Op basis van de foto’s en een persbericht kunnen we daar weinig over zeggen, daarom gaan we over twee weken met de fiets rijden. Tot die tijd doen we het dan toch maar even met de specificaties en dat wat ons nu (al) opvalt…
… oh… en dit verhelderende filmpje:
Long Travel & Short Travel
De huidige Stumpjumper heeft 135 mm veerweg gecombineerd met doorgaans een 150 mm vork. Méér is altijd beter (…), dus de nieuwe Stumpjumper krijgt achteraan 5 mm extra, nog altijd in combinatie met een 150 mm vork. Maar de Stumpjumper krijgt ook minder veerweg! Er komt namelijk ook een Short Travel (ST) versie, die 130 / 120 mm veerweg heeft en daarmee de Camber vervangt.
Specialized zegt daar zelf over:
Opvallend
Afmontage
Aan de nieuwe Stumpjumper valt ons een aantal zaken op, naast de aangepaste geometrie naturlijk. Zo zien we nergens Öhlins vorken en dempers. Was het vorige jaren nog een uniek verkooppunt, nu lijkt het huwelijk met Öhlins ontbonden te zijn. Ook worden (behalve in maat S) de fietsen voorzien van dropper posts (veelal Specialized’s eigen Command Post, saillant: in plaats van de Command Post WU) met maar liefst 160 mm travel. Iets minder opvallend, maar niettemin toch: qua aandrijflijn en remmerij is de keuze beperkt tot SRAM en Shimano. Zaken als Magura remmen of Rotor cranks, waar de Specialized Factory Teams mee rijden, zijn op de standaard fietsen compleet afwezig.
Frame
Het meest in het oog springende detail bij het nieuwe frame is natuurlijk de eenzijdige ‘sidearm’. De demper zit zodoende links van het midden van het frame, met rechts er naast dus een extra verbinding tussen bovenbuis en zitbuis. Dit trucje hebben we alleen op de Demo downhill fietsen gezien en Specialized claimt hiermee een betere stijfheid / gewicht ratio te krijgen. Concreet betekent dat dat de kleinere maten bij dezelfde stijfheid lichter zijn geworden, terwijl de grotere maten bij hetzelfde gewicht in stijfheid zijn toegenomen ten opzichte van de voorgaande generatie Stumpjumper. Op de S-Works, met zijn piggyback demper, lijken de knoppen overigens links buiten het frame wat uit te steken. Of dat werkelijk een probleem is, ervaren we dus eind april.
Nog een opvallend detail: bij de gemonteerde bottom brackets lezen we menigmaal threaded en 24 mm. Dat betekent dat Specialized, net als bij de nieuwste generatie Epic, afstapt van hun PF30 standaard en weer teruggaat naar bracket met schroefdraad. Evil E kan tevreden zijn.
Specialized past uiteraard haar SWAT broodtrommel opbergcontainer in de onderbuis toe. De bekabeling loopt overal binnendoor in een eigen intern kanaal; geen gehannes met het vervangen van de kabels.
29, 27,5, 27,5 Plus?
De nieuwe Stumpjumper is af-fabriek ook verkrijgbaar met 27,5″ wielen, maar alleen op de goedkopere aluminium modellen. Daarnaast wordt er over 27,5 Plus in zijn geheel niet meer gesproken. De 150/140mm veerweg modellen krijgen standaard 29×2,6″ banden, terwijl de Short Travel versies het met 29×2,3″ doen, terwijl 27,5×2,6″ als optie vermeld wordt in de geometrietabellen.
Alleen specifiek ST-Dames model
Naast unisexmodellen komt de Stumpjumper ook in een beperkt aantal vrouwenmodellen. Die onderscheiden zich door het volgende: een ander kleurtje, andere handvatten, een smaller stuur (750 in plaats van 780 mm), een wat breder zadel én een andere dempingstune (daarover verderop meer). Long travel en high-end damesmodellen zijn er helaas niet: het meest chique damesmodel is een carbon ST met een Shimano XT/SLX afmontage. Neem je hiermee geen genoegen, dan is het goed om te weten dat Specialized frames géén verschil hebben in dames- of herengeometrie! Je kan dus de duurste 140 mm S-Works pakken en voorzien van alle bovengenoemde aanpassingen. Dat wil zeggen: op de kleur na, dus.
Rx Tune
Specialized beseft dat de duurste fiets maar zo goed is als hoe de vering beleefd wordt. In de nieuwe Stumpy passen ze daarom het Rx Tune concept toe. Simpel gezegd: men heeft een base line gedefinieerd per gebruikersgroep én framemaat, zodat elke gebruiker – ongeacht framemaat of type fiets – min of meer hetzelfde nuttige verstelbereik heeft. Zo zijn de luchtkamers standaard voorzien van volumespacers; je kan er nog meer aan toevoegen of wat uit halen om juist een meer of minder progressieve veercurve te krijgen. De demper shim stack wordt ook uitgeleverd met een ‘gemiddelde’ tune van waaruit je volop kunt ‘plussen en minnen’.
Specialized zegt hier verder nog over:
Another thing we focused on was making both 29 & 27.5 platforms feel and ride the same. The difference between the two should be wheel size, not suspension characteristics.”
Voor de dames is er een specifieke Women’s RxTune beschikbaar die afgesteld is op typisch lichtere vrouwelijke mountainbikesters. Elke fiets met een Rx Tune demper is ook ‘om te tunen’ naar een Women’s specifieke versie.
Prijzen en specs
Voor bijna 9.000 euro heb je het absolute topmodel, zowel in 150/140mm als in Short Travel 130/120. Opstappen kan vanaf 2.000 euro op een aluminium Short Travel exemplaar. Alleen een framesetje kopen en je eigen (gekozen) spullen erin hangen? Dat kan voor 3.700 euro.
Stumperjumper FSR
- Stumpjumper FSR Men S-Works Carbon 29 – €8.999
- Stumpjumper FSR Men Expert Carbon 29 – €5.499
- Stumpjumper FSR Men Comp Carbon 29 – €3.999
- Stumpjumper FSR Men Comp 29 – €2.999
- Stumpjumper FSR Men Comp 27.5 – €2.999
- Stumpjumper FSR Men S-Works Carbon 29 Frame – €3.699
Stumpjumper FSR ST
- Stumpjumper FSR ST Men S-Works Carbon 29 – €8.999
- Stumpjumper FSR ST Men Expert Carbon 29 – €5.499
- Stumpjumper FSR ST Men Comp Carbon 29 – €3.999
- Stumpjumper FSR ST Men 29 – €1.999
- Stumpjumper FSR ST Women Comp Carbon 29 – €3.999
- Stumpjumper FSR ST Women Comp 29 – €2.999
- Stumpjumper FSR ST Women 27.5 – €1.999
Bron en meer info: www.specialized.com