Eerlijk gezegd hadden we de onthulling eerder verwacht. Vorig jaar puzzelden we op basis van wat spyshots en patenten al bijéén dat de Taiwanese remmenfirma Tektro met zijn TRP (Tektro Racing Products) label aan een aandrijfset werkt.
Kort daarna stapten we op de EuroBike af op de Amerikaanse product manager van TRP, Lance Larrabee. We vroegen hem op de man af wanneer ze hun derailleur zouden lanceren. Zijn reactie was een iet wat aarzelend en verbaasd geuite wedervraag: “What makes you think we would develop a derailleur?” Een krampachtige glimlach verscheen op zijn gezicht toen we ons detectivewerk presenteerden. Na een denkpauze vervolgde hij met “I am actually amazed no one had cracked this puzzle so far”, waarna hij te kennen gaf dat hij het voor ons niet echt meer kon verbergen. Uiteraard deelde hij geen details, buiten het feit dat ze eerst nog flink meer wilden testen voordat ze iets zouden lanceren. Blijkbaar is er nu wél voldoende getest en staat de productie op scherp. Vanmorgen is namelijk de TRP DH7-groep officieel wereldkundig gemaakt.
Met de komst van Box Components een paar jaar geleden, was het aanbod aan aandrijfcomponenten al vergroot. Met TRP erbij is de keuze dus nog groter. Meer spelers betekent meer aanbod en – in de regel – meer functionele opties. Bij Box was de derailleur niet heel bijzonder, het unieke zat hem in de shifter. Maar nu net dát aspect verdween al vrij snel na lancering. Iets met patenten… Inmiddels is het systeem van Box eigenlijk – oneerbiedig gezegd – te classificeren als een ‘me-too’-product. Want het biedt niet echt iets anders dan wat er al te koop is. TRP lijkt op details wél wat unieks neer te kunnen zetten. Enerzijds bij de derailleur, anderzijds bij de shifter.
TRP DH7 Achterderailleur
Aaron Gwin, die al meermaals gespot was met prototypen, was samen met zijn mecanicien John Hall nauw betrokken bij de ontwikkeling. De samenwerking met TRP bestaat al enige tijd; zo hielpen ze ook al mee met de totstandkoming van de ‘G-spec’ remmen. Waar die ‘G’ voor staat, laat zich dan ook raden.
Hall lock
Ook de TRP DH7-set is ‘G-spec’; Gwin rijdt er immers ook mee. Maar ook de naam van John Hall vindt zijn weg naar de achterderailleur in de vorm van de ‘Hall Lock’. Zoals we eerder al veronderstelden is de DH7-derailleur voorzien van een hendel waarmee de rotatie van het bovenste scharnier (en tevens het bevestigingspunt) van de derailleur kan worden vastgezet. Dit heeft als doel om de hele derailleur een stuk stabieler (en dus de hele aandrijving stiller) te maken tijdens al dat geklapper bergaf.
Door de hendel te openen kan het scharnier wél vrij draaien. Je kan zodoende het achterwiel een stuk gemakkelijker uitnemen. De klemkracht van de Hall Lock is instelbaar. Hij is ook dusdanig ontworpen dat de derailleur weg kan draaien mocht er een impact zijn bij een valpartij.
Het persbericht meldt hier verder over:
Ratchet clutch
Het andere unieke aspect van de TRP DH7-derailleur is de clutch. Exact zoals we uit de patenten al opmaakten, is dit een wrijvingsgebaseerde clutch die in één richting vrij kan lopen door middel van pallen. De mate van wrijving en daarmee dus de mate waarmee de kettingkooi gedempt wordt, is instelbaar. Met deze instelling vang je ook slijtage van de clutch op. De clutch is overigens ook volledig uit te zetten, om bij te dragen aan een gemakkelijke wielwissel.
Uit het persbericht:
Parallellogram onder een hoek
Het is overigens wel opvallend dat de parallellogram van de TRP DH7-derailleur onder een duidelijke hoek staat. Dit is het ontwerp dat je bij onder meer bij de pré 12 speed-Shimano derailleurs ziet. Dat heeft een nadeel: de wrijving van de clutch vergroot de benodigde schakelkracht. Schakel maar eens een pré 12-speed Shimano derailleur mét en zonder ingeschakelde clutch: het verschil is evident. Sram was de eerste die dat onderkende én oploste. In zijn ‘X-Horizon’-derailleurs staan de scharnierpennen verticaal en beweegt de derailleurkooi horizontaal. Shimano volgde pas bij hun laatste update: kijk maar eens goed naar een 12-speed XT of XTR.
Aluminium en carbon
Qua materialen zet TRP zijn productiekennis flink in, want zo zien we gesmeed aluminium voor het montagedeel van de DH7-derailleur en de clutch-behuizing. De bovenste link van het parallellogram en de buitenste plaat van de kooi zijn van carbon. Alle hardware, zoals de scharnierpennen, de veer en de bouten, zijn van roestvast staal. De derailleurwieltjes zijn van kunststof en draaien om roestvaststalen afgedichte lagers. Met een gewicht van 272 gram is ‘ie 9 gram zwaarder dan Sram’s XO1 DH-achterderailleur.
TRP DH7 met de 7 van 7-speed…
Oh, en voor het geval je het zelf nog niet had bedacht: de 7 in de aanduiding staat dus voor 7-speed. Hij is bedoeld voor de bestaande downhill-specifieke cassettes (lees: 7-speed Sram of aftermarket cassettes, werkende met een 11-speed ketting) met een 25t kettingblad als grootste krans.
Onderaan dit artikel volgt nog een overzicht van exacte compatibiliteit.
TPR DH7-shifter
Op basis van het TRP-patent dat we eerder ontdekten, was de verwachting dat TRP’s shifter eenzelfde soort bediening zou hebben als Box’ eerste versie. Het beschreef namelijk hetzelfde concept. De naam van de ontwikkelaar van die bediening, John Calendrille, prijkt op zowel de patenten van Box als die van TRP. Box werd gesommeerd dat ontwerp niet meer te gebruiken omdat het inbreuk zou maken op andere patenten. Patenten van TRP? Nee, zo blijkt nu. Ook TRP’s patent voor deze shifter is in strijd met een patent van… Shimano.
TRP weigerde echter om het unieke basisidee van een rechtlijnige bediening van een schakelhendel op te geven. Naast het draaien van een hendel voor het aanspannen van de kabel (derailleur naar een groter kettingblad), bedacht Calendrille dat diezelfde hendel ook ingedrukt kon worden om de kabel te vieren (naar kleiner kettingblad schakelen). In de basis werkte dat verrassend goed, zo ondervonden we. TRP’s oplossing maakt gebruik van twee hendels. De grote hendel roteert, zoals je dat van de shifters van Shimano en Sram kent, en hiermee span je de derailleurkabel aan. De tweede hendel lijkt op die van Sram’s trigger shifter. Echter, met dat verschil dat deze nu dus rechtlijnig beweegt in plaats van roteert. Drukte je bij Box min of meer parallel aan je stuur in, bij de TRP DH7-shifter druk je deze hendel van het stuur weg; naar voren dus.
In marketingtermen klinkt dat zo:
De DH7-shifter bestaat uit carbon en aluminium; het is alleen nog niet helemaal duidelijk waar TRP welk materiaal wordt toegepast. De shifter weegt in elk geval 120 gram. De montage aan het stuur doe je door middel van een losse klemband die op twee posities kan worden gemonteerd; het lijkt sterk op de montageprincipe van Sram-shifters en het persbericht spreekt ook al over ‘passende integratieklemmen’, die er ongetwijfeld zullen komen (van TRP of andere partijen).
De hele shifter oogt wel vrij groot en met 120 gram is ‘ie ook bijna 30 gram zwaarder dan de Sram XO1 DH 7 speed shifter. Hoewel het persbericht géén close-up toont van de totale shifter inclusief montagebeugel, zien we op de actie foto’s dat de shifter wel redelijk ver van het stuur afhangt. Dit geeft ons te denken dat de shifter zonder al te veel moeite met veel remgrepen op de markt te combineren zal zijn.
Naast de verstelling van de hele shifter kan je ook nog de (draai)hendel 40 graden in hoek verstellen. Tot slot is het vermeldenswaardig dat je tot 5 kransen in één keer kunt opschakelen. Het afschakelen met de lineaire knop gaat telkens per enkele krans.
Geen cassette, geen ketting, wel méér…?
Zoals al aangehaald bij de derailleur, levert TRP – vooralsnog (?) – géén eigen cassette(s) of kettingen: je koopt gewoon wat er al op de markt is. Of de TRP DH7-derailleur of -shifter ook werken in combinatie met derailleurs of shifters van Shimano of Sram is niet bekend.
De uitleg van TRP waarom ze het (vooralsnog) houden bij derailleurs en shifters is begrijpelijk en tegelijkertijd een hint naar de toekomst:
Hierin zou je dus kunnen lezen dat ze zelf nog wel eens cassettes kunnen gaan aanbieden zodra ze meer zicht hebben op wat de markt eigenlijk wil. Een stap die begrijpelijk is, maar eveneens in het licht van investering gezien moet worden. Een derailleur en shifter ontwikkelen is niet eenvoudig. Een cassette – ondanks een wildgroei aan aanbieders – evenmin. Het is logisch dat ze zich dus focussen op de producten waarmee ze écht een verschil (denken te) kunnen maken. Tegelijkertijd lijken ze met dit statement wat ons betreft ook duidelijk de deur open te zetten naar toekomstige uitbreidingen. De downhill-scene is immers klein, en nu de basisontwerpen van derailleur en shifter er zijn, liggen varianten voor andere typen bikes binnen handbereik.
TRP DH7 prijzen en verkrijgbaarheid
Nu het doek officieel is opgetrokken, zegt TPR ook meteen te kunnen leveren. De TRP DH7-derailleur heeft een adviesverkoopprijs van €169,90 en voor de DH7-shifter is dat €109,90. Daarbij heb je de keuze uit een zwarte, witte of goudkleurige opdruk.
Bron en meer info: shiftingfocus.trpcycling.eu