ENVE begon in 2007 als Edge Composites en richtte zich op high-end composiet wielen en componenten, ontworpen en geproduceerd in een eigen fabriek in Utah, USA. Prijstechnisch kwam Edge mij over als de Amerikaanse concurrent voor het Duitse Lightweight – en plaatste zich daarmee vér buiten mijn speelveld. Toch lukte het om ooit via een bevriende dealer een stuur te bemachtigen – subliem afgewerkt en voor die tijd idioot breed (71 cm)…
Nog geen decennium later werd het hernoemde ENVE in 2016 gekocht door gigant Amer Sports, moederbedrijf van onder meer het Franse Mavic. Over de nodige kruisbestuiving tussen de twee dochterbedrijven berichtten we al eerder, toch blijven beide merken een geheel eigen weg bewandelen. Mavic biedt systeemwielen en losse velgen voor vele prijspunten, ENVE fabriceert – naast sturen, stuur- en zadelpennen – velgen voor ieder doeleinde en spaakt ze enkel met de beste materialen af: naar hun mening DT Swiss spaken en DT Swiss, Chris King of hun eigen carbon naven.
De ENVE M-series wielen voor mountainbikes zijn in vier varianten te krijgen: M525 serie voor crosscountry, M6xx serie voor trail/all-mountain gebruik, M7xx serie voor e-bikes en enduro en de M930 voor downhill. Alle velgen worden zowel in 27,5″ en 29″ diameters gemaakt. Naast verschillende breedtes zijn er ook twee soorten doorsneden, waarbij de velgen voor zwaar gebruik een extra rubberen rimstrip tegen stootlek en velgschade hebben. Opvallend is dat de enduro- en downhill velgen helemaal niet zo breed leverbaar zijn: maximaal 35 respectievelijk 30 mm intern. Het geeft maar weer aan dat de vraag naar extra brede banden (2,8″ en meer) in het trail segment ligt, niet bij (enduro- of DH-)wedstrijdrijders.
Overigens is er van de M525 ook een gravelvariant; de M525G, verkrijgbaar in 650b en 700c diameters met een interne breedte van 25 mm.
De lichtste M525 wielen worden enkel opgebouwd met DT Swiss 240 CenterLock naven omwille van gewichtsbesparing. Om diezelfde reden hebben ze slechts 24 spaken. Alle andere M-serie wielsets zijn naar keus met DT Swiss 240 of Chris King naven verkrijgbaar. Kies je voor de tweede optie, dan vallen de wielen ietsje zwaarder uit en je portemonnee wat lichter. Mijn tip: ga voor DT als je niet gelooft in onderhoud en je je lagers na 5 jaar bij de fietsenmaker laat vervangen. Anders is King de meest duurzame optie, inclusief een beduidend sneller aangrijpend vrijwiel.
Alle M-series wielen worden compleet met tubeless velglint en ventielen geleverd. 5 jaar fabrieksgarantie en levenslange crash replacement (50% van de adviesprijs en mits de originele eigenaar de wielen registreert) horen eveneens bij de deal.
Voor de volledigheid: de M525, M630, M635 en M640 velgen kosten €975 per velg. De M730, M735 en de M930 kosten €995 per velg.
M630 velgen met Chris King 6-gaats naven is wat ENVE zelf voorstelde voor onze duurtest, waarbij dit klaarblijkelijk hun antwoord was op mijn omschrijving van hoe en waar ik rijd (alles van mijn lokale bosje tot ruiger werk in Ardennen of Vogezen). Er was wel één uitzondering: endurowedstrijden. Daar zou een M730 of M735 set meer geschikt voor zijn. Op het moment zitten de M630 wielen dan ook in een Devinci Wooky hardtail, inmiddels sterk gemodificeerd sinds z’n review. Hoewel ENVE de M630 voor 2,3″ en bredere banden bedoelt, zit er momenteel een 2,2″ Maxxis Forekaster TR om het voorwiel en een even brede Ikon TR om het achterwiel.
Mijn eerste indruk van de ENVE M630 – in een typisch Nederlandse setting – is erg goed. Het zou voor een bijna €3000,- kostende wielset raar zijn als dat niet zo was, maar ik ben oprecht positief verrast. De wielen voelen erg efficiënt aan; de combinatie met genoemde banden is ook zeker comfortabel. Ondanks de 30 mm binnenbreedte is het profiel van de smalle banden niet ‘verpest’: er is genoeg aan zijnoppen over. Als je dan toch tot het randje gaat in een scherpe bocht blijken de M630’s ook zijdelings ruim voldoende stijf.
De antwoorden op de vragen laten nog wat maanden op zich wachten, terwijl ik meer kilometers wegwerk met deze ENVE set. Wel kan ik alvast verklappen dat op echt lastige klimmetjes de Chris King vrijloop een aanwinst is – deze grijpt om de 5 graden aan en dat is een stuk sneller aan dan mijn normale wielset. Daarnaast is het te verwachten dat een King naaf in de eerste maand even bijgesteld moet worden. Dat kan héél makkelijk en heb ik ook vrijwel direct moeten doen…
Meer info: enve.com
Adviesprijs: €2990,- (Chris King naven), €2750,- (DT Swiss naven)
Tekst & foto’s: Eric Wictor