2023 Ridley Probe RS: carbon frame uit Portugal
Met de Probe RS lanceert het Belgische Ridley z’n eerste carbon mountainbikeframe dat niet in Azië is geproduceerd, maar in Europa. Om precies te zijn: in Portugal, in de fabriek van Carbon Team, een dochterbedrijf van een andere Portugese fabrikant die furore maakte (en maakt) met de gerobotiseerde productie van aluminium frames. Ook bij Carbon Team spelen automatisering en robotisering een belangrijke rol. Want om in het dure Europa te kunnen concurreren met Aziatische fabrikanten moet er slimmer geproduceerd worden. En liefst natuurlijk ook beter. Daarin lijkt Ridley met de Probe RS behoorlijk geslaagd te zijn; de fabrikant claimt een kaal framegewicht van 760 gram in de maat medium!
Ridley: “Probe RS Geschikt voor 100 mm en 120 mm voorvorken”
Ridley positioneert de Probe RS als “een xc-hardtail voor de prestatiegerichte rijder”. De geometrie noemen ze “Advanced Position Geometry (APG)”. Die komt erop neer dat de zitbuishoek tamelijk steil is, de reach wat langer en de balhoofdbuis juist vlakker. Je vindt een geometrieoverzicht hieronder. Daar zie je ook dat Ridley de Probe RS in vier maten brengt, van small tot extra large. De voor de Probe RS gekozen geometrie zou volgens Ridley zowel de klim- als de daaleigenschappen verbeteren. Opvallend is dat Ridley aangeeft dat de Probe RS naast de standaard 100 mm voorvork, óók gereden kan worden met een 120 mm voorvork. Daarnaast geeft Ridley het advies om een grotere framemaat met een kortere stuurpen te nemen als je graag technische trails rijdt.
Bovendien is het frame geschikt voor de montage van een dropperpost. Niet alleen omdat is voorzien in een kabeldoorvoer, maar ook vanwege de 31,6 mm diameter van de zitbuis. Vrijwel alle droppers zijn in die diameter verkrijgbaar. Aan de andere kant: de kleinere 27,2 mm zadelpendiameter zie je niet voor niets nog steeds heel veel op xc-hardtails. Logisch, want zo’n relatief dunne pen is over het algemeen comfortabeler. Ander puntje: de flatmount-schijfremmontage in de achterdriekhoek lijkt enigszins in tegenspraak met de trail-ambitie die uit de 120 mm voorvork en de dropperpost spreekt. Vanwege die flatmount is het namelijk minder makkelijk om grotere remschijven dan de standaard gemonteerde 160 mm schijf te monteren.
Kleur en afmontage zelf online te bepalen
Het frame maakt gebruik van Srams Universal Derailleur Hanger. Aan de achterkant vind je zoals gezegd flatmount-remnokken en de trapasbehuizing is een BB92 pressfit-exemplaar. Fijn voor kilometervreters: het frame heeft maar liefst drie bidonhouderposities. Eén op de zitbuis, één op de onderbuis en eentje ónder de onderbuis.
Ridley geeft aan de de Probe RS vanaf komend voorjaar beschikbaar is, zowel via de Ridley-dealers als via de website. De online-configurator, waarmee je de Probe RS mountainbike qua kleur en onderdelen kunt customizen, wordt vanaf januari 2023 actief.
2023 Ridley Raft: keuze uit XC en TR
Ook de nieuwe Ridley Raft is gebouwd rond een carbon frame. In tegenstelling tot de bovenstaande Probe RS rept Ridley in het persbericht over z’n nieuwe fullsuspension niet over productie in Portugal. Wel vermelden ze het gewicht van het frame van deze dubbelgeveerde mountainbike: 1.750 gram in maat medium, zonder demper. Net als de meeste andere merken maakt ook Ridley gebruik van een achterbrug zonder gelagerd draaipunt net voor of net boven de achteras. Ook bij de Raft wordt vertrouwd op de flexeigenschappen van het carbonmateriaal zelf. De hevel die bij inveren de beweging van het achterwiel op de demper overbrengt, is voorzien van een extra, iets lager geplaatst draaipunt, waardoor een hefboomwerking gerealiseerd wordt. Wat de hiermee gerealiseerde leverage curve is wordt niet door Ridley vermeld.
Tweeslachtige kabeldoorvoer
Het voorframe biedt plaats aan twee bidons en ook op de bovenbuis zijn twee nokjes aangebracht. De kabels en leidingen lopen binnendoor. De manier waaróp dat gebeurt is echter een beetje inconsequent. Want de dropper- en schakelkabels gaan door het bovenste balhoofdlagers heen, terwijl de remkabel aan de zijkant van de onderbuis een eigen kabelpoort heeft. Ook opvallend: onder de onderbuis is een kabelpoort aangebracht voor een remote-kabel voor de achterdemper. Deze poort wordt echter bij de Raft op de foto’s niét gebruikt. Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat Ridley prototypes gebruikt heeft voor z’n photoshoot.
Ridley Raft: 100 mm of 120 mm veerweg rondom
De Raft komt in twee varianten: als Raft XC met 100 mm veerweg voor en achter en als Raft TR met 120 mm veerweg rondom. Beide uitvoeringen delen hetzelfde frame, maar bij de Raft TR is er door een demper met een iets langere slag toe te passen, twee centimeter extra veerweg gerealiseerd. Je ziet deze methode om van één frame twee modellen te maken wel vaker, want dat is relatief makkelijk en dus niet duur. Maar de werkwijze van van bijvoorbeeld Cube, dat z’n 120 mm AMS een langere achterbrug én een vlakkere balhoofdbuishoek meegeeft dan de 100 mm uitvoering met hetzelfde voorframe, komt toch verzorgder over.
De maten en hoeken van de Ridley Raft zijn absoluut modern, met bij de Raft XC een zithoek van 76 graden, een stuurhoek van 67,5 graden en een reach van 468,5 mm. Bij de Raft TR worden alle hoeken ongeveer een grad vlakker, wordt de reach iets korter en komt de trapas iets omhoog. Net als de Probe RS komt ook de Raft in vier maten, van small tot extra large.
Ridley Raft XC (100 mm veerweg)
Ridley Raft TR (120 mm veerweg)
Ook bij Raft kleur en afmontage naar keuze
Net als de Probe RS kun je door middel van een online-configurator de kleur en de afmontage (deels) zelf bepalen. Voor de Raft wordt deze configurator vanaf januari 2023 geactiveerd. De Raft zal volgens Ridley vanaf voorjaar 2023 bij de dealers in de showroom staan.
Bron: ridley-bikes.com