bij het trailhunten in onbekend gebied, dan zoek je toch beter wat verder. De computer laat géén gedetailleerde topografische kaart zien waarop je meter per meter kunt afwegen welk paadje je wilt pakken. Je kan weliswaar op je smartphone terugvallen om alsnog die topografische kaart ‘onder je route’ en als overzicht te zien, maar wanneer je écht aan het exploreren bent, wil je niet bij elke bocht je smartphone uit je rugzak of shirt te voorschijn halen. Realiseer je echter dat apparatuur die deze functie wél rechtstreeks en altijd zichtbaar op je stuur aanbiedt meteen in een (veel) hoger prijssegment valt.

Ik ondervond de Micro C GPS beslist wél een handig trainingsmaatje voor mijn lokale trainingsritjes. De Strava Live Segments vind ik amusant en zijn soms integraal onderdeel van mijn training, mits het segment niet al te technisch is. De eenvoudige minimalistische bediening laat me daarnaast toe om een rondje te rijden, mijn hartslag- en vermogensmeter in de gaten te houden en om uiteindelijk op het terras tegelijkertijd automatisch mijn rit online te zetten en de kudo’s én een een goud-geel hersteldrankje naar binnen te laten stromen.

Lezyne Micro C GPS - Specificaties en prijzen

Specificaties

Gewicht 29 gram
Afmetingen: 33,7 x 47,9 x 22,5 mm, scherm 24,25 x 25,25 mm
Batterijduur: 14 uur (geclaimd) – Praktijk: circa 5 uur
Lader: Micro USB
Geheugen: 200 rij-uren
Navigatie: ‘Turn-by-turn’ stijl navigatie
Data acquisitie: GPS/Glonass1 satelliet verbinding en accelerometer
Connectiviteit: ANT+ en Bluetooth Smart

Prijzen

Micro C GPS, zoals getest: €159,95

Optionele accessoires:
Lezyne GPS Front Bar Mount: €16,45
Lezyne Cadence Speed Flow Sensor: €44,95
Lezyne HR Flow Sensor: €44,95

Meer informatie: www.lezyne.com

Tekst: Toine Overbeek
Foto’s: Jeroen van den Brand & Lezyne

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Maarten Brandjes
Maarten Brandjes
7 jaren geleden

Thanks voor de info..herken dat mijn Appeltje (4) niet meer up-to-date is met de nieuwste elektronische fiets-gadgets…besteed ook liever geld aan mijn fiets. Vreemd volgens de eigen info van Lezyne zou de 4s wel moeten werken met deze GPS.. iets om nog uit te zoeken?? Bv wel laatste update op Iphone 4s geladen?

Jeroen
Jeroen
7 jaren geleden

Dat hebben we geprobeerd, maar we kregen het niet voor elkaar.

Marco Buitenhuis
Marco Buitenhuis
7 jaren geleden

Indien juist ingesteld en gekoppeld aan de smartphone (Nexus 5X in mijn geval) geeft het scherm ook de eerste paar regels van binnen komende appjes, berichten en mail weer. Ik heb zelf de MACRO welke een monochrome scherm heeft welke ook zonder verlichting en in volle zon goed is af te lezen en een veel langere praktische batterijduur heeft echter zit hier geen ANT+ op en heeft minder geheugen beschikbaar maar er zijn bijvoorbeeld wel veel meer data velden per scherm in te stellen en…. deze is ook nog eens voordeliger (onder €100). Ik ben hiermee zeer tevreden.