Hoezo crisis in de fietsindustrie? Giant blijft nieuwe modellen uitbrengen. Eerst de nieuwe racefully Anthem Advanced Pro 29, daarna de dubbelgeveerde e-mtb Trance X Advanced E+ en dan nu de Trance 29 en Trance Advanced Pro 29. Huh, maar vorig jaar werd er toch óók al een nieuwe Trance geïntroduceerd? Ehh, nee, dat was de Trance X, een dikkere versie van de Trance, met 135 mm veerweg achteraan en 150 mm aan de voorkant.
Allround trailbike met 130/120 mm veerweg
De nieuwe ‘gewone’ Trance is overigens niet eens zo hele veel minder dik. Vooraan behoudt-ie 130 mm veerweg, maar Giants nieuwe allround trailbike heeft nu namelijk 120 mm veerweg aan de achterkant. Goeie aanpassing, want de 115 die de vorige Trance Advanced Pro 29 had, deed hem echt tekort. Die bike liep eerder vanwege de geringe achterveerweg tegen z’n grenzen aan dan vanwege de geometrie. Want die was namelijk behoorlijk progressief.
Geometrie
Maar niet progressief genoeg blijkbaar. Want Giant heeft ook de geometrie van de 2022 Trance 29 en Trance Advanced Pro 29 flink aangepakt. Het recept zal je bekend klinken: langer, lager en luier. De zitbuishoek is met 76,3 graden bijna 2 graden steiler en de balhoofdbuishoek met 65,5 graden een graad vlakker dan bij de voorganger. De wielbasis is 12 mm gegroeid bij de framemaat S en tot 44 mm bij de XL. Bij het S-frame is reach niet vergroot. De M heeft een reach die slechts 5 mm vergroot is, terwijl bij de L en XL deze respectievelijk 10 en 27 mm zijn vergroot. De trapas is een volle centimeter lager op 45 mm onder de wielassen. Deze maten gelden in de vlakke instelling. Met een flipchip in de staande achtervork is de hele fiets namelijk iets minder lang, laag en lui te maken.
Langere zitbuis en hogere bovenbuis bij kleinste frame
Wat verder nog opvalt is dat dankzij het nieuwe frameontwerp de bovenbuis bij de framemaat S hoger staat. De ‘standover height’ is van 708 mm verhoogt naar 729 mm. Dat terwijl je bij de M, L en XL frames juist 10 tot 20 mm méér ruimte krijgt. Een ander ‘dingetje’ is dat de zitbuis bij het kleinste frame, is verlengd van 380 naar 420 mm. 40 mm méér dus. Normaal zou dat betekenen dat er daardoor minder ruimte is voor een dropperzadelpen met méér droplengte. En dat is juist iets waar veel merken tegenwoordig op inzetten: méér droplengte. Maar omdat de zitbuis bij de Trance een knik heeft, wordt de maximale insteeklengte (en daarmee samenhangend de totale lengte van de dropperzadelpen) vooral door die buisvorm beperkt.
Framedetails
Trance Advanced Pro: volledig carbon
Als Giant de toevoeging Advanced in de modelnaam gebruikt, dan betekent dat dat je met carbon te maken hebt. En dat helemaal. Dus hoofdframe, tuimelaar, achterbrug. Als je de 2022 Trance Advanced Pro 29 bekijkt, dan trekt in eerste instantie de diepe metallic lak op waar Giant de laatste jaren patent op lijkt te hebben. Kijk je beter, dan valt het ‘kofferbakje’ op dat Giant in de onderbuis gecreëerd heeft. Net als eerder de mountainbikes van Specialized en Trek kan dus nu ook de Trance Advanced als bestelfiets ingezet worden. Maar zonder dollen, altijd goed, zo’n luikje in de onderbuis. Ben je er eenmaal aan gewend, dan wil je niet zonder meer, zo is onze ervaring.
Trance: aluminium
Naast de Trance Advance Pro 29 met zijn volledig carbon frame, zet Giant in 2022 ook meteen een aluminium versie neer. Waar ze dat bij de Anthem crosscountry racefully niet deden, doen ze dat bij deze trailbike dus wel. Logisch ook voor een globale speler als Giant. Trailbikes zijn wereldwijd immers – gemiddeld genomen – meer populair dat volbloed racers, dus maak je hiervoor een breder aanbod.
De 2022 Trance 29 in aluminium, of Aluxx SL zoals Giant het materiaal specificeert, volgt nauwgezet de lijnen van de carbon Trance Advanced Pro 29. De geometrie is identiek. Waar de aluminium variant – behalve in het materiaal en dus het gewicht – wel afwijkt is het ontbreken aan de opbergruimte in de onderbuis. Zo’n groot gat in de onderbuis in aluminium vraagt om flink wat versteviging, dus méér materiaal. Dat weegt (letterlijk) klaarblijkelijk niet op tegen het gemak van zo’n ‘feature’. Onder aan de bovenbuis zijn wel montagepunten voorzien om accessoire(s) mee te nemen.
Oók Fox Live Valve-technologie
De 2022 Trance Advanced Pro 29 1 is uitgerust met Fox Live Valve-technologie, waardoor dit model volgens Giant – boven op het Maestro-veersysteem – over nog efficiëntere veerprestaties en extra instelmogelijkheden beschikt. Giant is overduidelijk volop overtuigd van het systeem, want bij de onlangs geïntroduceerde Anthem Advanced en Trance X Advanced E+ e-mtb zagen we het elektronisch geregelde dempingssysteem ook op diverse modellen.
Giant geeft in z’n persbericht aan, dat ze het eerste merk zijn dat Fox Live Valve-componenten op Performance Elite-niveau toepast. Voorheen was de Live Valve-technologie alleen op Fox’ duurste Factory-niveau verkrijgbaar.
2022 Giant Trance 29 en Trance Advanced Pro 29: 2x 2 modellen
In de Benelux biedt Giant vier modellen aan in de Trance 29-serie, waarvan twee Trance Advanced Pro 29 (met carbon frame dus) en twee Trance 29-modellen (met aluminium frame). Beide carbon-modellen komen overigens ook met carbon wielen.
Trance Advanced Pro 29 1 – € 6.699
Trance Advanced Pro 29 2 – € 4.799
Trance 29 1 – € 3.499
Trance 29 2 – € 2.999
Meer info: giant-bicycles.com