…ja sorry hoor, maar ik word altijd een beetje moe van dat gerek van productintroducties. Jolanda Neff heeft verdorie een half XC-seizoen voor gek moeten rijden met een pijlenkoker om haar bovenbuis, in een poging om te verhullen wat we tóch wel konden zien. Tip aan de marketeers: wat dacht je – voor de verandering- van een knallende verrassing als introductie? Teamleden die op de ochtend van het WK ineens quasi-onbewust op iets totaal nieuws naar de start rollen, en dán BAM het persembargo eraf. Tadaaa!*
* goed, wij snappen ook wel hoe het werkt; wedstrijdrijders gaan niet ‘ineens’ op iets nieuws rijden. Door zaken af te dekken maar er bewust tóch mee te rijden, genereer je meer aandacht, geholpen van die blogjes en websitejes die maar al te graag spammen. Oh.. wacht..
Goed, genoeg gezeikt. Want in een tijd dat ‘alle’ XC-fullies 100 mm veerweg hebben (of, zoals steeds vaker: nog meer), introduceert Trek nu heel eigenwijs een soort softtail met 60 mm veerweg. Waar stiekem toch best wat denkwerk inzit…
Onder een softtail verstaan we in dit geval een mountainbike met weinig veerweg achter, waarvan de achterdemper niet via een draaiende hevel wordt aangestuurd, maar star vastzit aan de achtervork. Het maken van een levensvatbare softtail is moeilijker dan je misschien zou denken. Simpelweg een stukje uit de staande achtervork zagen en daar een luchtdemper tussen plaatsen is ‘niet zo’n lekkere oplossing’, weten we uit het verleden. Dat is namelijk funest voor de stijfheid van je frame en de levensduur van je achterdemper. Achterdempers zijn namelijk alleen gebouwd om in de lengterichting krachten op te vangen, maar niet krachten dwars erop. Daarvan gaan ze doorbuigen, en slijten de geleidingen als een malle. Beter doe je dat dus niet… BMC lostte het bij hun TeamElite op door simpelweg een stuk elastomeer in het ontstane gat te plaatsen. Dat dempt ook. Om stijfheid te behouden, plaatsen zij ook nog twee geleidestangen door de elastomeer heen die de staande achtervork verbindt met de zitbuis. Het nadeel: wel érg weinig veerweg.
Hoe dan?
Wil je tóch zonder die draaiende hevel wat meer veerweg en een serieuze, instelbare demper, dan moet je tóch ergens in het frame de zijdelingse krachten opvangen. Trek doet dat met wat ze de Isostrut noemen. Dat is een dikke, stijve buis, waar het voorste uiteinde van de achtervork overheen glijdt op stevige glijlagers met afdichtingen. Die lijken nogal op die in een verende voorvork. De feitelijke luchtkamer en oliedemper zitten vervolgens ín die dikke buis. In de dikke buis zitten óók -verstopt tussen de glijlagers- twee sleuven Een doorgaande bout verbindt, door die sleuven heen, de buitengeleiding met de demperzuiger. Oh en dóór die sleuven glijden geleidebussen die het verdraaien van de demper voorkomen. Volgt u het nog?
Opbouw van de Isostrut
Enerzijds spaart Trek zo flink wat hevels, draaiende lagers en kleine onderdelen uit… anderzijds is de opbouw van de Isostrut dus uiterst complex. Wie dus dacht dat de nieuwe Supercaliber dankzij de softtailconstructie goedkoper zou worden dan de oude 100 mm Top Fuel, komt dan ook bedrogen uit: het nieuwe frame is maar liefst 500€ duurder. Oef… Trek claimt overigens dat de Supercaliber minder onderhoud behoeft dan een klassieke fully, maar of dat écht veel verschil maakt is de vraag: minder draaipunten betekent inderdaad minder onderhoud, maar het onderhoud rondom de demper wordt complexer. Tot slot kun je afvragen of al die glijlagers niet voor veel wrijving zorgen, wat de fijngevoeligheid beïnvloedt. Trek claimt echter een zeer goede fijngevoeligheid.
Overigens heeft Trek voor deze ontwikkeling nauw samengewerkt met Fox. Zij leveren dan ook de hele Isostrut, in varianten mét en zonder remote lockput en mét of zonder Kashimacoating.
De Supercaliber is er vooralsnog alleen in carbon, en we vermoeden dat daar een (logische) constructieve reden voor is. Omdat er in deze constructie eigenlijk twee draaipunten missen (bij het wiel en bij de demper) verbuigt de achtervork tijdens het inveren. Die flex is in carbon goed in te bouwen, maar in aluminium is dat lastig… Niet onmogelijk, maar wel lastiger. Mochten er later alsnog een aluminium Supercalibers verschijnen, dan zou het ons niet verbazen als die toch een carbon achtervork krijgt.
Wat verder opvalt
- Maar liefst zes framematen inclusief een XXL en een ML als nieuwe tussenmaat tussen M en L, tof!
- 1950 gram voor een frame inclusief alle hardware!
- Alle modellen hebben carbon velgen, met twee jaar lang gratis reparatie of vervanging bij beschadiging! Zonder compromissen in de afmontage komt dat echter niet, met name op het ‘instapmodel’ 9.7, dat toch zo’n €4.500 kost: een Reba RL vork, SRAM NX Eagle aandrijving, en Shimano 501 remmen… beter spaar je nog verder door?
- Het hoofddraaipunt van de achtervering ligt verder naar voren, zoals op de nieuwe Top Fuel voor betere trapefficiëntie
- Twee bidonhouders in de voorste framedriehoek. Iets meer een marathon-ding wellicht, toch tof.
Horses for courses, zeggen ze in het Engels…
Trek presenteert deze fiets als de ultieme XC-wedstrijdfiets, die zowel je hardtail als je 100 mm XC-fully kan vervangen, aldus Trek.
Het moet gezegd worden: Puur voor XC-wedstrijdgebruik klinkt het concept als logisch en doordacht: Supercomfortabel zal de 60 mm (waarschijnlijk sterk progressieve) veerweg niet zijn, maar voor anderhalf uur zuur pompen heeft dát niet de hoogste prioriteit. Meer controle en schokdemping dan op een stuiterige hardtail, in combinatie met laag gewicht en maximale voorstuwing echter wél. Daarin lijkt de Supercaliber geslaagd, en alleen al vanwege deze unieke positionering lijkt hij een interessante optie, als je XC-podia je doel zijn. Rijd je geen XC-wedstrijden, maar wil je vooral een snelle en toch enigszins allround fully (bijvoorbeeld voor marathons of touren), dan heeft Trek natuurlijk ook ‘gewoon’ de nieuwe Top Fuel voor je.
Modellen, uitrusting en prijzen
Elke Supercaliber is leverbaar in twee kleuren. Dit zijn de modellen:
- Supercaliber SL 9.9 XX1 AXS: Rock Shox SID Ultimate, Kovee XXX wielen, SRAM XX1 Eagle AXS, SRAM Level Ultimate: € 10.499,-
- Supercaliber SL 9.9 XX1: FOX SC32 Factory, Kovee XXX, SRAM XX1 Eagle, SRAM Level Ultimate: € 9.499,-
- Supercaliber SL 9.8 GX: FOX SC32 Performance, Kovee Elite 30, Shimano XT aandrijving en remmen: € 5.999,-
- Supercaliber SL 9.7: Rock Shox Reba RL, Kovee Elite 23, SRAM NX Eagle, Shimano 501 remmen: € 4.499,-
- Supercaliber SL Frameset: € 3.799,-
Daarnaast zijn de meeste modellen tegen een meerprijs naar smaak in te kleuren en af te monteren in Project One:
- Supercaliber SL 9.9 XX1 AXS P1: € 11.099,-
- Supercaliber SL 9.9 XTR P1 (enkel verkrijgbaar in P1): FOX SC32 Factory, Kovee XXX, Shimano XTR aandrijving en remmen:€ 10.099,-
- Supercaliber SL 9.9 XX1 P1: € 10.099,-
- Supercaliber SL 9.8 XT P1 (enkel verkrijgbaar in P1): FOX SC32 Performance, Kovee Elite 30, SRAM GX Eagle, Shimano XT remmen: € 6.599,-
- Supercaliber SL 9.8 GX P1: € 6.599,-
Meer info vind je op de site van Trek: www.trekbikes.com