Toch echt volledig vernieuwd
Het voorbije crosscountry-wedstrijdseizoen werd-ie al eens gespot. Giant Factory Off-Road Team-rijders zette de nieuwe Anthem Advanced Pro 29 al in bij wereldbekers, om ze tot het gaatje te testen. Het is je vergeven als het je niet is opgevallen, want in eerste instantie lijkt er weinig veranderd. Maar dat is te kort door de bocht, zo blijkt nu. Want Giant heeft de Anthem Advanced Pro 29 van voor tot achter vernieuwd. Naast een lager gewicht, hogere stijfheid en nieuwe geometrie, is veruit het grootste nieuws dat Giant de Anthem Advanced Pro 29 géén Maestro-vering heeft, maar ‘FlexPoint Pro’.
FlexPoint Pro vering
De eerste Anthem zag het levenslicht in 2005. En vanaf dag één werd de crosscountry-fully van Giant gekenmerkt door het Maestro-veersysteem. Hierbij wordt de achterbrug middels twee compacte hevels verbonden met het voorframe. Zodoende ontstaat een virtueel scharnierpunt, dat dus ook verplaatst tijdens het inveren. Het idee hierbij is trap- en reminvloed op de vering tot een minimum worden beperkt, terwijl het veersysteem nog steeds soepel aanspreekt.
Giant past dat systeem op al zijn high-end full suspensions toe. Het nadeel is echter dat het constructief nogal wat inhoud. Méér hevels, méér scharnierpunten en simpelweg méér frame. En daarmee dus ook méér gewicht. Nu was de Anthem niet bepaald een zwaargewicht – verre van zelfs – maar racers willen altijd nóg minder. En ook Giant ontkomt er niet aan om een laag gewicht voorop te zetten bij een nieuwe generatie, om daarmee de concurrentie het hoofd te kunnen bieden.
Bovendien is het tegenwoordig dankzij verbeterde achterdempers voor fietsconstructeurs mogelijk om minstens even goede, of zelfs nóg beter gebalanceerde veersystemen te ontwikkelen met minder complexe veersystemen. En dat is precies de reden waarom Giant dat ook doet bij zijn volbloed crosscountry-fully. Na 17 jaar zwaait Maestro dan ook af.
Eenvoudiger, lichter
Bij het nieuwe FlexPoint Pro-veersysteem dat Giant voor deze 2022 Anthem Advanced Pro 29 ontwikkeld heeft zit nog maar één (carbon) hevel tussen de staande achtervork en het voorframe. De liggende achtervork is via één lagerpunt direct verbonden met het voorframe. Het is dus een zogeheette ‘single pivot’-systeem geworden. De staande achtervork kan enigszins buigen, zodat er geen lagerpunt bij de achternaaf nodig is. Klinkt (deels) bekend? Klopt; veel merken passen in de kern hetzelfde veerconcept toe bij hun crosscountry-fullies. Vaak met een horizontaal geplaatste demper – al hoeft dat niet per se een ander veerkarakteristiek te geven. Los van de demperpositie is het een relatief eenvoudige manier om een licht frame te creëren, terwijl er – mede dankzij de huidige dempertechnologie – nog volop mogelijkheden zijn om het ontwerp te finetunen naar de inzicht van de ontwikkelaar.
Het resultaat is een frame dat 250 gram lichter is dan zijn voorganger. Bovendien kon Giant door het weglaten van de onderste hevel de achtervork korter maken, aldus het persbericht. Die is nu 435 mm (bij elke framemaat), terwijl die bij de voorganger 438 mm was. Niet echt een significant verschil dus. De overige veranderingen qua framegeometrie hebben in elk geval een groter (merkbaar) effect.
Geometrie
Het mag geen verrassing zijn dat de voorvork bij de 2022 Anthem Advanced Pro 29 onder een flauwere hoek staat dan bij zijn voorganger. Met 67,5º is-ie dus 1,5º flauwer geworden. Bij alle vier de beschikbare framematen is de reach vergroot; bij de small slechts 3 mm, bij de extra large zelfs 24 mm. De wielbasis is uiteraard ook gegroeid, maar om toch voldoende druk op het voorwiel te houden, is de zitbuis steiler gemaakt en staat nu onder een hoek van 75,5º. Tot slot is het vermeldenswaardig dat de stack nauwelijks is veranderd, ondanks de 10 mm extra veerweg en dus 10 mm langere voorvorken.
Framedetails
Alleen (en veel) carbon
‘Advanced’ in de modelbenaming staat bij Giant altijd voor een carbon frame. En in het geval van de 2022 Anthem is er ook maar één smaak, namelijk ‘Advanced Pro’. Dit is de lichtste constructie die Giant aanbiedt bij zijn carbon-modellen. Van een ‘Advanced’-model (dus zonder ‘Pro’; een iets goedkoper en paar honderd gram zwaarder exemplaar) rept Giant geen woord. Bij deze 2022 Anthem Advanced Pro zijn het voorframe, de achterbrug én de hevel volledig van carbon en het geheel is 250 gram lichter dan zijn voorganger. Dat betekent dat een frame in de maat medium, inclusief Fox Float DPS Factory achterdemper (maar ongelakt) 1.735 gram weegt.
Met de afslankkuur wist Giant het frame rondom trapas wel 20% stijver te maken. Ook is de torsiestijfheid met 7% toegenomen ten opzichte van de vorige generatie.
Grotere zitbuisdiameter
Het nieuwe Anthem Advanced Pro 29 frame is verder voorzien van details zoals je van Giant gewend bent. Zo zijn alle lagerpunten voorzien van afgedichte cartridge lagers, lopen kabels binnendoor en worden de trapaslagers in het frame geperst.
Beslist het vermelden waard is het gegeven dat de zitbuisdiameter is vergroot. Was die bij de vorige generatie nog 27,2 mm in diameter, voor de 2022 Anthem Advanced Pro 29 is-ie vergroot naar 30,9 mm. Gelukkig, zeggen we daarbij. Want dat maakt de keuze voor een dropper-zadelpen – op een moderne crosscountry-full suspension beslist geen misplaatst onderdeel – een pak gemakkelijker. Maar een keuze hoef je overigens niet te maken; Giant levert alle modellen standaard uit met een dropper zadelpen.
Fox Live Valve
Tot slot is het nog vermeldenswaardig dat Giant doorpakt op het Fox Live Valve systeem. De elektronisch gestuurde ingaande demping van voorvork en achterdemper van Fox is al enige tijd op de markt. Het vraagt alleen specifieke montagepunten voor het centrale brein, een sensor en – anders dan het onlangs door RockShox gelanceerde Flight Attendant-systeem – kabels op en dóór het frame. Giant heeft op alle 2022 Anthem Advanced Pro 29-frames deze montagepunten voorzien. En op twee modellen komt het systeem ook standaard meegeleverd. Saillant detail; voor het eerst sinds de introductie zien we het Live Valve systeem ook op Performance Elite-niveau van Fox.
2022 Giant Anthem Advanced Pro 29: vier modellen
De 2022 Anthem Advanced Pro 29 is hét paradepaardje van Giant’s crosscountry-programma. Ze leveren echter slechts vier modellen, waarbij de goedkoopste € 4.599 kost. Onder dit prijsniveau zijn geen carbon Anthem’s voorzien. De komst van aluminium-versies van dit nieuwe frame is vooralsnog uitgesloten. Giant Benelux zal echter alle vier Anthem-modellen in de Benelux leveren.
Anthem Advanced Pro 29 0 – € 12.999
Anthem Advanced Pro 29 1 – € 7.649
Anthem Advanced Pro 29 2 – € 5.349
Anthem Advanced Pro 29 3 – € 4.599
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/anthem29