2022 Radon Skeen en Slide trailbikes: vanaf € 2.199,-
Dat Radon de Skeen Trail AL en de Slide Trail AL op hetzelfde moment lanceert is niet zo gek: beide modellen delen hetzelfde frame. Bij de Skeen Trail AL levert dat frame aan de achterkant 120 mm veerweg op met een 130 mm vork aan de voorkant, bij de Slide Trail AL krijg je 140 mm veerweg achteraan met een 150 mm voorvork. Dempers met een andere slag maken en een afwijkende hevel maken het mogelijk één frame voor twee bikes te gebruiken. Overigens, dat is niets nieuws onder de zon; ook veel andere merken werken op deze manier. Voordeel voor de consument: een scherpe prijs. De keen Trail AL en de Slide Trail AL beginnen namelijk al bij € 2.199,-. De tweede en duurste afmontagevariant komt op € 2.699,-.
Zonder hier de complete afmontage van álle modellen op te sommen is daarbij duidelijk, dat je qua gebruikte componenten veel waar voor je geld krijgt. Zo heeft de ‘instapper’ Skeen Trail AL 7.0 een RockShox Pike Select-voorvork en een Deluxe Select+ demper aan boord, een mix van Shimano Deore en Shimano SLX onderdelen en Düroc 35-wielen van SUNringlé. Gewicht van deze versie volgens Radon: 14,5 kg. De Skeen Trail AL 8.0 zou 14,35 kg wegen. Deze uitvoering heeft een fraaie RockShox Pike Ulktimate in z’n balhoofdbuis, met een transmssie die bestaat uit een mix van Sram GX en Sram NX.
Gemiddelde geo
Radon brengt de Skeen Trail AL en de Slide Trail AL in 4 verschillende maten, van 16 inch tot 22 inch. De maataanduiding komt hierbij overigens niét overeen met de feitelijke lengte van de zitbuizen: die is bij alle maten korter. Als het gaat om de hoeken en afmetingen neemt Radon geen risico. Zowel de stuur- als de zithoek is tamelijk gemiddeld voor een trailbike. Ook bij de overige maten zijn de Skeen Trail AL en de Slide Trail AL tamelijk doorsnee. Daar is niks mis mee en bovendien begrijpelijk: Radon verkoopt z’n fietsen via het internet, dus proefrijden is er niet bij. En dan is het fijn als de geometrie zoveel mogelijk kopers aanspreekt.