60 mm veerweg is niet veel en door de bladveerconstructie heeft ie ook nog eens een behoorlijk progressief veerkarakter. Een product voor een handjevol bikers in een niche dus, of toch niet?
Tja, en dan die ‘looks’. Uiteraard is dat subjectief, maar ik snap wel waarom velen hun wenkbrauwen fronzen wanneer ze de Lauf vork zien. Ook ik ben er niet uit: is ‘ie mooi, of is het geen gezicht? Of, is het gewoon een kwestie van wennen?
Tijd dus om er voor een langere periode mee op pad te gaan. Langlaufen, zo u wilt… In de afgelopen weken heb ik een testfiets opgebouwd om de Lauf in de komende wintermaanden aan de tand te voelen.
Canyon VCLS flex-zadelpen
Om het ‘flex’ thema van aan de voorkant door te trekken naar de achterkant ga ik ook op pad met Canyon’s VCLS zadelpen. Een zadelpen die opgebouwd is uit twee carbon bladveren en daardoor méér dan andere zadelpennen zou kunnen flexxen om ‘trailbuzz’ weg te filteren. Ook de zadelpen doet sommige wenkbrauwen fronzen, dus er is enige sprake van consistentie…
Test mule
Canyon Exceed CF SL frame
Om de Lauf en VCLS zadelpen te testen, stelde Canyon een Exceed CF SL 29-er frame ter beschikking. De CF SL is het iets zwaardere broertje van de duurdere CF SLX. Waar de CF SLX zich met het haast bizarre framegewicht van 870 gram kan nestelen in de smalle top van sub-1-kg hardtail frames, komt de CF SL ook bij die top aankloppen. Dat ‘iets zwaarder’ moet je namelijk met een korreltje zout, of letterlijk een laagje carbon, nemen: Deze CF SL weegt in de maat ‘S’ 1050 gram, inclusief de zadelpenstrop!
Newmen en Fabric
Onder het motto ‘als we dan toch aan het testen zijn…’ heb ik de Canyon voorzien van nog een aantal producten die ik ook in de komende wintermaanden aan de tand zal voelen. Zo zijn de Advanced SL X.22 29er wielen van Newmen met 1.302 gram meteen de lichtste wielen die het jonge Duitse merk in het programma heeft. Ze zijn opgebouwd met Newmen’s eigen naven en eigen ‘TeXtreme’ carbon velgen. Uit datzelfde materiaal is het Advanced SL 318.0 stuur gemaakt. Fabric leverde twee sets handvatten, de Push en AM, die ik ook in de komende periode zal belichten.
Afmontage
Frame | Canyon Exceed CF SL – maat S |
Voorvork | Lauf Trail Racer, Boost – ‘Regular’ stijfheid |
Achterderailleur | Shimano XTR RD-M9000 SGS |
Shifter | Shimano XTR SL-M9000 |
Crankset | Rotor REX 1.1 InPower, met DM Q-Ring 34t |
Bottom bracket | Rotor PressFit 4130 |
Cassette | Shimano XTR CS-M9001, 11-40 |
Ketting | Shimano CN-HG901-11 |
Remmen | Magura MT8 |
Remschijven | Magura Storm SL 180/160 mm |
Velgen | Newmen Advanced SL X.22 |
Spaken | Sapim Laser, 2.0-1.5-2.0 straight pull, aluminium nippels |
Naven | Newmen Evolution straight pull |
Banden | Maxxis Ikon TR, 3C MaxxSpeed 29 x 2.35” |
Stuur | Newmen Advanced SL 318.0 |
Stuurpen | Syntace Flatforce |
Grips | Fabric Push |
Zadel | Farbic Scoop Race Flat |
Zadelpen | Canyon S25 VCLS 2.0, 30,9×380 |
Zadelpenklem | Canyon |
Pedalen | Time Atac XC8 Carbon |
Gewicht | 8.8 kg |
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Wat kost het geheel zoals hij hier staat?
Lastig te zeggen omdat we hem deels opbouwde met testspullen (al dan niet op de redactie al aanwezig van eerdere reviews), deels met prive spullen. Alles tegen adviesverkoopprijs gaat al snel voorbij 6,5k.