BMC Fourstroke: Doorgefokte Fourstroke
We besloten onze korte rij-impressie vorig jaar van de Agonist met de conclusie dat ie erg dicht bij de Fourstroke leek te staan. Waar de Agonist beslist wedstrijdgenen heeft, maar duidelijke méér allround is, was de Fourstroke het raspaard voor een uurtje of 2 keihard afzien. Bij de nieuwe Fourstroke heeft BMC dát uitgangspunt verder uitgediept en het raspaard doorgefokt.
RAD(icale zadelpen)
Het minst in het oog springende, maar tegelijkertijd het meest bijzondere is de RAD. Met de RAD (Race Application Dropper) claimt BMC ’s werelds eerste geïntegreerde cross country specifieke dropper zadelpen te hebben. Het integreren brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is het systeemgewicht met 345 gram ruim 100 gram minder dan van een conventionele dropper. Hij is bovendien ook nog eens robuuster.
Hoe ze dat doen? Hij bevat een simpele luchtveer, géén hydrauliek en heeft slechts twee standen: hoog en laag. Oh, en de slag bedraagt 80 mm, op alle framematen. Beetje schraal zou je zeggen, nu veel fabrikanten van dropper zadelpennen zelfs 200 mm verstelweg aanbieden. En toch: Het is op een XC-racer waarschijnlijk genoeg om nuttig te zijn… en in BMC’s geïntegreerde vorm niet te zwaar om hardcore XC-racers af te schrikken! Want afgaande op de Wereldbekertoppers lijken maar weinig rijders de noodzaak voor een dropper te voelen. Daarbij klinkt het simpele twee-positiesysteem als iets dat het beste werkt bij de relatief korte slag: Bij méér slag zou je je al snel tussenposities wensen.
Ovale buizen
BMC zet ook in op robuust en sterk. De pen werkt op lage luchtdruk – slechts 2 bar – zodat de afdichtingen minder kritisch zijn. De telescopische buis meet daarbij 34,1 x 25,6 mm en is dus ovaal! Dat klinkt slim: de krachten in de lengterichting zijn immers véél groter dan de zijdelingse. Maar het belangrijkste voordeel echter, is dat je géén extra geleiding nodig hebt om het verdraaien tegen te gaan. Toch zie je in de machinebouw nauwelijks ovale telescopen. En met goede reden: je moet ze verdomd nauwkeurig produceren om te zorgen dat ze goed glijden én goed afdichten. Nauwkeurig betekent duur. Maar gelukkig zijn ze bij BMC niet zo van lage kostprijzen, dus we gaan er maar van uit dat de Zwitsers hun spreekwoordelijke precisie eer aan doen.
Geïntegreerd, maar aanpasbaar
Wie wel eens een racefiets met geïntegreerde zadelpen op maat heeft gemaakt weet hoeveel gedoe dat is… en hoe verschrikkelijk mis het kan gaan. Want meet je verkeerd en zaag je hem te kort… dan is je frame onbruikbaar. Bij de RAD hoef je gelukkig niet met de zaag aan de slag. Het interne gedeelte van de zadelpen loopt door tot onder in de zitbuis, waar hij in een klemband vastzit. Die klemband zit vast ten opzichte van de zitbuis en is van buiten af bereikbaar. In totaal geeft deze constructie je een verstelbereik van de zadelhoogte van 90 mm bij elke framemaat. Dat lijkt voldoende te zijn voor een overgroot deel van de rijders. Ben je 2 m, dan wordt het waarschijnlijk wel lastig om op een XL te passen.
Fourstroke framedetails
De nieuwe Fourstroke is dus door BMC geheel nieuw ontwikkeld en daarbij hebben de Zwitsers elk detail van het carbon frame tegen het licht gehouden. Op het APS veersysteem na is er eigenlijk niets overgenomen van de vorige versie. Nou ja, de hoekige en rechte lijnen. Dat is een BMC-dingetje, maar bij deze versie is het allemaal nog wat strakker dan voorheen. Waarbij de nadruk op ‘recht’ lijkt te liggen.
Rechte buizen en kabelgeleiding mét draaibegrenzing
Meest opvallend is vooral dat de onderbuis recht is. Tegenwoordig hebben de meeste frames een knik in de onderbuis nabij het balhoofd om de vorkkroon ruimte te geven bij een extreme stuuruitslag. Bij deze BMC is ‘ie nu weer recht. Om te voorkomen dat de vorkkroon het frame beschadigt bij een valpartij zit er een draaibegrenzing rond het onderste balhoofdlager. En die dubbelt ook als kabelinvoer. BMC volgt daarmee onder meer Trek, die hetzelfde trucje uitvoert. Al combineert Trek de begrenzer met het bovenste balhoofdlager. De reden voor die rechte onderbuis? De kortste weg tussen twee punten is nog altijd een rechte lijn en korter is lichter.
2.525 gram inclusief dropper
Wat dat gewicht betreft heeft BMC ook op diverse details bij de Fourstroke nog wat grammen bespaard. Naast de integratie van de dropper zadelpen onder meer met het geïntegreerde balhoofd dat zo’n 20 gram lichter zou zijn dan een versie met cups. De bovenste hevel van het veersysteem is van carbon en weegt 40 gram minder dan bij de vorige Fourstroke. Verder zijn alle scharnierpennen en verbindingen verder afgeslankt. Het resultaat? 2.180 gram inclusief de achterdemper voor het frame. Ja, er zijn lichtere frames op de markt (Scott’s Scale weegt nog geen 1.800 gram en Focus O1E 1.830 gram, beiden inclusief demper), maar met de dropper zadelpen meegenomen kom de frameset op 2.525 gram daarmee sla je absoluut geen flater aan de startlijn van een Wereldbeker.
De bedieningskabel voor de dropper en de demper lopen uiteraard dóór het frame. Dat geldt ook voor de kabel voor achterderailleur en de leiding voor de achterrem die onder de onderste link van het APS veersysteem strak weg zijn gewerkt. Die link is overigens aan de bovenzijde afgeschermd met een rubber flap zodat modder daar niet ophoopt. Het frame is niet geschikt voor een voorderailleur en komt standaard met een compacte kettinggeleider voor hen die narrow-wide kettingbladen en een clutch derailleur nog niet genoeg vertrouwen. De afscherming van de kabelinvoer onder in de onderbuis werkt het geheel strak af en dubbelt, zoals eerder al aangegeven, als de aanslag van de draaibegrenzing van de onderste balhoofdlagercup.
Naast een 148×12 mm Boost inbouwbreedte voor de achternaaf is het frame dus 1x-specifiek voor een Boost-kettinglijn, waarbij je tot 38t op je crank kunt monteren. De trapasmontage is PF92, achteraan zit een Postmount 160 mm schijfremopname en de achterdemper is metrisch (185×50 mm).
Geometrie
Niet alleen de zadelpen is radicaal bij de BMC Fourstroke; ook de geometrie doet een gooi naar die titel. Met 75,5 ̊ is de effectieve zitbuishoek erg stijl te noemen, terwijl de 67,5 ̊ voor de stuurhoek behoorlijk flauw is voor XC-begrippen. De voorkant van het frame is daarbij lang en de achtervork met 429 mm nog relatief kort.
Deze geometrie is daarmee gecentreerd rond de twee extremen van het huidige XC-en: stijl klimmen, en ruig afdalen. De relatief rechte zitbuis zorgt voor een meer centrale zitpositie tussen de wielen zodat het klimmen efficiënter zou gaan. Aangezien de zitbuis wél voor de trapas uitkomt, zal de effectieve zithoek wel wat meer afvlakken wanneer je je zadel hoger zit. Dit is niet per definitie een nadeel. De langere voorkant van het frame met de flauwe stuurhoek en de 44 mm vorksprong geven meer vertrouwen in de meest technische afdalingen, terwijl het geheel nog te sturen is in trage bochten.
Het persbericht meldt overigens dat de balhoofdbuis geschikt is voor balhoofdlagersets met een andere hoek om de effectieve stuurhoek te veranderen. Of BMC zelf die lagers levert, wordt niet gemeldt.
APS veersysteem
BMC borduurt ook bij deze Fourstroke voort op hun APS veersysteem met twee links tussen voor- en achterframe. Je moet alleen goed zoeken naar de onderste link; die is uiterst klein, zit goed verscholen en zal zelfs marginaal bewegen bij de volledige veerweg. Het APS systeem zorgt dat het achterwiel beweegt langs een virtueel scharnierpunt. Uiteraard belooft BMC ons de perfecte balans tussen fijngevoeligheid, trapefficiëntie, reminvloeden en geen pedaalterugslag bij inveren. Veert het geheel je tóch te veel of moet je sprinten voor je plekje, dan zijn zowel de voorvork als de achterdemper (alleen tegelijk) geheel te blokkeren.
BMC Fourstroke – Uitvoeringen en prijzen
Naast een losse frameset, is de Fourstroke er als complete fiets in drie smaken met telkens hetzelfde frame. Dat frame is ook als 01 frameset leverbaar inclusief de RAD zadelpen, een stuurpen en de Fox Float DPS Factory Evol Kashima demper mét remote. Deze is de jouwe voor een prijs van €3.999. De ‘goedkoopste’ complete fiets, de Fourstroke 01 Three kost je €5.999. De Fourstroke 01 Two gaat bij de dealer weg voor €7.999 en als dat je nog eens €2.000 extra te besteden hebt, kun je ook het absolute topmodel, de Fourstroke 01 One meenemen uit de showroom.
BMC Fourstroke: Zoals Rivella, beetje vreemd, maar wel lekker…
We leven in een tijd waarin we een overvloed in aanbod hebben. Modellen volgen elkaar ook steeds vaker op om fietsers geprikkeld te houden. De keerzijde is dat er weinig tijd (en geld) is om écht wat unieks neer te zetten. Het gevolg is een groot aanbod van vooral hetzelfde. Haal de lak van menig fiets af en je kunt niet meer herkennen welk merk het is. In zo’n markt is het vooral concurreren op basis van prijs ten koste van innovatie. Het is inspirerend om te zien dat BMC haar eigenwijze insteek – die ze altijd al gehad hebben – ook na lastige periodes, nog steeds heeft. Ze durven apart te zijn, en niet simpelweg om apart te zijn, maar omdat ze een beter idee hebben.
Of zo’n idee werkelijk beter is, of dat idee bij jou past, is uiteraard geheel aan jou. De Speedfox is precies zo’n voorbeeld waarbij de combinatie van dropper- en demperbediening sommige bikers in eerste instantie aan de fiets voorbij laat lopen, terwijl de gedachte – wat ons betreft – eigenlijk zeer goed past bij een groot publiek. Het meer integraal ontwerpen van een fiets maakt dat je keuzes kunt maken en opties kunt bieden die anderen niet hebben. Met de Speedfox wist BMC ons al te overtuigen dat een eenvoudige dropper van eigen makelij geen nadeel hoeft te zijn. Ook de RAD versie bij deze Fourstroke oogt doordacht en dermate eenvoudig dat we in aanleg weinig twijfels hebben over de kwaliteit en duurzaamheid.
BMC staat voor Bicycle Manufacturing Company. Maar wat ons betreft klopt ‘Bewust Minder Conformistisch’ evenzo…
Bron: www.bmc-switzerland.com