Gedateerd was de Revolt Advanced gravelbike van Giant zeker niet. We gingen vorig jaar nog op pad met de Revolt Advanced 2 en vonden het een uitermate gebalanceerde allrounder. Radicaal vernieuwd zijn de 2022 Revolt Advanced en Revolt Advanced Pro gravelbikes van Giant dan ook niet. Maar dat maakt het nieuws niet minder interessant. Sterker, Giant maakt keuzes die je haast anti-trending kunt noemen.
Langer, korter, steiler en verstelbaar
Veruit het grootste nieuws bij de 2022 Giant Revolt Advanced en Advanced Pro gravelbikes is de geometrie. Bij alle maten is de reach vergroot. Maar waar dat meestal gepaard gaat met een verlengde wielbasis, doet Giant hier het omgekeerde. De wielen staan namelijk iets dichter bij elkaar. Dat alles is geheel te danken aan een steilere balhoofdbuishoek. Bij de framemaat S is deze van 70,5º naar 71º gezet. Bij de M tot en met XL is de voorvork zelfs een volle graad rechter gezet en staat nu onder een hoek van 72º. Het gevolg is een kortere naloop, wat de Revolt meer levendig en ‘responsief’ maakt, aldus Giant in zijn persbericht.
De vorige generatie was al niet bepaald kort te noemen qua reach. Nu de 2022 Revolt Advanced nog wat verlengd is, past Giant kortere stuurpennen toe om de toegenomen reach te compenseren. Verder zul je op alle modellen een eigen stuur van Giant tegenkomen, met een achterwaartse buiging die er ook moet toe bijdragen dat je niet extreem gestrekt op de fiets zit.
Lagere trapas, verstelbare achtervorklengte
Om ook niet in te boeten op stabiliteit is de trapas maar liefst 10 mm verlaagd. Die staat nu 80 mm onder de wielassen, wat voor een gravelbike erg laag is. Verder heb je de mogelijkheid om de wielbasis te verlengen, voor nog wat meer stabiliteit. De dropouts zijn modulair en door ze om te draaien kun je de achtertrein met 10 mm verlengen. Dat geeft je bovendien ook de mogelijkheid om breder rubber te monteren. In de kortste stand is de achtervork 425 mm lang en kun je tot 45 mm brede banden kwijt. Met het achterwiel op 435 mm gepositioneerd ten opzichte van de trapas, kun je tot 53 mm gaan – rekening houdend met voldoende ruimte rondom voor rommel die je onderweg oppikt.
Tot slot is het goed te zien dat Giant het aantal maten heeft uitgebreid. Er is nu onder de S ook nog een XS beschikbaar. Gegeven de lengte van deze gravelbike, vonden we ten tijde van de test van de vorige generatie al dat een XS ontbrak, dus dat is wat ons betreft een welkome aanvulling.
Nog meer comfortabel en lichter
Giant borduurt met de Revolt Advanced op het kenmerkende ontwerp van de vorige generatie. De bovenbuis is verder afgeplat en datzelfde geldt voor de buizen van de staande achtervork, die bovendien ook in diameter zijn verkleind. De Revolt ervoeren wij als een comfortabele gravelbike, maar dit alles zou het comfort nog verder vergroten. De D-Fusion zadelpen met zijn afgeplatte achterzijde, zien we ook bij deze generatie terug om dezelfde reden; comfort doordat-ie meer flex heeft dan een rond exemplaar. Vind je dat niets en wil je een rond exemplaar (of bijvoorbeeld een dropper) monteren, dan kan dat door de specifieke pasbus in het frame uit te nemen om een 30,9 mm ronde zadelpen kwijt te kunnen in het frame.
Tot 200 gram lichter
Niet alleen het frame is vernieuwd, ook de voorvork bij de Revolt Advanced Pro, het vlaggenschip van de Revolt-serie, is vernieuwd. Samen met deze Advance SL carbon voorvork is de Revolt Advanced Pro-frameset 200 gram lichter dan zijn voorganger. Bij de Advanced-modellen wordt hetzelfde frame toegepast, maar vind je ook een Advanced-voorvork. Daarmee weegt deze frameset 160 gram lichter dan zijn voorganger.
Gravelracer, maar veelzijdig
Giant omschrijft de 2022 Revolt Advanced Pro en Advanced in zijn persbericht als gravelracer ‘voor meer snelheid en efficiëntie’. Niettemin is de nieuwe gravelbike is net als zijn voorganger voorzien van allerlei montagepunten. Zo zijn er drie posities voor een bidonhouder; twee binnen de driehoek van het voorframe en één onder de onderbuis. Bovenop de bovenbuis zijn montagepunten voorzien voor een bovenbuistas. Ook op de voorvork vind je aan beide zijden opties om bidons of een rek te monteren voor (lichte) bagage. En net als bij de vorige generatie zijn montagepunten voor spatborden en dragers aanwezig, maar goed verborgen wanneer je ze niet gebruikt; het ziet geheel ziet er wederom strak uit.
2022 Giant Revolt Advanced Pro en Advanced-modellen
In de Benelux voert Giant vijf Revolt-modellen. Het allerlichtste frameset met de Advanced SL voorvork is er als complete bike in de vorm van de Revolt Advanced Pro 0 met een prijs van € 5.499, afgemonteerd met Shimano GRX Di2 2×11 en Giant’s eigen lichtgewicht CXR Carbon Disc WheelSystem wielen. Los koop je deze frameset voor € 2.599.
De Revolt Advanced is er in vier uitvoeringen, waarbij de Revolt Advanced 0 voor € 4.099 in het programma is opgenomen met een mechanische Shimano GRX 2×11 groepset en carbon wielen. Bij de Revolt Advanced 1 vind je voor € 3.599 – als enige gravelbike bij Giant – een Sram groepset in de vorm van de Rival eTap AXS Xplr 1×12 setup, aangevuld met aluminium wielen. De Revolt Advanced 2 heeft een groepset bestaande uit Shimano GRX 2×11 onderdelen en een Praxis crankset. Als instapper van de Revolt Advanced serie staat de 3 in de showroom met een prijs van € 2.499, waarbij je een Shimano GRX 2×10 groepset hebt.
Binnenkort volgen ook nog nieuwe aluminium versies van de Revolt.
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/revolt