Sinds 2021 rolt de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) een routeclassificatiesysteem uit. Het idee hierbij is dat mtb-routes een extra kleurcode krijgen, die de moeilijkheidsgradatie aangeeft. Je kent dit misschien al van skipistes. Maar ook bikeparken in het buitenland hanteren zo’n systeem om je te informeren hoe uitdagend de trail voor je is.
Alle mtb-routes in Flevoland hebben straks een kleurcode
Binnenkort is Flevoland de eerste provincie waar alle mountainbikeroutes een kleurencode hebben. Ja, óók in de Flevopolder, 5 meter onder zeeniveau, kun je mountainbiken. Tussen Almere en Urk ligt maar liefst 160 kilometer aan mountainbikeroutes. En daar zitten zelfs hoogtemeters bij! De provincie heeft een kinderroute, maar dus ook de Braambergen-route met 378 hoogtemeters.
Sportservice Flevoland overziet de invoering van de kleurcode voor alle mountainbikeroutes in Flevoland. Tom Sloetjes van Sportservice Flevoland licht in een persbericht van de NTFU toe: “We werken sinds drie jaar intensief samen met alle mountainbikeroutes van Flevoland. Dit is een mooi voorbeeld van die samenwerking. Door de krachten te bundelen hebben we alle routes in één keer kunnen laten classificeren en kunnen we mountainbikers die in Flevoland komen fietsen, altijd een parcours bieden dat bij hun niveau past.”
Samenwerking
Op 14 oktober jongstleden reikte gedeputeerde Harold Hofstra in Lelystad officieel de kleurcodebordjes uit aan de vrijwilligers die voor de mountainbikeroutes zorgen. Zij hangen de bordjes de komende tijd op langs de mountainbikeroutes bij Almere, Dronten, Urk, Bant, Lelystad, Zeewolde, Kuinre en Kraggenburg.
Dat alle mountainbikeroutes de kleurcode krijgen, komt door een samenwerking tussen alle Flevolandse mountainbikeroutes en is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de provincie Flevoland, alle Flevolandse gemeenten en wielersportbond NTFU. Daarnaast ondersteunen Giant en Shimano de vrijwilligers van de Flevolandse mountainbikeroutes bij het aanleggen en onderhouden van alle routes.
Bron persbericht: ntfu.nl
Meer uitdagende mountainbikeroutes dankzij kleurcode
Het kleurcode-systeem werkt met vier kleuren. Groen is makkelijk, blauw staat voor gemiddeld, rood voor moeilijk en zwart is zeer moeilijk. De weging hiervan is afgestemd op Nederland; een rode trail in Nederland is dus niet hetzelfde als een rode trail in de Alpen. Dat kan misschien een tikkeltje verwarrend zijn als je zelf vaak in het buitenland komt. Maar de keuze is begrijpelijk. Als men de gradaties aanhoudt zoals je die in de Alpen tegenkomt, zou namelijk veel van de routes in Nederland een groene code krijgen terwijl daar voor beginnende bikers toch nog uitdagende aspecten in kunnen zitten. En één van de speerpunten is juist deze doelgroep.
Het kleurcode-systeem is er dus vooral voor bedoeld om mountainbiken veiliger te maken. Door het goed volgen van de kleurcodering én de bewegwijzering voorkom je dat je als beginner onverwacht op een technisch zware route komt. Maar uiteraard werkt het ook andersom; als ervaren mountainbiker kun je juist de moeilijkere stukken van een mountainbikeroute opzoeken.
“En juist door dat onderscheid aan te geven, is méér onderscheid op Neerlands trails óók daadwerkelijk mogelijk.”
En juist door dat onderscheid aan te geven, is méér onderscheid op Neerlands trails óók daadwerkelijk mogelijk. Want lange tijd was mountainbiken in Nederland simpelweg boswielrennen. De laatste jaren is het karakter aan het veranderen, met meer uitdagende trails. De perceptie dat als je kunt fietsen, je óveral in Nederland óók mountainbikeroutes kunt rijden is daarmee al deels achterhaald. En door bikers te informeren wordt dat ook duidelijker.
Onduidelijkheden over aansprakelijkheden bij valpartijen en dus potentiële claims is een reden dat trailcrews en/of terreineigenaren het aanleggen van meer technische secties vermijden. Met een kleurcode wordt het dus veel meer een bewuste eigen afweging of je de uitdagende route of routesectie opneemt in je rit. Dat is veiliger. Maar het maakt ook dat routebouwers zich meer gesterkt zullen voelen om daadwerkelijk meer technische uitdaging aan te bieden.
Meer over het idee achter de kleurcode en de potentie die het concept heeft voor de verdere ontwikkeling van mountainbikeroutes in Nederland, lees je hier.