Toegegeven; uniek is een hardtail-frame van rond de 800 gram vandaag de dag niet. Als je een crosscountry-hardtail zoekt met een frame dat beduidend minder weegt dan een pak suiker, dan zijn er inmiddels diverse opties op de markt. Maar voor een merk als het Amerikaanse Pivot Cycles, dat vooral bekend staat om zijn full-suspension mountainbikes, is de stap om zo’n lichtgewicht xc-hardtail te ontwikkelen wel opvallend. Aan de andere kant; crosscountry is hot. Zeker nu steeds meer Amerikaanse mountainbikers zich vooraan in de strijd weten te mengen.
Een laag gewicht is altijd een dikke prio voor racers. Dat was voor Pivot dan ook het speerpunt bij het ontwikkelen van de nieuwe LES SL. Bij deze nieuwste versie hebben ze ten opzichte van zijn voorloper nog eens 300 gram gewicht weten weg te schaven, ongetwijfeld geholpen door het geavanceerde carbon-proto-lab dat ze in huis hebben.
Geometrie
Bij de geometrie springt Pivot niet extreem uit de band. De stuurhoek van 68,5º is volgens hedendaagse begrippen normaal te noemen. De wielbasis van de Pivot Les SL is genereus, wat ook geldt voor de reach. De zitbuishoek staat om die reden dan ook rechter dan bij het vorige model. Bij de extra small is-ie 75º en 74,5º bij de small tot en met de extra large. Pivot meldt expliciet dat de Les SL is ontwikkeld om levendig te zijn.
Framedetails
Levendig qua handeling aan de ene kant, comfortabel wat betreft rijcomfort aan de andere kant; deze eigenschappen komen volgens Pivot samen in deze lichtgewicht Les SL. Pivot gaat niet mee in de trend van het laag aanzetten van de staande achtervork aan de zitbuis, een constructie die veelal méér comfort aan de achterkant van het frame geeft. Ook zijn de framebuizen nergens extreem afgeplat. Flink overmaats zijn ze echter óók niet. Het frame is wel relatief compact, waardoor ook de zadelpen met een diameter van 27,2 mm al snel relatief ver uitsteekt. En ook dát draagt bij aan het comfort, misschien zelfs wel meer dan complexe frame- en buisconstructies.
Waar Pivot met de Les SL afwijkt van veel andere xc-racers is bij de velg- en bandbreedte. Zo kunnen er met gemak 2.4” banden gemonteerd worden op velgen met een interne breedte van 28 tot 30 mm. Verder heeft de Les LS drie montagepunten voor een bidon. En aan de onderzijde van de bovenbuis is in een montageplek voorzien voor een toolkit. Net achter de balhoofdbuis zijn diverse kabelpoorten voorzien, zodat je naar eigen inzicht de remleiding en schakel- en/of dropperkabel kunt binnen door het frame kunt monteren. Tot slot adopteert Pivot óók Sram’s Universal Derailleur Hanger op de nieuwe Les SL.
Pivot Les SL 2022: 6 modellen
Pivot levert de 2022 Les SL in Europa in 6 varianten. Opvallend daarbij is dat waar de Amerikaanse versies wielen van DT Swiss en Reynolds krijgen, alle Europese modellen Newmen wielen hebben. Op alle modellen vind je overigens Fox StepCast voorvorken met 100 mm veerweg. Maar, zo lezen we in het persbericht, 120 mm veerweg ‘mag’ ook. Pivot levert echter geen enkele Les SL met een dikkere voorvork.
Het programma begint met de ‘Race XT’ van € 4899, die – anders dan de naam doet vermoeden – een mix heeft van Shimano SLX en XT onderdelen. Voor € 5.349 heb je een Les SL met Sram GX/X01 Eagle. Op de Pro XT/XTR vind je logischerwijs een mix van Shimano XT en XTR onderdelen voor een prijs van € 5.699. Daarboven vind je de Pro X01 met Sram Eagle X01 voor € 6.849. Bij de Pro XT/XTR en Pro X01 heb je de optie om voor een meerprijs van € 1.000 een carbon wielset van Newmen te laten monteren. Bovenaan het programma vind je de Team XTR en Team XX1 AXS voor respectievelijk € 8.089 en € 9.449, waarbij de aandrijfgroepen zich laten raden. Bij beide modellen zijn de carbon Newmen-wielen standaard.
Bron en meer info: pivotcycles.com/products/les-sl