Nadat Cannondale een flinke onderhoudsbeurt gaf aan hun Over Mountain modellen, vond men het nu tijd om de cross country race hardtails een flinke zet naar de toekomst te geven. Cannondale-engineer Peter Denk werd aan het werk gezet met als missie om de F-serie hardtails tot in de kleinste details te optimaliseren. Het resultaat is de F-Si. Wie het merk een beetje kent, weet dat de afkorting ‘Si’ het stokpaardje van de Amerikanen is. Ergens is dat ironisch, aangezien dat ook de afkorting is van het Internationale Stelsel van Eenheden. Iets waar de Amerikanen niet echt aan mee doen.
Bij Cannondale staat Si dan ook voor System Integration. Een concept waarbij afzonderlijke onderdelen van de fiets – inclusief het frame – geheel op elkaar worden afgestemd, zonder daarbij de ‘algemeen geaccepteerde standaarden’ in acht te nemen. Soms zijn die echter weer zo interessant voor anderen, dat ze juist omarmd worden als een nieuwe standaard. De BB30 trapas standaard is er zo één. (Waarbij die 30 overigens voor een afmeting in millimeters staat. Rare snuiters…)
Anti-trending
Het integratie principe is uitgangspunt voor de geheel vernieuwde carbon hardtail. Daarbij volgt Cannondale opvallend genoeg maar weinig trends! Okay, het frame is van carbon. De sub-kilo grens waar het een paar jaar terug vooral om te doen was, lijkt nu al minder ter zake te doen. Het persbericht maakt nergens expliciete melding van het gewicht. Toch kunnen we stellen dat 1020 gram voor een medium frame niet iets is waar ze zich voor hoeven te schamen. Voor de rest? Vooral eigenzinnige keuzes.
Peter Denkt… uh… vertelt
Steekas? Niet bij deze Cannondale. Gewoon onvervalste, authentieke quick-release dropouts. Volgens Cannondale gaat een wielwissel met een quick-release nog altijd sneller, kan een lichtere naaf gebruikt worden en is het totaal (dropouts + naaf) lichter. Cannondale gebruikt dus een traditionele 135 mm QR naaf. Maar – hier toont zich de eigenzinnigheid pas echt – Cannondale plaatste deze wel 6 mm uit het midden! Het eerste voordeel hiervan is volgens Cannondale dat daarmee de spaaklengte, -hoek en -spanning aan beide zijden van het wiel gelijk kan zijn waardoor de gehele stijfheid aan de achterkant van de fiets toch hoger geclaimd wordt dan met een symmetrische 142×12 mm steekas constructie.
Aiaiai….
Een 6 mm naar rechts versprongen achternaaf: amai, dat verprutst toch de kettinglijn? Nee, niet bij de F-Si. Want niet alleen de achternaaf staat uit midden van het frame, de gehele achterbrug is asymmetrisch. Asymmetric integration (Ai) noemen ze het. De aandrijflijn is 6 mm mee naar buiten verplaatst, zodat er meer ruimte ontstaat achter de trapas voor band en voorderailleur. Deze ruimte gaf vervolgens de mogelijkheid om de achtervorklengte te beperken tot slechts 429 mm. “De kortste achtervork voor een 29er. Daardoor méér tractie, stijfheid en wendbaarheid.” – aldus het persbericht.
Let wel: de symmetrie en Q-waarde van de cranks is ongewijzigd ten opzichte van oudere modellen! Cannondale verplaatst enkel de kettinglijn 6 mm naar rechts, door specifieke spiders op hun Hollowgram SISL2 en SI cranksets. Je hebt de keuze om met 2 kettingbladen te rijden of met een enkel blad. Cannondale-vreemde cranks zullen echter niet werken met de achtervorkconstructie en goed combineren met de verplaatste cassette op de achternaaf…
Het lijstje eigenzinnigheden is nog langer. Men heeft bewust gekozen voor externe kabelloop. Ook hier wordt de XC Racing kaart getrokken: het is lichter en meer service-vriendelijk. Het persbericht vermeldt verder dat het nieuwe frame Di2 compatibel is, waarbij de E-tubes wel intern weggewerkt kunnen worden.
Comfort 2.0
Bij de vorig carbon F-generatie waren al diverse details in het frame verwerkt die méér comfort moeten geven. Ook op dat vlak is de F-Si geëvolueerd, met onder meer de dun vormgegeven staande achtervork en de afplatting van de bovenbuis nabij de zitbuis. Ook de Cannondale-eigen SAVE zadelpen – ook een integraal onderdeel van het concept – is op dieet gezet: deze weegt 50 gram minder en zou 20% méér ‘meegeven’.
Lefty 2.0 en geometrie 2.0
Vooraan vinden we een nieuwe Lefty. De eenarmige vork was 2 jaar geleden technisch al herzien met een nieuw lager- en afdichtingsconcept en kreeg een grote broer in de vorm van de Lefty SuperMax. De dempertechniek van de SuperMax wordt nu ook toegepast in de ‘gewone’ Lefty en bovenaan is de vorkdiameter vergroot naar 44 mm. Ook de bredere voornaaf die de SuperMax meekreeg, vinden we nu terug op de Lefty 2.0.
Voorheen waren er slechts twee varianten wat betreft de afstand tussen de twee kroonstukken. Nu komen er meerdere varianten, zodat met name voor de kleinere framematen de voorzijde van het frame (en dus het stuur) laag gehouden kan worden. Tot slot is de vorksprong vergroot naar 55 mm. Daarmee gaat Cannondale verder dan de ooit door Gary Fisher geïntroduceerde 51 mmm, die veel fabrikanten nu gebruiken.
De stuurhoek is ten opzichte van de voorganger afgevlakt tot 69,5º. Dit geeft meer stabiliteit op hoge snelheid, maar de vergrote vorksprong maakt dat de naloop toch kort is zodat de fiets licht en snel te sturen is op langzame passages. In diezelfde gedachte ook de 429 mm korte achtervork, zodat het gewicht van de berijder meer op het achterwiel wordt gepositioneerd. Dat maakt dat de F-Si zich goed thuis moet voelen op de nieuwe, meer extreme World Cup XC parcoursen, aldus Cannondale.
Open Source
Van een afstand lijkt de F-Si misschien niet heel anders dan zijn voorganger. Toch kunnen we de nieuwigheden niet afdoen als detailwijzigingen. Ze zijn rigoureus, waarbij vooral de asymmetrische achterbrug én achterwiel sterk afwijken van de huidige “normen”. Hoe de markt hier op reageert? Ik denk dat het merk hiermee weer een schifting zal creëren tussen likers en haters. Ontwerpdeviaties maakten in de jaren ’90 dat Cannondale een merk was met een unieke allure en dat daarom een trouwe fanclub kende.
Die fanclub verbrokkelde deels toen overnames roofbouw op het merk pleegden, de Amerikaanse productie stopgezet werd en de modellen nog amper evolueerden en meer en meer mainstream technieken meekregen.
De detailoplossingen die Peter Denk toepast op de F-Si doen ons op meerdere vlakken denken aan de filosofie achter de Open O-1.0… en dat is geen schande! Toch zit er onmiskenbaar Cannondale-DNA in het ontwerp, zoals we dat van het “oude Cannondale” kennen. Volgens mij genoeg om opnieuw het hart van de oud-Cannondale-fan’s weer sneller te laten kloppen.
4 modellen, leverbaar vanaf augustus
De titel dekt de lading. 4 modellen dus met een vanaf-prijs van €4499 voor de F-Si 29 Carbon 2. Uiteraard is er een teammodel waarop onder andere Marco Fontana en Manuel Fumic de World Cups rijden. Wil je zelfs chiquer dan de pro’s, dan is er de Black Inc., de eerste fiets waar we de nieuwe XTR Di2 op gemonteerd zien.
F-Si 29 Carbon Black Inc.
F-Si 29 Carbon 1
Oh… en Peter Sagan… die vindt het ook wel een leuke fiets:
Bron: www.cannondale.com
JB
Eentje om op het ‘still-to-ride’ lijstje te zetten…