BH GravelX zónder SRS maar met R
Met een framegewicht van 1.050 gram (framemaat M) was de GravelX met SRS niet bepaald zwaar te noemen. Toch neemt BH Bikes in z’n persbericht van de nieuwe GravelX R dat gewicht als één van de uitgangspunten om de nieuwste telg in hun gravelsegment te rechtvaardigen. Want door het weglaten van het SRS concept, waarbij er tot zo’n 5 millimeter vering voor de achternaaf is ten opzichte van het zadel, ontstaat simpelweg een lichter frame. BH claimt voor de GravelX R een framegewicht van 940 gram in framemaat M. Bovendien is het frame ook stijver. Bij de GravelX R draait alles om prestaties, zo lezen we in het persbericht.
Framedetails
Buiten het weglaten van de SRS-comfortconstructie deelt de GravelX R veel met de GravelX AT. Het frame is dan ook gemaakt met hoogmodulair carbon. Daarbij geeft BH extra aandacht om het materiaal zo compact en egaal mogelijk in de productiemal te krijgen. Hoe consistenter de wanddikte en egaler de afwerking, hoe sterker én lichter de constructie gemaakt kan worden. Qua ontwerp zien we dezelfde lijnen en detaillering als bij de GravelX AT, die op zijn beurt weer duidelijk geïnspireerd is op de Ultralight-wegracer van het merk.
Door het naar de zitbuis taps toelopen van de bovenbuis lijkt de bovenbuis optisch naar de voorkant van het frame af te lopen. De bovenbuis is echter nagenoeg horizontaal geplaatst; wat een knipoog lijkt naar klassieke frames. Verder voeren aerodynamische details de boventoon. Kabels gaan via de stuurpen en het bovenste balhoofd het frame in. De zadelpenklem is eveneens weggewerkt in het frame.
De zadelpen is aan de achterzijde afgeplat. Dit zou méér flex van de pen toelaten en is daarmee meer comfortabel. Overigens is om diezelfde reden de staande achtervork op de zitbuis laag aangezet. Een ontwerp dat inmiddels zo zeldzaam is als water in de oceaan.
Verder is het opvallend dat BH er niet voor kiest om de GravelX R een UDH te geven. De nieuwe gravelracer is dus niet compatibel met de fullmount Transmission derailleurs van Sram. Iets dat met oog op de nieuwe gravelgroep – ‘gelekt’ door Sram tijdens Unbound – die Sram binnenkort lanceert, toch een bijzondere keuze is.
Géén bikepacker
BH positioneert zowel de GravelX AT als de nieuwe GravelX R bewust als gravelracers. Een veelvoud aan montagepunten ga je op het frame niet tegenkomen. Toch is de Air Bow-voorvork wél voorzien van montagepunten. Verder zijn er op alle framematen drie montageposities voorzien voor bidons. Twee op de onderbuis, één op de zitbuis. Het opbergvak in de onderbuis dat de GravelX AT heeft, laat BH bij de GravelX R weg. Je hebt dus géén opbergopties bij deze gravelracer.
In z’n persbericht geeft BH aan dat de GravelX R ruimte biedt aan banden tot een breedte van 45 millimeter. Op basis van de foto’s lijkt ons dit echter wel wat ambitieus, zeker als je je realiseert dat de gemonteerde banden volgens de specificaties 40 millimeter exemplaren zijn…
Geometrie
Bij de geometrie wijkt de GravelX R nauwelijks af van de GravelX AT. De hoeken zijn identiek en datzelfde geldt voor de reach en stack. De achtervork van de GravelX R is echter 2 millimeter korter; maar een écht verschil is dat amper te noemen. Onder de streep zijn de GravelX-modellen duidelijk aan de sportieve kant van het gravelspectrum in te delen. Maar goed; BH zet zowel de GravelX AT én GravelX R duidelijk als gravelracers in de markt.
Modellen en prijzen
De GravelX R wordt door BH Bikes in vier verschillende versies aangeboden. Dat begint met de GravelX R 3.5 met een Shimano GRX 1×12 mechanische groep en Vision TC30i carbon wielen vanaf 3.299 euro. Draadloos schakelen kan op de GravelX R 4.5 met Sram Apex AXS 1×12-aandrijving. Ook deze gravelbike komt met de Vision TC30i carbon wielen en kost 3.699. Voor 3.499 euro biedt BH de GravelX R 5.5 met een Shimano GRX 2×12 mechanische groep en andermaal de Vision TC30i carbon wielen. Het topmodel uit de GravelX R serie is de 6.5 die voorzien is van een Shimano GRX Di2 semi-draadloze 2×12-aandrijving en SC45 carbon wielen van Vision. Deze versie kost 4.999 euro.
Alle modellen zijn te krijgen in drie verschillende kleuren. Maar via het BH-Unique programma kun je tegen een meerprijs de GravelX R laten spuiten in een kleur naar wens.
Bron en meer info: bhbikes.com