Het is niet de eerste en zal helaas zeker niet de laatste keer zijn dat we hier op Velozine iets schrijven over mountainbikeroutes die ter discussie worden gesteld. En dan hebben we het niet over de technische aard van de route, maar over het principiële bestaansrecht. Ditmaal wordt de mountainbikeroute Schaarsbergen – onderdeel van het drieluik Arnhem-Schaarsbergen-Renkum – bekritiseerd door het Samenwerkingsverband Arnhemse Bomenbond. Zij stellen namelijk dat er in aanloop naar de totstandkoming van de route te weinig onderzoek is gedaan naar de effecten op de natuurwaarden.
Twee natuuronderzoeken
Mountainbikeroute Oosterbeek ging zo’n vijf jaar geleden op de schop. Het was een oldschool mtb-route van 37 kilometer. Bij de heraanleg werd de oude route in tweeën opgedeeld. Het zuidelijke deel is sindsdien de Renkum-route van 19 kilometer. Het deel ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Arnhem is nu de Arnhem-route van 24 kilometer. Ten noordoosten van Arnhem is vervolgens de compleet nieuwe mountainbikeroute Schaarsbergen van 25 kilometer aangelegd.
In aanloop va de werkzaamheden zijn er twee natuuronderzoeken uitgevoerd in opdracht van de initiatiefnemers van de route. Stadsbestuur Arnhem concludeerde op basis daarvan dat er geen negatief effect is op de natuurwaarden. En dus werd er een onherroepelijke omgevingsvergunning verleend.
‘Alles volgens de geldende regels’
Desondanks is de Arnhemse Bomenbond onlangs naar de provincie gestapt om hen op te roepen op te treden tegen de routes. Zonder enig overleg met betrokken partijen heeft provincie Gelderland vervolgens Routebureau Veluwe, de verantwoordelijk voor de mountainbikeroutes, opgelegd de onderzoeken alsnog in te dienen. Bovendien dreigt de provincie met een dwangsom wanneer een en ander niet in de haak is.
Volgens een artikel dat onlangs verscheen op de Gelderlander, schrijft het Arnhemse stadsbestuur in een brief dat de twee natuuronderzoeken niet aan de provincie zijn aangeleverd, maar dat dat volgens de Omgevingswet wél had gemoeten. Volgens het stadsbestuur is daar destijds ook op gewezen. MTB Zuid Veluwe, die als groep vrijwilligers betrokken was bij de aanleg en nog altijd instaat voor het onderhoud, laat bij monde van bestuurslid Matthijs Huisman in de Gelderlander optekenen dat er echter geen enkel document of correspondentie is waaruit blijkt dat er destijds met de provincie overlegd moest worden.
Saillant detail hierbij is dat in 2024 de Omgevingswet is veranderd. En mogelijk is dit de oorzaak van de vertroebeling. De heraanleg vond namelijk plaats in 2020. Routebureau Veluwe laat ons op expliciete vraag weten dat destijds alles is verlopen volgens de toen geldende regels. Het Routebureau wijst verder op een vergunning rondom soortenbescherming, waarvoor géén standaard aanvraagtraject bestaat. En die was in 2020 volgens de wijze van aanvraag ook niet nodig.
Uitspraak deze week verwacht
Inmiddels heeft Routebureau Veluwe de uitgevoerde natuuronderzoeken alsnog bij de provincie ingediend. Ook is er een nieuwe toets gedaan en ingediend voor alle wijzigingen die sinds 2020 aan mountainbikeroute Schaarsbergen zijn gedaan.
De provincie buigt zich nu over alle ingediende onderzoeken. Als deze besluit dat die voldoende onderbouwing geven voor de verleende vergunning, kunnen we met z’n alle naar hartenlust blijven mountainbiken op de route Schaarsbergen. Als de provincie anders besluit, dan betekent dat een afsluiting op last van een dwangsom. Oftewel; als Routebureau Veluwe de route niet afsluit, volgt beboeting zolang dit niet is uitgevoerd. Voor het Routebureau zou dat ook betekenen dat het naar de rechter stapt. Zij zijn namelijk in volste overtuiging dat alles is gegaan volgens de geldende regels en dat dus destijds de vergunning terecht is verleend.
De provincie verwacht deze week nog met een uitspraak over de onderzoeken te komen.
Wordt vervolgd…