Bike for the Future: Bikeschaamte?

Fietsmedia en hoteliers brainstormen over verbeteringen

Niemand ontkomt eraan om na te denken over klimaat en milieu. Ook de fietsindustrie kan hier niet langer omheen. Natuurlijk, als middel om je te verplaatsen is een fiets behoorlijk groen. Maar hoe zit het met de fiets zelf? En met al je uitstapjes in het buitenland?

De Zuid-Tiroolse mountainbiker en hotelier Kurt Resch bracht het onderwerp duurzaamheid onlangs op tafel tijdens een door hem in München geïnitieerde bijeenkomst met de fietsmedia en mensen uit de toeristische sector, waaronder ook een routebouwer: Bike for the Future.

De uitkomst van de gesprekken: het is voor fietsmedia niet alleen van belang om hun eigen duurzaamheidsstrategieën te ontwikkelen en hun lezers bewust te maken van het belang van milieubescherming, maar óók om fietsindustrie kritisch te bejegenen.

Kurt Resch zet zijn plannen uiteen.

Ecologische en sociale belasting

Fietsen is gezond en ontlast het verkeer. Desalniettemin is de ecologische voetafdruk van fietsers en mountainbikers groot, vooral in hun vrije tijd. Met name het reizen om elders te gaan fietsen werkt flink verstorend. Maar ook de fiets zelf is niet onschuldig. Fietsen, frames en onderdelen komen voornamelijk uit Oost-Azië en hebben een lange reis achter de rug voordat wij ervan kunnen genieten. Terwijl dat genieten vaak maar kort is; de fietsindustrie brengt in snelle cycli nieuwe modellen op de markt en lanceert regelmatig nieuwe standaards en trends. Terwijl vaak volledig onduidelijk is, welke belasting dit ter plaatse oplevert. Niet alleen in ecologisch opzicht, maar ook sociaal.

Ulrich Stanciu, de oprichter van de Duitse Bike, was er ook bij.

Hotelondernemer en bike-guide Kurt Resch deed wat hij het meest voor de hand vond liggen: hij begon bij zijn eigen bedrijf in het Zuid-Tiroolse Steinegg. Hij mat de ecologische voetafdruk van zijn bikehotel, onderzocht de mogelijkheden tot verbetering en verkleinde uiteindelijk binnen twee jaar de voetafdruk van zijn hotel tot een CO2-uitstoot die slechts 15% van een vergelijkbaar conventioneel hotel bedraagt. Het CO2-overschot wordt bovendien gecompenseerd met klimaatbeschermingsprojecten.

Prima initiatief, maar Resch beseft ook dat zijn acties een druppel op de gloeiende plaat zijn. Om écht duurzaam te opereren, moet bij álle betrokken partijen het roer om. Fietsindustrie, toeristische sector én consumenten. Om die reden nodigde hij vertegenwoordigers van de mountainbikemedia en de reisbranche uit om met hem van gedachten te wisselen over het verder moet. Met als grondgedachte, dat het niet door kan gaan zoals het nu gaat.

Oók de fiets- en reisindustrie bewuster maken

De deelnemers aan de discussie waren het er snel over eens dat de nadelen die gepaard gaan met mountainbiken in fietsmedia te weinig voor het voetlicht gebracht worden. Norman Bielig, de voormalige hoofdredacteur van World of MTB die tegenwoordig met zijn firma Desire Lines vakantieregio’s helpt bij het opzetten van routes en faciliteiten voor bikers, vat het als volgt samen: “We moeten het onderwerp duurzaamheid verdiepen, de industrie en ons eigen gedrag kritischer bekijken en uitzoeken wat we daadwerkelijk kunnen doen aan milieubescherming, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid.”

De vertegenwoordigers van de fietsmedia die met Kurt Resch om de tafel zitten weten dat ze nog veel huiswerk moeten doen op het gebied van duurzaamheid. Ze voelen zich verantwoordelijk voor het bewust maken van hun lezers, maar vinden ook dat stoppen met reizen en mountainbiken geen oplossing is. Veranderingen doorvoeren in de productie en logistiek zien ze wel als werkbaar. Kurt Resch vat de teneur kort samen: “Het is aan ons om ook de fiets- en reisindustrie bewuster te maken van de problemen waarmee we op het vlak van natuur en milieu te maken hebben. Alleen dan kunnen we de lezers van de fietsmedia laten zien dat er alternatieven zijn en dat het weldegelijk mogelijk is duurzame keuzes te maken.”

Gemotiveerd

Deze geïmproviseerde eerste bijeenkomst van Bike for the Future veroorzaakte een positieve vibe onder de deelnemers. Gemotiveerd om zichzelf en de industrie kritische vragen te stellen en duurzame strategieën te ontwikkelen. En gemotiveerd om dit jaar een tweede bijeenkomst te organiseren, waarop overwegingen gezamenlijk moeten worden geëvalueerd en verder ontwikkeld tot concrete maatregelen.

“Als volgende stap zou het logisch zijn om eerst in kleine groepen te focussen op jezelf en je eigen bedrijf en dan de mogelijkheden van je eigen bereik te gebruiken. Een vervolgbijeenkomst in de aanloop naar de Euro Bike Media Days zou zeker zinvol zijn, ook om de industrie op dit moment aan boord te krijgen ”, zo concluderen Kurt Resch en Norman Bielig na afloop.

Deelnemers aan de discussie:

  • Mirjam Milad, World of MTB;
  • Markus Greber, e-MTB, BIKE;
  • Uli en Giovanna Stanciu, Bike GPS en oprichter van BIKE Magazin;
  • Isabel Weihermann, BVA Bike Media;
  • Manne Schmitt, Enduro Magazin en E-Mountainbike;
  • Michaela Zingerle, Bikehotels Südtirol;
  • Kurt Resch, Bio- en Bikehotel Steineggerhof;
  • Thomas Paatz, mtb-news.de;
  • Thomas Werz, Outdoor Publishing GmbH;
  • Norman Bielig, Desire Lines MTB Tourism Agency;
  • Lilaw Kawani, Allegra Tourismus (advies en trailbouw);
  • Marion Schuster, Fokus Zukunft.

Bikeschaamte

Heb jij al ‘bikeschaamte’? In deze tijd zou dat niet eens vreemd zijn. Maar voordat we elkaar dit allemaal aanpraten, kunnen we onze energie beter steken in het komen tot werkbare oplossingen, zoals de werkgroep ook concludeerd. Hoe zit dat bij jou? Stap jij minder vaak in de auto (of het vliegtuig) om naar bikespots te gaan bijvoorbeeld? Hou jij rekening met de milieubelasting bij je aanschaf? Op welke manier kunnen we allemaal een steentje bijdragen? We horen je reactie graag!

Tekst: Arjan Kruik
Foto’s: Desire Lines

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Henny
Henny
4 jaren geleden

Wat ik eigenlijk niet meer doe is vanuit het midden van het land naar Limburg rijden om daar te fietsen.
200 km met de auto heen rijden om 100/150km te fietsen en weer 200 km naar huis met de auto, jammer maar helaas!
Het zal dus of meerdere dagen (weekendje) moeten worden of ik blijf op fietsafstand van huis.