Dus je fietst graag op verschillende trails, of woont gewoonweg niet in de buurt van brute trails… Dan ontkom je er haast niet aan de auto te moeten pakken. Je fiets meenemen kan op allerlei manieren: Op een drager, op de trekhaak of op het dak. Sommige bikers selecteren bewust voor deze taak hun auto en kopen een (mini) MPV, of een stationwagon – al klinkt sportswagon natuurlijk nóg beter. Zij hebben de luxe om de fiets beschermd (tegen wind, regen en snelweg-gribus) ín de auto te vervoeren, terwijl ze nog brandstof besparen ook. Een fiets achterop de auto of boven op het dak kost namelijk altijd meer peut.
Met zo’n (mini)MPV of sportswagon kun je simpelweg de bank plat leggen en de fiets er inschuiven en je losse spullen er naast/op/overheen leggen, maar dat strookt nog niet altijd met die ‘beschermende’ gedachte. Wil je de fiets stabiel én rechtop vervoeren, dan zijn er montagesteunen verkrijgbaar die je binnen in de auto gemakkelijk vast kunt zetten.
Het Nederlandse Birepro (Bicycle Related Products) ontwikkelde zelf een montagesteun voor ín de auto, de Cyclestand, waar je de voorvork van je mountainbike of racefiets op monteert. De Cyclestand is leverbaar in diverse breedtes (small tot en met xx-large) die elke 8 centimeter verstelling bieden. Daarmee is een assortiment beschikbaar waarmee je een steun kunt monteren in kofferbakken met een interne breedte vanaf 85 centimeter oplopend tot en met 125 centimeter.
Het ontwerp is modulair opgebouwd en kan worden besteld met opnames voor een voorvork met 100 millimeter inbouwbreedte met quickrelease of 15 millimeter steekas. Boost (110 x 15 millimeter) en 20 x 110 millimeter opties zijn eveneens leverbaar. Mocht je het losse voorwiel niet los laten rondslingeren in de auto, dan biedt Birepro ook een Wheelstand; een houder die eveneens op de Cyclestand gemonteerd wordt en waarin je het voorwiel vast kunt zetten. Vooralsnog is er alleen een versie verkrijgbaar voor quickrelease naven en kost deze €59,-. De Cyclestand is verkrijgbaar vanaf €139,-. Extra montage modules voor een tweede of derde fiets zijn verkrijgbaar vanaf €78,-.
Let wel: Bij veel sportswagons is de hoogte beperkt. Het zadel zal al snel (iets) naar beneden moeten om de fiets rechtop in de auto te kunnen zetten. Een extra reden dus om een dropper zadelpen te kopen, of een aandachtspunt in je overweging wanneer je je zadelhoogte vrij nauwkeurig ingesteld hebt. Daarnaast kan in veel gevallen de voorkant van de fiets inclusief stuur vrij snel te hoog bouwen en dus klem komen te zitten tegen het dak. Zeker bij de sportief gelijnde sportswagon modellen (lees: met sterk aflopende daklijn) mag je hier op letten. Op de website van Birepro vind je een uitvoerige beschrijving om te bepalen of hun standaard, jouw fiets én jouw auto een werkbare combinatie geeft.
Bron en meer informatie: www.birepro.com
Brotip van iemand met een rare maat voornaaf (Maverick 24mm): RockyMounts maakt adapters voor veel rare voornaven (20x110mm en andere proprietary “troep”) waardoor je hem in een QR fietsstandaard kan vastzetten, zoals deze:
Ik heb geen auto dus ik gebruik die houder alleen tijdens het servicen van de vork.