Afgelopen week viel een persbericht op onze digitale deurmat met de introductie van het Canyon Topeak Factory Racing team voor 2018. Canyon mikt met dit team op cross country marathons en voor het komende seizoen zullen Wereld Kampioen Alban Lakata uit Oostenrijk, de Tsjech Kristian Hynek, de Amerikaan Jeremiah Bischop en Erik Kleinhans uit Zuid Afrika deel uit maken van het team.
Uiteraard werd het persbericht vergezeld van ‘het materiaal’ voor 2018. Een Exceed CF SLX hardtail. Wat het echter nog níet liet zien, is dat waar het team al wél mee rijdt: een nieuwe fully!
De beste manier om een prototype wedstrijdfiets te gaan testen is natuurlijk om er wedstrijden mee te gaan rijden. Dat maakt het echter lastig om de details van de allernieuwste ontwerpen uit het publieke oog te houden. Zo werd vorige week in Zuid Afrika de Tankwa Trek gereden, waarbij de aanwezige rijders van Canyon Topeak Factory Racing reden op wat vermoedelijk de nieuwe Lux CF wordt! Daar werden uiteraard foto’s van gemaakt…
Geheel opmerkelijk is dit natuurlijk niet. De ‘oude’ Lux gaat al aardig wat jaren mee en de hele lijn mountainbikes wordt bij Canyon in rap tempo vernieuwd. Ongetwijfeld is de komst van Nederlands toptalent Mathieu van der Poel ook een extra impuls voor de (her-)ontwikkeling van Canyon’s lichtste full-suspension geweest. Van der Poel rijdt komend Wereld Beker seizoen een groot deel van de wedstrijden mee in opmars naar de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Het voorbije jaar wist ‘ie Nino Schurter al in zijn nek te hijgen… en dat deed hij ook op een full suspension. Hoewel hij én multitalent Pauline Ferrand-Prévot niet onder het Canyon Topeak Factory Team vallen worden beide coureurs wel expliciet genoemd in het persbericht; ze rijden in de picture en dat doe je het beste op modern materiaal.
Het persbericht rept enkel over de officiële teamrijders en de twee fietskeuzes: de Exceed CF SLX en de Lux CF. Van die laatste fiets ontbreekt – uiteraard – alle verdere info. Wat er wél af te leiden valt uit de wedstrijdfoto’s? De demper is van een ophanging verticaal vóór de zadelbuis naar horizontaal ónder de bovenbuis verplaatst, net zoals bij de ‘oude’ 26″ Lux. Er is gekozen voor een demperophanging met een yoke zoals we onder meer kennen van de Specialized Epic. Samen met de sterk gebogen onderbuis – bekend van de Strive en des te meer de nieuwe Spectral – komt hiermee ruimte vrij voor twee bidons. Met name voor de marathonrijders onder ons is dit een relevant punt. Niettemin is de bovenbuis vrij laag gepositioneerd en is de zitbuis aan de voorzijde voorzien van een versteviging zoals we die ook bij de Spectral zien.
We zien vooralsnog alleen 1x groepsets bij de teamrijders. Door het stof in de foto’s is het lastig te zien of er een (ongebruikte) kabelpoort in de onderbuis zit die zou kunnen hinten dat er wél een voorderailleur gemonteerd zou kunnen worden.
Qua vering blijft de flexstay; het ontbreken van een draaipunt nabij het achterwiel wordt overgenomen van het huidige model Lux CF. De veerweg bedraagt waarschijnlijk ook nog steeds 100 mm, gegeven dat teamfietsen vooraan voorzien zijn van Fox 32 StepCast vorken. Deze vork is enkel met 100 mm veerweg verkrijgbaar. De liggende achtervork is een stuk horizontaler en hoger komen te liggen. Bovendien lijkt het hoofddraaipunt grofweg een centimeter hoger te komen liggen, voor méér tractie in de lichtste verzetten.
Voor informatie over gewicht, prijzen en uitvoeringen moeten we uiteraard nog even geduldig zijn!