Vorige week vond in Berlijn de zogenaamde bike week plaats, met tal van fietsgerelateerde activiteiten. Zo zijn er beurzen, recordpogingen, exposities en filmvoorstellingen. Hoe interessant het programma er ook uit zag, wij kwamen niet verder dan de Berliner Fahrradschau. Niet zonder redenen.
De ingang van de Fahrradschau in het oude stationsgebouw van Station Berlin
De Fahrradschau is een zogenaamde lifestyle beurs, waarbij de betreffende “levensstijl” zich makkelijk laat raden. Hoe hip of commercieel het ook klinkt, er is voor iedereen wat wils en dat lijkt te werken. Beginnende enthousiastelingen vinden er bijvoorbeeld betaalbare alternatieve fietsmerken, doorwinterde mountainbikers halen hun hart op bij de vele klassiekers op de beurs en mensen op zoek naar een nieuwe op maat gemaakte fiets kunnen vergelijkingsmateriaal op doen of een praatje maken bij de verschillende fietsbouwers op wat potentie heeft uit te groeien tot een waardige Europese NHABS (waarover binnenkort meer te zien en lezen).
Over de top paintjobs doen het weer goed anno 2015
De beurs is wat grote betreft niet te vergelijken met Eurobike of zelfs onze eigen Bikemotion Benelux, toch kost het geen enkele moeite om je er een dag lang (of 2?) te vermaken. De sfeer is goed, een praatje is zo gemaakt en er is vooral heel veel moois te zien.
Met zo’n auto heb je geen bakfiets nodig, of andersom…
Op de openingsavond van de beurs is er een cyclocross “junk yard” wedstrijd
En er wordt “ge-Flatland-BMXt”
Modulaire bagagedragers van het Italiaans BAC
100% Merino wol van Orwi, ya man!
Heel veel crossers op de Fahrradschau
Zoals deze Veloheld
In de tentoonstellingsruimte van de beurs een originele Cinelli Laser
“Niet in de winkel verkrijgbaar!”
Niet iedereen is even zuinig op hun oude fiets
Duitsers met een hobby: klassieke mountainbikes zijn een serieuze zaak
Veel van de paintjobs blijven nog wel even op de netvliezen plakken
Sommige zijn zelfs bijna niet op de foto te krijgen zo fel… of het ligt aan de maat van de fiets
Maar gekker dan bij de Kleins wordt het niet snel
Hoe “ultiem” ook… een moderne mountainbike stuurt toch wat beter
System overload: je weet bijna niet waar je moet kijken
Het zit hem vaak in de old skool details, zoals deze kabelhouder
Hier en daar een gekke voorvork
Dit jaar herrezen op de NAHBS, hier een oud exemplaar van Paul Brodie
.. met vele interessante details
Tekst & foto’s: Pieter d’Haens