Het Duitse Bike Ahead is misschien niet zo heel bekend voor je. Niet zo gek, want met z’n lichtgewicht carbon producten opereert Bike Ahead vooral in een niche van de markt. Wie de mountainbikewereldbeker volgt en het Ghost Factory Team kent, kent echter wel hét product waarmee het voor Bike Ahead begon: de Biturbo spaakwielen waarmee onder meer Anne Terpstra rijdt.
Het bedrijf bestaat sinds 2010 en is inmiddels een carbon-expert van formaat. Het overgrote deel van de producten worden in de eigen fabriek in Duitsland gemaakt. Het aanbod is inmiddels verbreedt met wielen, sturen, complete cockpits, zadelpennen en zadels. Maar óók frames. Zo produceren ze de extreem lichte frames van het Zwitserse fietsmerk Stoll.
Serieproductie in Portugal
Met toenemende kosten van transport en bijkomende argumenten als het verlagen van milieubelasting, is er een toename van ‘made in Europe’-producten. Langzaam zien we productie weer terug komen vanuit Azië. En zelfs concurrerend in prijs. Zo is er in de voorbije jaren in Portugal een nieuwe hot spot ontstaan voor allerhande producten van fietsen en fietsonderdelen. Daaronder Carbon Team. Met een hypermoderne, deels gerobotiseerde fabriek, produceert deze Portugese firma hoogwaardige carbon frames voor derden. Zo maken ze onder meer de carbon hardtail van Ridley en de gravelbike Taos en all-road Ouray van Parlee.
Carbon Team werd opgezet door diverse industrieveteranen. Ook Christian Gemperlein, oprichter van Bike Ahead, heeft er een flinke vinger in de pap. Het is zijn carbonexpertise die volop wordt gebruikt bij de productie. En nu brengt Gemperlein onder zijn Bike Ahead-naam een Portugees carbon frame naar de markt: The Frame HT.
The Frame HT
Bike Ahead laat z’n The Frame HT dus produceren in Portugal, maar doet de afwerking in de eigen fabriek in Veitshöchheim, in de buurt van Würzburg. Daarbij laten ze het frame ongelakt, want dat is lichter. Hoe licht? 795 gram in de maat M, aldus Bike Ahead. En daarmee is het één van de lichtste in serie geproduceerde carbon hardtailframes. Ja, er zijn lichtere, zoals de Mondaker Podium RR SL, maar dan hebben we het over slechts 20 gram minder bij eenzelfde framemaat. Dat Mondraker frame is gemaakt in Azië en kost zo’n 2.500 euro. The Frame HT heb je voor 2.000 euro en is dichterbij huis gemaakt.
Bike Ahead biedt The Frame HT nu ook aan als complete fiets, waarbij-ie minder dan 8 kilo kan wegen. Daarbij claimen ze dat het een van de lichtste complete fietsen is en dat je hem al hebt vanaf 4.999 euro. Het persbericht gebruikt de feiten wel wat losjes door elkaar, want voor die 4.999 euro heb je niet de minder-dan-8-kilo-versie, maar een exemplaar van 9.2 kilo. Maar toegegeven, 9.2 kilo is nog steeds best licht.
Twee versies, met opties tegen meerprijs
Er zijn twee basisversies: de The Frame HT – GX AXS en de The Frame HT – XX SL. Die benaming geeft al een duidelijke hint weg naar de afmontages.
Opvallend daarbij is dat de GX AXS-versie standaard met een Fox 34 SC Performance voorvork met 120 millimeter veerweg komt en meer trail georiënteerd is. Naast de Sram GX AXS Transmission heeft deze versie Shimano XT-schijfremmen, een Newmen-stuurpen en een carbon stuur van Bike Ahead. De basisversie rolt op DT Swiss XM1700-wielen, maar tegen een (aanzienlijke!) meerprijs van 1.500 en 3.000 euro kun je respectievelijk Bike Ahead’s Three Zero XC en Biturbo RSX-wielen specificeren. Verder kun je nog een keuze maken uit twee zadels of de carbon Bike Ahead-zadelpen ruilen voor een BikeYoke Divine SL dropper-zadelpen. De vanaf-prijs is dus 4.999 euro.
De The Frame HT – XX SL heeft een vanaf-prijs van 8.499 euro en is voorzien van Srams XX SL AXS Transmission en Shimano XTR-schijfremmen. Standaard wordt een Fox 32 SC Factory-voorvork gemonteerd met 100 millimeter veerweg. Tegen een meerprijs van 150 euro monteert Bike Ahead een Fox 34 SC Factory met 120 millimeter voorvork. Bij de basisprijs is een geïntegreerde Bike Ahead The Unit ICR-cockpit inbegrepen, als ook carbon The Straight-zadelpen. Voor 80 euro meer wordt die ingewisseld voor een Divine SL dropper-zadelpen van BikeYoke. The Frame HT – XX SL heeft standaard de Bike Ahead Three Zero XC-wielen. Betaal je 1.500 euro bij, dan monteert Bike Ahead de Biturbo RSX-wielen voor je.
Bron en meer info: bike-ahead-composites.de