Gelukkig heeft Specialized daar nu de oplossing voor: de nieuwe Enduro S-Works Carbon 29. Met een prijs van €10.999,- kun je naast dit topmodel uit de Enduroreeks jezelf nu ook voorzien van een enigszins fatsoenlijke (derdehands) auto om die dure fiets in te leggen.
Die nieuwe Enduro is gebouwd met één doel: sneller (zijn) op alle mogelijke manieren. Specialized wilde de Enduro onder meer het gevoel meegeven van een Epic of Stumpjumper bij aanzetten – het gevoel dat de fiets ook daadwerkelijk vooruit schiet. Daarnaast zit er naar alle waarschijnlijkheid een hoop ervaring met hun Demo downhillfiets in, waar ze al geruime tijd ieder weekend de data van verzamelen. Door met de data van het World Cup downhillteam te kijken wat wél en wat niet leidt tot een sneller dalende fiets, kon Specialized heel gericht bepaalde principes ook in de nieuwe Enduro verwerken. Met 29″ wielen en 170 mm veerweg behoort dit model ook niet bepaald meer tot de kleinste jongens.
Hoe dan? Het klinkt in theorie leuk, natuurlijk, dat de nieuwe sneller is dan de oude, maar daarmee overtuig je ons niet. Specialized geeft twee redenen om bovenstaande uitspraak te staven. Ten eerst gaat het pad van het achterwiel door de veerweg heen meer naar achteren. De redenering daarbij is dat de vering dan makkelijker in veert bij obstakels en niet alleen naar boven of zelfs naar voren – tegengesteld aan de richting van het rijden en ‘van de klap’ die opgevangen moet worden. Precies om deze reden worden high pivot veerconcepten steeds populairder bij downhill- en inmiddels ook trailbikes. De tweede reden die Specialized geeft is dat er minder pedaalinvloed op de vering is. Specialized geeft aan dat ze ‘geëxperimenteerd hebben met verschillende hoeveelheden zogenaamde anti-squat’ en dat ze gekozen hebben voor een waarde die voor hun gevoel bij een 170 mm bak past. Het netto resultaat is dat de achterkant en demperophanging van de nieuwe Enduro veel weg hebben van de Demo downhiller.
De ‘x frame’-lijnen waar de Enduro om bekend stond maken bovendien plaats voor een klassieker ogend hoofdframe. Hoe ze bij Specialized geëxperimenteerd hebben lezen we in de het persbericht dan weer niet, dus wat dat betreft kunnen we ze alleen op hun woord gelo… oh nee, dat gaan we natuurlijk gewoon zelf proefondervindelijk vaststellen op een testfiets!
Uitsluitend carbon en andere framebemating
Naast deze ‘hier hebben we wel even over na moeten denken en rekenen’-veranderingen, kiest Specialized bij deze generatie Enduro voor uitsluitend carbon frames geschikt voor 29″ wielen. Een laag gewicht was één van de uitgangspunten en carbon is daar simpelweg het meest geschikt voor, zo claimt Specialized in hun persbericht.
Qua geometrie gaat Specialized mee in de algehele trend van langer en flauwer, door de reach van de frames weer enkele centimeters op te rekken. De stack is daarbij bewust laag gelaten. De reden hiervoor is dat veel rijders zodoende op meer dan één framemaat zouden kúnnen passen. Vervolgens is de keuze voor de exacte framemaat afhankelijk van voorkeur qua rijstijl, waarbij je stabiliteit afweegt tegen maximale wendbaarheid. De klassieke framemaat-benamingen als ‘small’ en ‘large’ zijn dan ook verdwenen. Specialized werkt bij de Enduro nu met de aanduidingen ‘S2’ tot en met ‘S5’.
Opvallend genoeg wordt over de stuurhoek niets expliciet vermeld, al zien we in de specs dat deze van 65,5 graden is verlaagd naar 63,9 (lage setting) en 64,3 (hoge setting). Tevens nog noemenswaardig is dat óók de nieuwe Enduro de onlangs gelanceerde Epic HT volgt wat bottom bracket: schroefdraad dus!
Programma
De Enduro is er als complete fiets in vier uitvoeringen en als frameset (frame, demper en SWAT bidonhouder). De duurste S-Works doet je bankrekening bijna 11 duizend euro dalen. De Enduro Comp is met een prijs van ‘amper’ €4.999,- de ‘instapversie’. Het S-Works frameset kost €3.999,-.
De nieuwe Enduro-modellen zijn per direct leverbaar.
Bron: www.specialized.com