BH GravelX R gravelbike zonder SRS achtervering maar met de R van Racing

Vorig jaar stelde de het Spaanse BH Bikes ons de GravelX met SRS (Smooth Riding System) voor. Een carbon gravelracer met extra comfort aan de achterzijde door een scharnierpunt tussen de zitbuis en staande achtervork in combinatie met flex in de achtervork. Maar blijkbaar zit niet iedereen te wachten op méér comfort en het hogere gewicht van de constructie. Althans, als we BH moeten geloven, want nu is er de GravelX R, dus zonder SRS maar mét R. En die R staat voor Racing. De GravelX R is lichter en stijver dan de GravelX. Tegelijkertijd wordt de GravelX – die mét SRS dus – omgedoopt tot GravelX AT, waarbij AT staat voor All Terrain. Agradable y claro…

BH Bikes GravelX R gravelbike gravelracer

Met de GravelX R zet het Spaanse BH Bikes een nieuwe gravelracer neer. De gravelbike is gebaseerd op de GravelX AT maar stelt het zónder de SRS comfortconstructie, omwille van een lager gewicht en méér stijfheid.

BH GravelX zónder SRS maar met R

Met een framegewicht van 1.050 gram (framemaat M) was de GravelX met SRS niet bepaald zwaar te noemen. Toch neemt BH Bikes in z’n persbericht van de nieuwe GravelX R dat gewicht als één van de uitgangspunten om de nieuwste telg in hun gravelsegment te rechtvaardigen. Want door het weglaten van het SRS concept, waarbij er tot zo’n 5 millimeter vering voor de achternaaf is ten opzichte van het zadel, ontstaat simpelweg een lichter frame. BH claimt voor de GravelX R een framegewicht van 940 gram in framemaat M. Bovendien is het frame ook stijver. Bij de GravelX R draait alles om prestaties, zo lezen we in het persbericht.

BH Bikes GravelX R gravelbike gravelracer

Links de GravelX AT mét SRS-comfortconstructie. Rechts de nieuwe GravelX R met een meer conventionele achtervork.

Framedetails

Buiten het weglaten van de SRS-comfortconstructie deelt de GravelX R veel met de GravelX AT. Het frame is dan ook gemaakt met hoogmodulair carbon. Daarbij geeft BH extra aandacht om het materiaal zo compact en egaal mogelijk in de productiemal te krijgen. Hoe consistenter de wanddikte en egaler de afwerking, hoe sterker én lichter de constructie gemaakt kan worden. Qua ontwerp zien we dezelfde lijnen en detaillering als bij de GravelX AT, die op zijn beurt weer duidelijk geïnspireerd is op de Ultralight-wegracer van het merk.

Door het naar de zitbuis taps toelopen van de bovenbuis lijkt de bovenbuis optisch naar de voorkant van het frame af te lopen. De bovenbuis is echter nagenoeg horizontaal geplaatst; wat een knipoog lijkt naar klassieke frames. Verder voeren aerodynamische details de boventoon. Kabels gaan via de stuurpen en het bovenste balhoofd het frame in. De zadelpenklem is eveneens weggewerkt in het frame.

De zadelpen is aan de achterzijde afgeplat. Dit zou méér flex van de pen toelaten en is daarmee meer comfortabel. Overigens is om diezelfde reden de staande achtervork op de zitbuis laag aangezet. Een ontwerp dat inmiddels zo zeldzaam is als water in de oceaan.

Verder is het opvallend dat BH er niet voor kiest om de GravelX R een UDH te geven. De nieuwe gravelracer is dus niet compatibel met de fullmount Transmission derailleurs van Sram. Iets dat met oog op de nieuwe gravelgroep – ‘gelekt’ door Sram tijdens Unbound – die Sram binnenkort lanceert, toch een bijzondere keuze is.

Het GravelX R frame weegt volgens BH in de maat medium 940 gram.

Kabels en leidingen lopen via de stuurpen én het bovenste balhoofdlager het frame in.

Aan racefietsinspiratie geen gebrek, zo is de zadelpenklem weggewerkt ín het frame. De staande achtervork is overigens laag ten opzichte van de zitbuis aangezet voor enige mate van comfort.

Aan de achterzijde is de zadelpen afgeplat; in achterwaartse richting kan-ie daardoor iets gemakkelijker doorbuigen voor méér comfort. Geen SRS-comfortconstructie betekent dus nog géén kneiterhard frame…

Voor de trapaslagers gebruikt BH de BB386 Evo passing. Dit is een press-fit lagerpassing, waarbij de behuizing 86,5 millimeter breed is; hierdoor kan men de framebuizen groot maken, wat de stijfheid van het frame verhoogt.

Géén UDH, dus de GravelX R is alleen compatibel met reguliere derailleurs en niet Srams Transmission.

Géén bikepacker

BH positioneert zowel de GravelX AT als de nieuwe GravelX R bewust als gravelracers. Een veelvoud aan montagepunten ga je op het frame niet tegenkomen. Toch is de Air Bow-voorvork wél voorzien van montagepunten. Verder zijn er op alle framematen drie montageposities voorzien voor bidons. Twee op de onderbuis, één op de zitbuis. Het opbergvak in de onderbuis dat de GravelX AT heeft, laat BH bij de GravelX R weg. Je hebt dus géén opbergopties bij deze gravelracer.

In z’n persbericht geeft BH aan dat de GravelX R ruimte biedt aan banden tot een breedte van 45 millimeter. Op basis van de foto’s lijkt ons dit echter wel wat ambitieus, zeker als je je realiseert dat de gemonteerde banden volgens de specificaties 40 millimeter exemplaren zijn…

Tussen de achter- en voorvork van de GravelX R passen volgens het Spaanse fietsmerk 45 millimeter banden…

… al lijkt ons dat wel wat ambitieus, afgaande op deze foto en het gegeven dat men hier 40 millimeter exemplaren rond de wielen heeft zitten.

Géén opbergcapaciteit in de onderbuis zoals bij de GravelX AT; bij de GravelX R kun je alleen bidons meenemen. Op de onderbuis zijn daarvoor overigens twee posities te kiezen.

Op de Air Bow-voorvork zijn aan weerszijden ook montagepunten voorzien om extra spul mee te nemen. Héél aero is dat natuurlijk niet.

De hendel van de steekas zit opgeborgen ín de as.

Geometrie

Bij de geometrie wijkt de GravelX R nauwelijks af van de GravelX AT. De hoeken zijn identiek en datzelfde geldt voor de reach en stack. De achtervork van de GravelX R is echter 2 millimeter korter; maar een écht verschil is dat amper te noemen. Onder de streep zijn de GravelX-modellen duidelijk aan de sportieve kant van het gravelspectrum in te delen. Maar goed; BH zet zowel de GravelX AT én GravelX R duidelijk als gravelracers in de markt.

BH GravelX R geometrie

Modellen en prijzen

De GravelX R wordt door BH Bikes in vier verschillende versies aangeboden. Dat begint met de GravelX R 3.5 met een Shimano GRX 1×12 mechanische groep en Vision TC30i carbon wielen vanaf 3.299 euro. Draadloos schakelen kan op de GravelX R 4.5 met Sram Apex AXS 1×12-aandrijving. Ook deze gravelbike komt met de Vision TC30i carbon wielen en kost 3.699. Voor 3.499 euro biedt BH de GravelX R 5.5 met een Shimano GRX 2×12 mechanische groep en andermaal de Vision TC30i carbon wielen. Het topmodel uit de GravelX R serie is de 6.5 die voorzien is van een Shimano GRX Di2 semi-draadloze 2×12-aandrijving en SC45 carbon wielen van Vision. Deze versie kost 4.999 euro.

Alle modellen zijn te krijgen in drie verschillende kleuren. Maar via het BH-Unique programma kun je tegen een meerprijs de GravelX R laten spuiten in een kleur naar wens.

De BH GravelX R 3.5 is er vanaf 3.299 euro.

Op de 4.5 na zijn alle GravelX R-modellen uitgevoerd met Shimano GRX 12-speed groepen. Deze GravelX R 4.5 komt met een draadloze Apex AXS 1×12-speed aandrijving en kost 3.699 euro.

Voor 3.499 euro biedt BH de GravelX R 5.5 met een Shimano GRX 2×12 mechanische groep.

Het topmodel is de GravelX R 6.5, voorzien van een Shimano GRX Di2 2×12 semi-draadloze groep. Deze versie kost 4.999 euro. Alle modellen zijn verder verkrijgbaar in alle drie de hier getoonde kleuren.

Bron en meer info: bhbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments