2022 Giant Trance X E+: vanaf € 4.999,-
Écht nieuw is de 2022 Giant Trance X E+ natuurlijk niet. Immers, afgelopen najaar lanceerde Giant al de Trance X Advanced E+, met dezelfde motor, software en geo, maar dan uitgevoerd met een carbon frame. Bij Giant krijgen de carbon versies de toevoeging ‘Advanced’ in de naam. Fijn, zo’n carbon kader, maar het maakt je portemonnee minimaal € 6.499 lichter. Ga je voor de nieuwe aluminium uitvoering van de Trance X E+, dan kan je ‘al’ instappen vanaf € 4.999,-. Je krijgt dan de Trance X E+ 3. Betaal je € 5.499,-, dan krijg je de Trance X E+ 2 en voor € 6.299,- haal je de Trance X E+ 1 in huis.
Compactere Yamaha-motor
E-mountainbikes van Giant worden al sinds jaar en dag aangedreven door motoren van Yamaha. Bij de Trance X E+ is dat niet anders. De nieuwe motor is lichter en compacter, levert een koppel van 85 Nm en biedt volgens Giant een krachtige ondersteuning. Maar aan kracht alleen heb je op een e-mtb niks; het gaat erom, hoe en wanneer die kracht op het acherwiel wordt overgebracht. Hier komt Giants Smart Assist-technologie van pas. In plaats van handmatig het ondersteuningsniveau te kiezen (Power, Sport, Active, Basic of Eco), kunnen berijders ervoor kiezen om Smart Assist in te schakelen. Dit systeem gebruikt zes sensoren en slimme algoritmen om de optimale hoeveelheid ondersteuning te bepalen. De software maximaliseert volgens Giant ook de efficiëntie van zowel de accu als de berijder, door altijd de juiste hoeveelheid energie te gebruiken.
Het topmodel van de serie is uitgerust met de nieuwe Giant EnergyPak. Deze in de schuine buis geïntegreerde accu heeft een capaciteit van 750 wattuur. De goedkopere modellen moeten het – wat ons betreft helaas – stellen met een 625 wattuur accu.
140 mm Maestro-vering
Natuurlijk is de 2022 Giant Trance X E+ uitgerust met Giants Maestro-vering, een beproefd systeem dat – zo is onze ervaring – een fijne mix biedt tussen grip, comfort en efficiëntie. Bij de Trance X E+ levert de Maestro-vering 140 mm veerweg, de voorvork doet het met een centimeter meer. De geometrie is gelijk aan die van de Trance X Advanced E+, dus modern lang, laag en lui. Zo is in maat L de balhoofdbuishoek 66,5 graden, de zitbuishoek 76,7 graden, de wielbasis 1269 mm en de zitbuis 450 mm. Door middel van een flip-chip op de staande achtervork laat de geo zich enigszins steiler maken. De trapas komt dan iets omhoog. Over trapassen gesproken: de cranks zijn – typisch e-mtb – erg kort, van 160 mm in maat S tot 170 mm in maat XL.
Bron: giant.com/nl