Addict Gravel 2022: Scott’s eerste toegespitse gravelbike
Hoewel de naam ‘Addict Gravel’ niet nieuw is; was het in feite ‘niet meer dan een naam’. Want de Addict Gravel die je tot nu toe bij de Scott-dealer kon krijgen, deelde zijn frame met de Addict CX. Het model begon in 2016 dus ooit als cyclocrosser, maar was volgens Scott ook uitermate geschikt voor gravelen. De verschillen met menig gravelbike destijds waren ook niet groot, behalve dat het frame ietwat beperkt was qua bandbreedte; heel veel meer dan 40 mm breedte werd een uitdaging. Inmiddels is het hele genre flink aan het evolueren, en dus werd het tijd voor een nieuwe Addict Gravel.
Nu gravel duidelijk de ‘hype’-fase voorbij is en gewoonweg een dikke trend is geworden en een flink marktaandeel voor zijn rekening begint te nemen, volgt Scott dan ook met een ‘echte’ gravelbike; een die vanaf de eerste pennenstreek ontworpen is als toegewijde gravelbike. Hij heeft nog steeds twee wielen (…) en de naam is het zelfde, maar buiten dat is het écht een heel andere bike geworden. De geometrie is nieuw; de reach is toegenomen, de trapas is lager gezet er is ruimte voor bredere banden. Verder heeft de nieuwe Addict Gravel allerlei details die je misschien al kent van de Addict RC racefiets.
Addict Gravel framedetails
HMX en HMF carbon
De nieuwe Addict Gravel is er alleen in carbon, waarbij – typisch voor Scott – je de keuze hebt uit twee smaken: HMX en HMF. De HMX-versie is de lichtstse en heeft een geclaimd gewicht van 930 gram voor een gespoten frame in de maat 54 cm. De nieuwe voorvork weegt 395 gram. Het geheel zou zodoende dus zo’n 100 tot 150 gram lichter zijn dan de vorige Addict Gravel/CX-frameset.
Addict RC invloed
Bij het ontwerpen van het nieuwe Addict Gravel frame hebben de Scott-engineers goed gekeken naar de Addict RC racefiets. Veel van de aero-vormen zie je dan ook terug bij de gravelbike; Scott zet de nieuwe gravelaar dan ook neer als de ultieme ‘do it all gravelbike’, waarbij snelheid en offroad mogelijkheden elkaar niet in de weg hoeven te zitten, aldus het persbericht. Leuke marketingtaal, maar in feite wijkt dat doel niet echt af van andere merken die de gravelbike vooral als een sportieve kruising tussen racefiets en mountainbike zien. Meer ‘race’, dan bikepacking, zeg maar.
Heel concreet is de interne kabelloop overgenomen van de Addict RC. Ook D-vormige ‘aerofoil’ buisprofielen en de D-vormige Syncros Duncan Aero SL zadelpen zijn van de wegracer geadopteerd. Dat geldt ook voor de laag aangezette staande achtervork, die bovenop die aansluiting met de zitbuis is afgevlakt; een design-dingetje dat op nagenoeg elke aerobike tegenwoordig wordt toegepast.
Verder gaat Scott er prat op dat de Addict Gravel even stijf is rondom de trapas en de balhoofdsbuis als de Addict RC. Wat dat waard is offroad, mag je voor jezelf uitmaken…
Meer bandvrijheid
De bandvrijheid bij de nieuwe Addict Gravel is toegenomen van 700c x 40 mm naar 700c x 45 mm. Over de mogelijkheid van de montage van 650b-wielen met nog wat breder rubber doet Scott geen uitspraken. Mocht je Scott’s nieuwe gravelbike met spatborden willen voorzien, dan zijn er specifieke Syncros (Scott’s onderdelenmerk) exemplaren beschikbaar, waaronder onder je nog steeds 700c x 40 mm banden kwijt kunt.
Spaarzame montagemogelijkheden
Scott zet de 2022 Addict Gravel meer neer als gravelracer dan bikepacker; een overdaad aan montagepunten op het frame en voorvork voor dragers en wat-nog-meer zoek je tevergeefs. Niettemin zijn er niet minder dan 3 montageposities voor bidons, montagepunten voor de al genoemde Syncros-spatborden en vind je op de bovenbuis montagepunten voor een toptube-tas.
Overige framedetails
Scott houdt vast aan de PF 86.5 trapas interface. Verder kun je de Addict Gravel dus alleen gebruiken in combinatie met de Scott-specifieke D-vormige zadelpen. Er is een X12 direct-mount derailleurhanger die eveneens de schroefdraad voor de steekas bevast. En over steekassen gesproken: zowel voor- als achteraan vind je exemplaren met een diameter van 12 mm. Je hebt verder de keuze om mét of zonder een voorderailleur te rijden, waarbij de montagenok volledig af te nemen en het overgebleven gat dicht te maken is. Qua schijfremmen kun je vooraan 160 of 180 mm en achteraan 140 of 160 mm kwijt.
Integratie: kabels binnendoor en specifieke cockpits
Niet alleen de framevormen zijn van de Addict RC overgenomen; Scott geeft de Addict Gravel óók de geïntegreerde cockpits mee. Die moeten eveneens bijdragen aan de aerodynamica (dankzij hun vorm en omdat kabels zijn weggewerkt), het laag houden van het gewicht en de rijkwaliteiten.
De Syncros Creston iC SL X is het topmodel en hierbij zijn stuurpen en stuur samen tot één geheel gevormd, waarbij kabels vanaf de rem-/schakelgrepen volledig binnendoor lopen. Duidelijk geïnspireerd op de Creston iC SL van de Addict RC, is de iC SL X wat aangepast voor offroad gebruik. Zo is de bovenzijde dunner voor meer comfort en de zijkanten van het stuur staan wat meer naar buiten (‘flared’). Bovendien zijn de sturen relatief compact in hoogte; de drop is slechts 115 mm en daarmee wordt het ‘in de beugel rijden’ een pak aantrekkelijker – ook offroad. De reach is eveneens korter; slechts 60 mm steekt de bocht voor het stuur uit; dit is gedaan omdat de frames langer zijn geworden, waarover dadelijk meer.
De Creston iC SL X one-piece cockpit weegt volgens Scott 335 gram (stuupenlengte 100 mm, stuurbeedte 420 mm). Stuurpenlengtes van 70 tot 120 mm zijn leverbaar, waarmee de Scott-dealer je perfect moet kunnen laten zitten op de nieuwe Addict Gravel.
De one-piece Creston iC SL X vind je alleen terug bovenin het programma. Naar onderen in het programma vind je Syncros cockpits met deels dezelfde integratie, maar zijn stuurpen en stuur los van elkaar. Kabels lopen hierbij onder de stuurlint en verwijden vervolgens alsnog via een afdekkap onder de stuurpen het frame in.
Merk overigens op dat de spacers onder de stuurpen bij beide versies van de Creston cockpit deelbaar zijn, waarmee het aanpassen van de stuurhoogte gemakkelijk(er) kan zónder dat kabels verlengd of ingekort moeten worden.
Geometrie
Net als bij mountainbikes is het de trend bij gravelbike-geometrie om de frames langer en lager te maken. Bij de 2022 Addict Gravel heeft Scott er voor gekozen de trapas van 68 mm naar 71 mm onder de naafassen te verplaatsen. De achtervorklengte is van 422 mm naar 425 mm gegroeid, maar veruit de grootste groei zien we vooraan. In de meeste framematen is de reach met 8 tot 9 mm toegenomen, wat ook de kortere stuurpennen verklaard. Ook de vorksprong is wat vergroot. Daarmee is de nieuwe Addict Gravel relatief lang. Misschien nog niet zo lang als de meer extremere BMC URS bijvoorbeeld, maar Scott’s nieuwe gravelbike is in elk geval stabieler op snelheid dan zijn voorganger.
2022 Addict Gravel modellen
In totaal biedt Scott in onze contreien momenteel vier Addict Gravel modellen aan voor 2022. Het lichtste HMX-frame kom je alleen tegen bij de Addict Gravel Tuned die je hebt voor € 8.799. Daaronder vind je de Addict Gravel 10 met het HMF-frame voor € 5.799. Met een prijs van € 2.699 is het gat naar de eerst volgende in de het programma, de Addict Gravel 30 en de Contessa Addict Gravel 15 (een dames-specifiek model) wel erg groot. Als je het ons vraagt is dit een gevalletje ‘watch this space’… Want in dit marktsegment kun je momenteel niet genoeg aanbod hebben. En zo ligt het ook geheel in de lijn der verwachting dat een update van de aluminium Speedster ook nog in het verschiet is.
Bron en meer info: www.scott-sports.com/addict-gravel