Het bijzondere aan de kit is dat er slechts één achterderailleur is, die alle cassettevarianten (10-36t, 10-39t, 10-46t en 10-52t) aankan. Daarmee is ‘ie geschikt voor racefietsen, gravelbikes én mountainbikes dus. En over mountainbikes gesproken: de mountainbikeshifter laat nog wat langer op zich wachten en prijzen voor de mountainbikesets zijn ook nog niet bekend. Wat we wel weten is dat die shifter -net als de wegshifter- werkt volgens hetzelfde principe als SRAM’s DoubleTap: één klikje brengt je naar een kleiner tandwiel, druk twee of méér klikjes om naar grotere tandwielen te schakelen.
We hebben er nog niet op gefietst, maar spraken al wel kort met Rotor op Bike MOTION. Hier het gesprek:
Prijzen en beschikbaarheid
Alle onderstaande kits zijn bedoeld voor racesturen en zijn vanaf 10 april leverbaar.
- 1×13 kit inclusief cassette, cranks, schijfremmenset en wielen met aluminium velgen: €2.599
- 1×13 kit inclusief cassette, cranks, schijfremmenset en wielen met carbon velgen: €3.449
- 1×13 kit inclusief cassette, cranks, schijfremmenset, wielen met carbon velgen én tweezijdige vermogensmeter: €4.499
- 1×12 ombouwkit inclusief cranks, remmenset en 12 speed cassette (HG-body): €1.995
1×12 ‘ombouwkit’
Het idee achter de 12 speed kit is dat je de 12 speed cassettes kunt monteren op de reguliere Shimano 10/11 speed bodies. In tegenstelling tot Shimano’s nieuwste XTR generatie met 12 speed, heb je hiervoor dus géén specifieke vrijloopbody nodig! Het kleinste kransje is dan ook gelimiteerd tot 11 tanden, waar de 13 speed cassettes nog één stap kleiner gaan naar 10 tanden. Wil je dus ‘proeven’ van Rotor’s hydraulische schakelgroep, dan hoef je niet meteen hun specifieke naaf te kopen en –ahum– bespaar je wat Euro’s.
Wanneer je daarna wilt upgraden naar die 13 speed, moet je dus alsnog de Rotor achternaaf kopen. Hierop is de vrijloopbody simpelweg meer naar het midden van het wiel geplaatst. Zodoende ontstaat er ruimte om die kleine 10t naast de body te hangen. De keerzijde van die medaille is dat de rechter naafflens dus óók meer naar het midden van het wiel is verplaatst. Je boet dus theoretisch wél in op de zijdelingse stijfheid van je achterwiel.
Om je 1×12 kit later om te bouwen naar 1×13, dan heb je géén nieuwe derailleur of shifter nodig, maar wel:
- 13 speed cassette: €334 tot €399, plus…
- Revolver 13 speed navenset: €499, of;
- 1×13 compatible wielen met aluminium velgen: €658, of;
- 1×13 compatible wielen met carbon velgen: €1.499.
Meer informatie: www.rotorbike.com