FlexPoint-veersysteem
De dikke Giant Trance X E+ is met 150 mm veerweg vooraan en 140 mm veerweg achteraan een e-mountainbike die vooral z’n troeven uitspeelt op de dikste trails. Met de 2023 Stance E+ en Embolden E+ zetten Giant en zustermerk Liv trailbikes met trapondersteuning neer voor meer allround-gebruik. Vooraan beschikken beide bikes over 140 mm veerweg, terwijl achteraan 125 mm beschikbaar is via een FlexPoint-veersysteem. Ten opzichte van Giant’s befaamde Maestro-veersysteem wordt met FlexPoint een aantal scharnierpunten verminderd. Dat is iets goedkoper en – zo kun je beargumenteren – ook wat onderhoudsvriendelijker. Om de beweging in de achtervork tijdens het inveren op te vangen, buigt de staande achtervork iets. Een inmiddels beproefd concept dat we inmiddels bij veel fullsuspension-mountainbikes zien.
2023 Giant Stance E+
Giant is al jaren een expert in het maken van complexe buisvormen in aluminium en bij de 2023 Stance E+ zien we dat ook weer terug. Het frame uit 6061-serie aluminium, waarbij geen enkele buis een constante vorm heeft. Deels is dit natuurlijk uiterlijk vertoon, maar het staat de fabrikant ook toe om veel complexe vormen, verschillende wanddiktes en buisdiameters bij elkaar te brengen in één constructie zonder het uit losse stukken te moeten maken.
SyncDrive Pro-motor met maximaal 85 Nm en 800 Wh-batterij
Giant levert de Stance E+ in twee uitvoeringen. De Stance E+ Pro heeft daarbij de krachtigste motor, de SyncDrive Pro. Deze motor, die samen met Yamaha is ontwikkeld, levert een maximaal koppel levert van 85 Nm. De motor zou 2,7 kg wegen. In het vooronder van de Stance E+ 2 vind je de SyncPro Sport met 75 Nm. Via Giants Smart Assist-technologie wordt op basis van zes sensoren en algoritmen de optimale hoeveelheid ondersteuning bepaald. De software maximaliseert volgens Giant ook de efficiëntie van zowel de batterij als de berijder, door altijd de juiste hoeveelheid energie te gebruiken. Uiteraard kun je ook handmatig het ondersteuningsniveau kiezen, waarbij je vijf standen hebt (Power, Sport, Active, Basic of Eco).
In de onderbuis vind je bij de in de Benelux verkrijgbare modellen een accu met een capaciteit van 625 Wh of 800 Wh. Giant gaat er in z’n persbericht prat op dat ze bij het EnergyPak 800 model een nieuw type cel toepassen. De accu is namelijk opgebouwd met veertig 22700-cellen die een grotere capaciteit hebben én minders opwarmen. Bovendien is dit Giants eerste batterij die ze CO2-neutraal weten te produceren. Tot slot is het interessant te weten dat de EnergyPak 800-accu in veel gevallen óók in toegepast kan worden in Giant e-bikes die met standaard zijn voorzien van een EnergyPak 500 en 625.
Geometrie
De Stance E+ is beschikbaar in vier framematen, waarbij ze allemaal voorzien zijn van 29 inch wielen. Opvallend genoeg is de balhoofdsbuis met 65,5 graden net zo flauw als die op de dikkere Trance X E+ in de flauwste setting. En waarbij je bij de Trance X E+ de bike wat meer rechtop kunt zetten via een flipchip kan dat bij de Stance E+ niet. Zodoende is de zitbuishoek dus ook altijd 76 graden. Qua reach en wielbasis geeft Giant de Stance E+ courante waarden. Niets overdreven lang, al is dankzij het FlexPoint veersysteem de achtervork wél korter dan die bij de met Maestro-vering uitgevoerde Trance X E+. Dit komt de wendbaarheid van de Stance E+ dus zeker ten goede.
Stance E+ Pro 1 en Stance E+ 2
Hoewel Giant wereldwijd vaak veel uitvoeringen van een model in het programma heeft, voert Giant Europe voor de Benelux in de regel een iets conservatieve benadering. En dat is bij de Stance E+ niet anders; de markt voor dubbelgeveerde e-mountainbikes is in de Benelux (nog) klein. Zodoende kun je de Giant Stance E+ 1 Pro krijgen voor € 5.199 en de Stance E+ 2 voor € 4.199.
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com
2023 Liv Embolden E+
Giant’s zustermerk Liv bestaan al heel wat jaren. En waar ze soms echt unieke modellen voeren die niet alleen in naam, maar ook technisch flink afwijken, is dat bij de 2023 Embolden E+ iets minder het geval. Je kan de Liv Embolden E+ zien als een zustermodel van Giant’s Stance E+. In de kern is het frame van de Embolden E+ namelijk op eenzelfde wijze gemaakt, met dezelfde soort aluminium en productietechnieken.
De Liv Embolden E+ wordt door Giant in de Benelux maar in één variant op de markt gezet. Deze Embolden E+ 2 heeft een SyncDrive Sport-middenmotor met een maximaal koppel van 75 Nm. Die wordt gecombineerd met een accu met een capaciteit van 625 Wh. Qua aansturing beschikt deze e-mountainbike ook over de Smart Assist-technologie die we bij de Stance E+ zien. Dat wil dus zeggen dat er op basis van zes sensoren en algoritmen de optimale hoeveelheid ondersteuning voor je bepaald wordt. Daarnaast heb je nog de keuze uit de handmatig te kiezen ondersteuningsstanden Power, Sport, Active, Basic of Eco.
Geometrie
De Liv Embolden E+ wijkt op meer punten af ten opzichte van de Stance E+ dan alleen de kleur. Dat blijkt onder meer uit de geometrie. In de kleinste framemaat (XS) wordt standaard een 27.5 inch achterwiel gemonteerd in combinatie met en 29 inch voorwiel. De maten S, M en L hebben voor- en achteraan 29 inch wielen. De voorvork staat met 66 graden een halve graad rechterop dan bij de Stance E+ het geval is. Oók de zitbuis is iets steiler en meet 77 graden. Tot slot is de toename in reach per framemaat minder groot dan bij de Stance E+.
Liv Embolden E+ 2
Als gezegd is in de Benelux er maar één model beschikbaar, de Embolden E+ 2 625. Met een prijs van € 4.199 met nagenoeg dezelfde specificaties als de Stance E+ 2. Dat wil dus zeggen een SR Suntour Raidon R-achterdemper, SR Suntour XCR 34 LO-R voorvork met 140 mm veerweg, SyncDrive Sport middenmotor met 75 Nm, EnergyPak Smart 625 Wh accu en Shimano Deore Linkglide 10-speed aandrijfonderdelen.
Bron en meer info: www.liv-cycling.com