De kruisbestuiving die de beursorganisatie met het parallel organiseren van de E-Bike Experience, de Fiets- en Wandelbeurs en de Bike MOTION voor ogen had, leek net als vorig jaar te werken. Het drieluik aan beurzen trok gezamenlijk ruim 43.000 bezoekers. Een succes?
Onze focus lag (uiteraard) op het sportieve segment, te vinden op de Bike MOTION. In het verleden noemde de organisatie de beurs gekscherende al eens ‘het grootste fietscafé van de Benelux’. In onze optiek klopte dat in elk geval qua sfeer – en door talloze eettentjes ook qua geur – meer dan ooit. De organistie had de beurs echter ditmaal ook ‘het grootste test center van de Benelux’ kunnen noemen. Nog niet eerder zagen we zoveel mensen op de fiets tijdens deze beurs.
In samenwerking met Staatsbosbeheer was er zowaar een heus bos ‘opgetrokken’ waar een verrassend leuk en uitgebreid testrondje door heen was aangelegd voor (e-)mountainbikes. Het leek dan ook wel alsof je veel van de aanwezige fietsen vooral óp het parcours terugvond. Op de stands was het soms wat mager qua aantal fietsen. Dat gezegd hebbende; het kan ook simpelweg een geval van perceptie zijn. Andere jaren stonden grootse stands vaak propvol met nagenoeg het hele assortiment van het betreffende merk. Nu was er, net als vorig jaar, duidelijk méér ruimte tussen de fietsen. Eigenlijk best aangenaam: nu kon je tenminste een fiets écht bekijken, waar het eerder door de felle kleuren en moeilijke vormen heen lastig genoeg was om de ene fiets te onderscheiden van de andere…
Over ruimte gesproken… Hoewel het (gezellig) druk was en standhouders over het algemeen opgetogen en vrolijk waren door de interesse van het publiek, waren er toch wel wat ruimtes raar ingevuld. Zo troffen we stands aan met tenten, wat auto’s en zelfs handelswaar zoals leren portomonees en tasjes. Dat viel dan ook niet goed in de smaak bij menig standhouder die soms onhandig geplaatst waren in de hal met hun duur betaalde plek, terwijl op meer prominente plekken niet-fiets-gerelateerde invulling de leemte op moest vangen.
Leemte? Ja; veel van de grote merken schitterden andermaal door afwezigheid. Het aangehaalde argument was vaak ‘beurzen zijn niet meer zo relevant’ en ‘het publiek blijft weg’. Dat leek te kloppen in het verleden en wij uitten dat ook meermaals, maar gebaseerd op deze editie komen we terug op die stelling. Waar vorig jaar nog veel bezoekers ‘op de verkeerde beurs’ rondliepen ‘omdat ze toch in de buurt waren’, hadden we de indruk dat de gemiddelde Bike MOTION bezoeker deze editie écht specifiek kwam voor de sportieve fietsen van deze beurs. Kruisbestuiving met de Fiets- en Wandelbeurs en de E-Bike Experience in de aangrenzende hallen was er zeker. Het was echter zeer opvallend hoe vaak je lang moest wachten om een standhouder te spreken: ze waren vaak verwikkeld in lange en diepgaande gesprekken met oprecht geïnteresseerden.
Misschien wel omdat de focus niet zo zeer bij de groten kón zijn, viel het ons ook op dat er best wel veel interessante, kleinere partijen waren. De één met een nieuw fietsmerk (er is blijkbaar nog steeds een gat te vullen…), de ander met innovatieve coating of folie ter bescherming van de fiets. En zeg nu zelf: waar je je fiets al eens bij een dealer kunt bekijken, zijn dít de partijen die je juist niet snel tegenkomt. Daarin lijkt het (deels) klassieke beursconcept zich juist weer erg gesterkt en afgaande op de drukte en de goede sfeer, zal dat volgens ons ook het effect hebben dat volgend jaar een aantal grotere partijen wél weer naar Utrecht zullen komen.
Tot volgende jaar, dus?
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel