BH geeft z’n nieuwe GravelX gravelbike een beetje achtervering

Voor een carbon gravelbike met montagemogelijkheden voor bagagedragers of spatborden ben je bij het Spaanse BH Bikes niet meer aan het juiste adres. Voor een carbon gravelracer met extra comfort aan de achterzijde kan BH je wél van dienst zijn. Het volledig nieuwe carbon frame van de GravelX heeft met zijn SRS (Smooth Riding System) een scharnierpunt tussen de zitbuis en staande achtervork, die in combinatie met flex in de achtervork resulteert in maximaal vijf millimeter veerweg aan de achternaaf.

BH Bikes GravelX gravelbike met SRS concept

Met de vernieuwing van z’n carbon gravelbike, de GravelX, windt BH Bikes er geen doekjes om. Het geheel vernieuwde model is vooral toegespitst op gravelraces en dagelijkse gravelritten waarbij je niet je halve huishouden mee moet nemen. Waar de Spaanse firma er met de vorige generatie nog een relatief klassiek ontwerp op nahield, is de nieuwste versie qua looks én techniek behoorlijk anders.

BH GravelX met SRS

Comfort was een van de belangrijkste uitgangspunten voor BH bij de ontwikkeling van deze nieuwe GravelX. Meer bepaald: méér comfort. BH ontwikkelde daarom het SRS-concept, waarbij die letters staan voor ‘Smooth Riding System’. Een duidelijke term die verwachtingen schept. Hoe het werkt? De staande achtervork zit via een scharnierpunt verbonden aan de zitbuis. “Ja, dat hebben die Spanjaarden goed afgekeken bij Cannondale”, hoor ik je denken. Ja en nee. Cannondales Topstone heeft óók een flex-concept met een scharnierpunt op deze plek. Maar waar bij Cannondale eveneens de zitbuis flext, buigt bij BH’s GravelX alleen de staande en de liggende vork. Onderstaande foto geeft bij benadering weer wat er gebeurt.

BH Bikes GravelX gravelbike met SRS concept

Het scharnierpunt tussen de staande achtervork en zitbuis maakt het mogelijk dat de staande achtervork behoorlijk ver kan uitbuigen. De vorm van de liggende achtervork is ook aangepast om – afhankelijk van het rijdersgewicht – drie tot vijf millimeter verticale beweging tussen de achternaaf en het zadel toe te laten.

De flexzones in de liggende achtervork.

Om zoveel mogelijk doorbuiging in de staande achtervork te creëren, is een scharnierpunt nodig tussen de achtervork en de zitbuis.

Framedetails

Bij de vorige GravelX kon je tot maximaal 42 millimeter brede banden monteren. Bij deze nieuwste generatie van BH’s carbon gravelbike is er ruimte tot 45 millimeter. En omdat BH de GravelX veel meer als gravelracer dan graveltoerder op de markt zet, lijkt ons dat ruim voldoende.

Het frame is gemaakt met hoogmodulair carbon in combinatie met ballistic-carbon. De naam geeft het al wat weg: dit is een carbon-soort met een hogere slagvastheid. BH past dat met oog op opspattende stenen en takken ook toe bij z’n mountainbikes. Voor een gravelbike is dat dus ook niet zo’n heel gek idee. In totaal weegt het nieuwe GravelX-frame 1.050 gram, al vermeldt BH Bikes in z’n persbericht niet over welke framemaat dit gaat en of dit een gelakt of ongelakt frame betreft.

Voor het ontwerp van het GravelX-frame hebben de BH-ontwikkelaars duidelijk inspiratie gehaald bij de Ultralight-wegracer van het merk. Scherpe lijnen in combinatie met enkele aerodynamische details voeren de boventoon. Zo is nu bijvoorbeeld ook de zadelpenklem weggewerkt in het frame. De zadelpen is overigens aan de achterzijde afgeplat. Of dat dit frame – al dan niet met een adapter – uit de voeten kan, is ons (nog) niet bekend.

BH Bikes GravelX gravelbike met SRS concept

 

Kabels binnendoor en opslagopties

Oók lopen nu alle kabels dóór het bovenste balhoofdlager het frame in. Alle framematen hebben vier montageposities voor bidons. Een op de zitbuis, twee boven op en één onder op de onderbuis. En ook al mikt BH met de GravelX niet op de bikepackende gravelbikers; op de voorvork zijn toch montagepunten aangebracht om nog wat extra mee te kunnen nemen. Bovendien is er via de onderzijde van de onderbuis nog toegang tot een compact opbergvak in de onderbuis. En mocht je tóch nog meer mee willen nemen, dan kun je op onderbuis een Aerolight Toolbox monteren achter/onder een Aerolight bidon.

BH Bikes GravelX gravelbike met SRS concept

Opbergvakken ín het frame zijn helemaal van deze tijd. Oók op een gravelbike. Al kun je je bedenkingen hebben of dat een luikje onder in de onderbuis wel zo handig is als je vies weer niet schuwt.

BH heeft voor de GravelX de specifieke Aerolight-toolbox en bidon inclusief bidonhouder, zodat je – aerodynamisch – je multitooltje en wat drinken mee kunt nemen.

De hendel van de steekas zit opgeborgen ín de as.

Modellen en prijzen

BH Bikes zet de vernieuwde carbon GravelX gravelbike op de markt met vier uitrustingsnieaus. Dat begint met de GravelX 3.0. Deze kost € 3.299,90 en heeft een mechanische Shimano GRX 1x-groep. Voor € 100 méér heb je de GravelX 3.5 met dezelfde afmontage én een voorderailleur. De GravelX 4.0 is er voor € 4.399,90 en heeft een Shimano GRX Di2 1x-setup en een FSA crank. Opvallend genoeg monteert BH bij deze bike ook een FSA-ketting. Het programma wordt aangevoerd door de GravelX 4.5 met een prijs van € 6.299,90. Die is identiek aan de 4.0, maar heeft in plaats van de carbon Airbow-voorvork een Fox AX 40 Gravel geveerd exemplaar. Voor die Fox-voorvork betaal je dus een stevige meerprijs. Je kunt dan beter de GravelX 4.0 kopen en de voorvork los. Dan heb je ook nog eens de optie om te wisselen naar gelang het parcours… Al hoewel; met kabels dóór het bovenste balhoofdlager is dat nog een beste klus.

Alle modellen zijn te krijgen in vijf verschillende kleuren. Heb je zo je eigen voorkeuren voor de kleur, dan kun je via het BH Unique-concept een GravelX naar wens laten spuiten tegen een meerprijs.

BH Bikes GravelX 3.0 gravelbike

Je hebt BH’s nieuwe gravelbike vanaf € 3.299,90, voorzien van een mechanische Shimano GRX 1x-aandrijving.

BH Bikes GravelX 4.5 gravelbike

De GravelX 4.5 is met een prijs van € 6.299,90 het topmodel en komt als enige in het programma met een Fox AX 40 Gravel voorvork.

Bron en meer info: bhbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments