Hoe definieer je het succes van een beurs? Is dat het aantal likes en het commentaar op Facebook? Afgaande op dat commentaar was de Bike Motion Benelux een waardeloze beurs. Een trieste bedoening, schandalig slecht en reden om definitief nooit meer te gaan.
Tegelijkertijd was het er tóch druk; ruim 41.000 mensen kwamen dit weekend, ondanks de berichtgeving rond het Corona-virus of een tegenvallende exposantenlijst, naar de Jaarbeurshallen voor de Bike Motion Benelux, de E-Bike Xperience en de Fiets- en Wandelbeurs. En heb ik maar weinig standhouders gesproken die echt niet tevreden waren.
Ja, als je naar de beurs ging om een flinke hoeveelheid dikke Specialized’s te zien, of om Trek’s nieuwe Supercaliber in alle verkrijgbare kleuren te aanschouwen, dan kwam je van een kouwe kermis thuis. Ze waren er wel, Specialized en Trek… alleen ze stonden op de E-Bike Xperience. Logisch dat ze voor dát deel van het drieluik aan beurzen kozen. In dat marktsegment is nu simpelweg veel geld te verdienen. Maar hoe logisch het ook mag zijn, diep van binnen huil ik ook wel; mijn hart ligt bij dat spul op die andere beurs en je hoopt toch echt dat de merken dat segment van de markt niet vergeten.
Terwijl aan de ene kant de bezoekers zich vol goten met drank en versnaperingen, waren er ook een hoop fanatiekelingen die niet van het testparcours af te slaan waren. Volgend jaar (met dit weer buiten) maar een indoor toertocht organiseren?
Het is dan ook begrijpelijk dat er veel commentaar is op de Facebookpagina van de Bike Motion Benelux. Maar, mensen spuien nu eenmaal liever negatief commentaar op internet en zijn stil(ler) wanneer het prima was. Bij herhaling: er waren ruim 41.000 mensen verdeeld over de drie beurzen; het merendeel lachte aan het einde van de dag nog steeds.
Tegelijkertijd, op een beurs die zich wil profileren als dé beurs voor het sportieve segment is er niet om heen te komen: het is jammer dat een groot aantal merken ontbraken. Merken als Cannondale, BMC en Giant bijvoorbeeld. Ruimtes die voorheen gevuld waren me dikke racefietsen of mountainbikes, waren deze keer – meer dan andere jaren – gevuld niet-fiets-gerelateerd spul. Leuk dat ik een massage kan krijgen, maar ik word doorgaans méér gestimuleerd door glimmende fietsonderdelen in toffe kleuren. Ow, en dat ‘lachen aan de einde van de dag’ is een rekbaar begrip; rond 15:00 uur was het er net zo druk als in een gemiddelde katholieke kerk…
Toch, in een poging er objectiever naar te kijken: dat wat er wél stond, had méér ruimte om producten te laten zien én… ze kregen van het bezoek dan ook méér aandacht. Genoeg standhouders die dus zeer te spreken waren over deze editie. Op een beurs maak je kennis met dingen die niet zo één-twee-drie bij je lokale dealer vindt. Want zeg nu zelf; als jij zo graag een nieuwe, dikke Specialized wil zien, kun je toch prima terecht bij een conceptstore in de buurt? Die heeft écht wel een behoorlijke selectie bikes staan én je hoeft je gekwijl dan ook niet te delen met 40.999 andere fietsfanaten…
Een greep uit dat wat er wél stond:
Is het een mountainbike? Is het een (strand-)racefiets? Nee, het is allebei!
Het lijkt bijna een polished frame, deze Apex, het is echter gewoon lak (die flink blinkt)
Het spaanse BH Bikes komen we in Nederland op de trails nog niet veel tegen
De reincarnatie van de Marzocchi Bomber Z1 mag er van mij best wezen.
“Mag ik een vegan kikkererwtensalade?” “We hebben alleen patat en kroketten meneer!”
Bos x mountainbike parcours x ruine x bouwafval = na afloop puin ruimen!
Cube was na jaren afwezigheid weer terug op de Bike Motion en had niet de geringste testfietsen meegenomen.
Wat kun je aan een industrielager nog verbeteren? Nou, wat dacht je van het smeermiddel. Deze van Cane Creek is voorzien van een gesloten polymeer vatting, waardoor er niks meer in of uit kan en het lager toch soepel draait.
Als de Olympische Spelen dit jaar
doorgaan, dan moet MVDP het met zo’n Lux waar maken.
Vriendelijk fietsen… daar was op deze beurs nog wat te weinig aandacht voor.
Provincie Drenthe lobbyt al langer om als fietsprovincie op de kaart te komen, ditmaal hadden ze maar een stukje Drenthe (virtueel) meegenomen naar de Bikemotion en kon je ter plekke de VAM berg beklimmen.
We zijn zo gewend aan de gebruikelijke vorm van zadels, dat dit 3D geprint exemplaar van Fizik tenminste een zeer opvallende is. In de minuut dat ik hier stond, hadden minstens 5 duimen erin gedrukt!
Natuurlijk, ik hou ook van oude auto’s en oude fietsen, maar wat is precies je boodschap als je je stand zo inricht?
Garmin heeft hele hoge ambities als het gaat over indoor mountainbike beleving…
Was de trend enkele jaren geleden nog zwart, zwart en een beetje zwart, anno 2020 is kleurtjes op je fiets weer helemaal in.
Gravellen is inmiddels een buzzword geworden: zowat alles van licht mountainbiken tot met je racefiets af en toe een onverhard fietspad rijden, wordt tegenwoordig al onder gravel geschaard. En je moet minstens een frametas meeneemen, want anders overleef je het niet!
Hai! Bike…
Ik zie er nauwelijks mensen mee rijden en toch vind ik ze tof! IRC Mythos XC bandjes met rode zijwang.
Om Merida kon je op deze beurs simpelweg niet omheen. Ten eerste omdat je er zowat over struikelt als je de hal binnenloopt en ten tweede omdat ze de grootste stand hadden.
Back to the nineties! Onza Porcupine skinwall bandjes met een wit loopvlak. Helaas (of gelukkig) niet met het karakteristieke noppenpatroon van toen.
Ook bij Schwalbe: skinwall banden
Tacxen lijkt erg in als je op deze beurs rondkijkt. Ik vind het vooral een mentale kwestie om uren op zo’n ding te zitten.
Heeft u een M4,5 boutje met linkerdraad en een plat verzonken bolle kop en extra ansjovis? Maar natuurlijk!
Wielrenners, het blijft een raar volkje. Eerst decennialang beweren dat sokken wit, wit of wit moeten zijn, om daarna doodleuk compleet naar de andere kant door te slaan.
En ook bij WTB: skinwall banden… herken je al een trend?
Oefenen voor gedragen/misdragen in het bos later…
Hej, het is heel simpel mannen, als jullie em niet kopen, dan houd ik em lekker zelf!
SRM ken je van hun vermogensmeters in de cranks. Ze komen nu met vermogensmeting in de pedalen, zodat je niet een SRM of SRM-compatibel crank hoeft te kopen.
…mét bandenspanningsregeling.
De Carnavalskraker ‘het is hier binnen beter dan buiten’ is dit weekend erg van toepassing. En hoewel ik de Jaarbeurs binnen de sfeer van een asfaltweg vind hebben, is het buiten nog enkele niveau’s triester. #welkominUtrecht
En de slotopdracht: zoek de vault.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh & Mark ten Napel