Frames met 27,2 millimeter zadelpendiameter zijn stilaan aan zeldzamer aan het worden. Althans, als je kijkt naar wat de traditionele markt is voor dropper-zadelpennen: mountainbikes. Ook bij (carbon) hardtailframes waar de nadruk op comfort ligt, zie je steeds meer grote zitbuisdiameters en worden er andere ‘comfortconstructies’ in het frame verwerkt. Waarom? Omdat voor grotere zitbuizen nu eenmaal veel meer dropper-zadelpennen beschikbaar zijn. En waarom dat dan? Omdat het behoorlijk uitdagend is om in zo’n dunne zadelpen alle techniek te verwerken om een dropper te laten werken. Maar meer nog: om hem robuust te maken.
Revive 272: 80 millimeter drop, 400 millimeter lengte
Voorgenoemde argumenten waren voor Bikeyoke dé reden om geen R&D-investeringen in een 27,2 mm dropper te doen. Totdat… de gravelbike booming werd en stilaan zelfs opschuift naar het inzetgebied van de hardtail. En je moet je best doen om een gravelbike te vinden die géén 27,2 millimeter zitbuis heeft. Na een – volgens het persbericht van Bikeyoke – lang ontwikkeltraject is er dan toch de Revive 272. Een dropper met (traploos instelbare) 80 millimeter drop, maar met een totale lengte van 400 millimeter. Hoewel de opkomst van de gravelbike de aanzet was, heeft Bikeyoke de Revive 272 dusdanig ontworpen dat-ie ook in de over het algemeen veel kortere zitbuizen van mountainbikes past. Hardtails als de Orbea Alma en Cannondale Scalpel HT hebben nog steeds een 27,2 millimeter zitbuis.
80 millimeter drop is daarbij voor veel crosscountrybikers voldoende gebleken. En ook voor gravelbikers is méér droplengte niet per se een toegevoegde waarde. Maar de droplengte op gravelbikes wordt natuurlijk ook sterker beperkt door de langere zitbuis/hogere bovenbuis. De inbouwhoogte is bij deze 80 millimeter drop 125 millimeter, wanneer je de zadelpen maximaal je zitbuis insteekt.
In te korten
Met een gewicht van 385 gram is de Revive 272 niet zwaar. Maar mocht je hem nog willen verlichten, dan kun je de buitenbuis – als je zitbuislengte dat toelaat – tot 100 millimeter inkorten. Daarmee bespaar je 45 gram. Dit is ook een uitkomst wanneer je een kleiner gravelframe hebt, waarbij de zadelpen sneller in de knoei kan komen met de bussen voor een bidonhouder op de zitbuis.
Revive-ventiel
Het ontwerp van de Revive 272 houdt het midden tussen de Revive en de lichtere Divine SL. Zo de binnenbuis samen met de kop voor de zadelklem uit één stuk gesmeed en dan CNC-bewerkt, precies zoals bij de Divine SL het geval is. Net als alle andere Bikeyokes werkt de Revive 272 op een combinatie van luchtdruk en olie. Bikeyoke koos er bewust voor dezelfde hydropneumatische constructie als in de Revive toe te passen. Hierbij heb je extern een hendel (op de kop van de pen) om hem te ontluchten (te ‘reviven’), wanneer de olie en lucht intern na verloop van tijd vermengd zijn geraakt en je een lichte verticale speling in de dropper krijgt. Bij de Divine SL werkt Bikeyoke echter met een systeem dat zichzelf ontlucht. Waarom dat dan niet toepassen? Bikeyoke geeft aan dat de Revive-constructie net wat soepeler werkt en qua afmetingen beter werkbaar te krijgen was binnen de beperkte ruimte in een 27,2 millimeter zadelpen.
Nog geen Bikeyoke-remote voor gravelbikes
De gravelmarkt is nieuw voor Bikeyoke. Logischerwijs willen ze voor de Revive 272 dan ook een in een gravelstuur passende remote leveren. Maar, zo zeggen ze in hun persbericht, het valt ze niet licht om een echt goede te ontwerpen. En om die reden is er voorlopig nog geen, maar zetten ze de Revive 272 wél al op de markt. Bikeyoke geeft aan dat hun nieuwe dropper zadelpen echter prima werkt met de dropbar-remotes van onder meer Fox, X-Fusion, Pro en Wolftooth.
Prijs en verkrijgbaarheid
De Bikeyoke Revive 272 is per direct beschikbaar vanaf € 370. Voor een meerprijs van € 24,90 heeft-ie titanium schroeven voor de zadelklem. Daarmee bespaar je 10 gram. Uiteraard is de Revive 272 wél leverbaar met de diverse remotes die Bikeyoke aanbiedt voor vlakke sturen, zoals de Triggy, Triggy Alpha en de 2x-hendel.
Bron en meer info: www.bikeyoke.de