Zijn stalen Moja is een ‘bikepacker.’ Of in het Nederlands: ‘vakantiefiets’. En Nederlands is hij door en door. Niet alleen Marc zelf, maar ook de frames, want die worden hier lokaal gebouwd.
Niet stijf genoeg
Na een reis door Afrika vond Marc Dirkx het tijd voor een nieuwe off-road bike. Hij vond de Salsa Fargo die hij mee had niet stijf genoeg. En zoals dat bij veel bikers gaat, maakte hij een lijstje van wensen waaraan zijn volgende bike moest voldoen. Naast een hogere stijfheid zag hij een principiële keuze voor zich. Ofwel koos hij voor een frame conform ‘traditionele’ afmetingen ten aanzien van de trapas, naafinbouwbreedtes en schijfremmontage, dan wel een frame voorzien van alle huidige ‘standaarden’. “Ik heb voor het eerste gekozen omdat dat buiten Europa meer kans geeft op reserveonderdelen. Daarnaast vind ik het onduidelijk of ‘de huidige standaard’ ook dè standaard blijft. Er verandert nogal eens iets,” aldus Marc. En ja, geef hem eens ongelijk.
Na het vergelijk van de specificaties van ruim 25 bikes kwam hij tot de ontnuchterende conclusie dat zijn droombike niet te koop was. Bikes als de Surly ECR en de Brother BigBro kwamen in de buurt… maar dat bleek nog altijd niet voldoende. Eigenwijsheid is Marc – naar eigen zeggen – ook niet vreemd, dus ontstond het idee voor een eigen ontwerp. En omdat-ie redelijk overtuigd was van zijn uiteindelijke ontwerp, besloot hij niet één frame te (laten) bouwen, maar meteen een kleine serie. Daartoe nam hij de firma Rainbow uit Aalten in de arm.
Eén model: de Moja
Met de lancering van de website baobab-bikes.nl ziet dus weer een nieuw Nederlands merk dus het levenslicht. Het aanbod bestaat uit één model: de Moja. Maar in tegenstelling tot dat wat Henry Ford destijds aanbood, kun je de Moja écht krijgen in elke (RAL-)kleur die je wilt. De Moja is een off-road vakantiefiets waar je letterlijk alle kanten mee uit kunt. En dan dus niet alleen wat betreft je reisbestemmingen.
27,5″ en 29″ wielen
De Moja is opgetrokken uit chroommolybdeen staal waarbij de voorkant van het frame is gesoldeerd en de achtervork (TIG) gelast. De Moja is geschikt voor 27,5” en 29” wielen en je kunt hem opbouwen met derailleurs of een naafversnelling. Kies je voor laatstgenoemde, dan kun je dankzij de rechte kettinglijn banden kwijt met een breedte van 2.8” (27,5” diameter). Wil je vooraan ook schakelen op een dubbel of triple crankset dan kun je tot respectievelijk 2.6” of 2.4” bandbreedte kwijt in de Moja. Om de minimale grondspeling te garanderen is de minimale bandmaat 29×2.0” en 27,5×2,2”.
Meest generieke interfaces
Volgens Marc onderscheidt de Moja zich dus mede door zijn stijfheid: “ik kan met meer dan 30 kg bagage met losse handjes bergaf, maar don’t try that at home…”. Verder heeft-ie er dus bewust voor gekozen om de ‘interfaces’ zo generiek mogelijk te houden. Concreet vind je dus quick-release dropouts in voor- en achtervork, waarbij de naafinbouwbreedte vooraan 100 mm en achteraan 135 mm is.
Remklauwen worden gemonteerd op IS-montagepunten, waarbij je achteraan maximaal een 160 mm schijf kwijt kunt en vooraan tot 180 mm kunt gaan. Dat gezegd hebbende; de voorvork komt gewoon bij Surly vandaan en zij geven aan dat je zelfs een 203 mm schijf kunt monteren. Marc zegt dat op basis van zijn bepakte trips naar Kirgizië, Canada, Marokko en in de Alpen met 180/160 mm ruim voldoende is.
De trapaslagers, tot slot, worden gemonteerd in een 73 mm BSA draad bracketpot.
Comfort uit Plus-banden
Marc geeft aan dat door de volumineuze banden het ook prima toeven is op niet al te technische MTB routes en dat-ie met minder brede banden ook als gravelbike kan dubbelen. Maar het is en blijft in de kern een vakantiefiets, waarbij de achtervork bewust lang is gemaakt voor meer stabiliteit. Verder is de Moja er alleen met een starre voorvork en is het frame ook niet geschikt voor een geveerd exemplaar. Met een vaste vork heb je simpelweg meer mogelijkheden voor de montage van een voordrager. “Het comfort,” zo vervolgt Marc, “komt uit de Plus-size banden.”
De Moja is er in drie maten en wordt in RAL-kleur naar wens gepoedercoat. De frameset inclusief voorvork en een Cane Creek 40 balhoofd kost € 1.395.
Bron en meer informatie: www.baobab-bikes.nl