Veel mountainbikers kennen de voordelen van tubeless-rijden. Veel mountainbikers kennen óók de vooroordelen over tubeless-rijden. De belangrijkste is dat het lastig kan zijn om de band goed te laten ‘ploppen’. Met ploppen bedoelen we natuurlijk dat de hieldraad van de band zich goed zet in het velgbed, tegen de zijkanten, zodat een luchtdichte passing tussen velg en band ontstaat.
Bij sommige combinaties van band en velg gaat dat al met een gewone voetpomp, maar dat geluk heb je niet altijd. De remedie is een flinke luchtstoot. Nu kun je daarvoor een compressor aanschaffen, of een speciale pomp, maar dat is vaak een prijzige bedoening. Dat, terwijl je waarschijnlijk al een goede pomp in huis hebt…
Schwalbe komt nu met de Tire Booster; hun versie van de AirShot die je misschien al kende. De Tire Booster kost €59,95 en je kan hem dus gebruiken me de pomp die je toch al had.
Hoe het werkt? Je pompt de cilinder simpelweg op tot zo’n 8 tot 10 bar, sluit de slang aan op je tubeless ventiel en ploppen maar. Na het verwijderen van de luchtslang loopt de band leeg, maar blijft de hieldraad op zijn plek, zodat je vloeibare latex toe kunt voegen en de band op de juiste druk kunt zetten.
Plopperdeplopperdeplop:
De Tire Booster is vanaf december verkrijgbaar bij je lokale fietswinkel.
Meer informatie: www.schwalbe.com
waarom zou je de band niet vullen met vloeibare latex, voor het op pompen ?
Doe eerst maar even ploppen, voordat je een grootdeel van de latex kwijt bent langs de hieldraad… Na het ploppen (wat beter gaat zonder ventielkern), band aflaten, latex toevoegen, ventielkern monteren en met een gewone pomp oppompen maar.