De Accell Group en een consortium onder leiding van private equity-onderneming KKR, zijn overeengekomen om alle aandelen over te nemen voor een prijs van 1,56 miljard euro. Dat maakten de twee bedrijven vandaag in een gezamenlijk persbericht bekend. Het bod van 58 euro per aandeel in contanten vertegenwoordigt een premie van 26% op de slotkoers van Accell op 21 januari, zo specificeren de partners in de verklaring. De Accell Group omvat de merken Batavus, Sparta, Haibike, Koga, Ghost, Winora, Lapierre en de bakfietsfabrikant Babboe.
In hun verklaring benadrukken de investeerders dat ze de positie van Accell als fiets- en vooral e-bikefabrikant willen versterken. “Met Accell Group wil het consortium Nederland verder ontwikkelen als wereldwijde fietshoofdstad, voortbouwend op de leidende positie van de Accell Group op het gebied van e-bikes in Europa en het verder uitbouwen van de sterke merken”, aldus Daan Knottenbelt, Hoofd Benelux bij KKR.
“Met het consortium als nieuwe aandeelhouder hebben we een financieel sterke en goed geïnformeerde partner om de uitvoering van ons strategisch plan te versnellen, onze wereldwijde aanwezigheid uit te breiden, geschikte acquisities te beoordelen en onze schaalgrootte te blijven vergroten”, aldus Accell CEO Ton Anbeek.
PON.Bike
In 2017 deed PON.Bike, eigenaar van onder meer Derby Cycles (met daaronder onder meer de merken Focus, Kalkhoff), BBB Cycling, Cervelo, Santa Cruz en sindskort ook Cannondale en GT, ook al een overname bod op Accell. Dat werd door Accell als te laag bevonden. Niettemin kocht Wijnand Pon – die het grootste deel van zijn vermogen dankt aan de import van auto’s – flink wat aandelen en werd zelfs één van de grootaandeelhouders. Hij verkocht die aandelen echter in 2020 weer omdat ze niet meer van strategisch belang waren. Met de overname van Cannondale en GT’s moederbedrijf Dorel Sports, werd PON.Bike de grootste fietsfabrikant ter wereld.
Merkbare gevolgen?
Wat betekent de overname van door KKR van Accell voor de Nederlandse mountainbiker en gravelaar? Voorlopig helemaal niets. De huidige bestuurders blijven op hun plaats en alle merken onder de vlag van de Accell blijven voorlopig gewoon hun ding doen zoals ze al deden. Maar omdat de Accell Group van de beurs is gehaald, hoeft de onderneming zich niet meer te conformeren naar de relatief strenge regels die gelden voor beursgenoteerde ondernemingen. Dat betekent dat het management meer ruimte heeft om zich met de hoofdzaken bezig te houden; het ontwikkelen en maken van fietsen. Het is gekend dat beursgenoteerde bedrijven (teveel) overgeleverd zijn aan kortetermijnwinstbejag. En dat zit langetermijninvestering en innovatie vaak in de weg. Met de overname zou er dus wellicht nog meer aandacht kunnen komen voor innovatie.
Bron: accell-group.com