Twostroke carbon
“We have designed a bike that combines racing experience with new-school innovation, at great value,” aldus BMC. En met de lancering van deze nieuwe xc-racer verdwijnt de inmiddels — volgens huidige maatstaven — iet wat bejaarde Teamelite dan ook van het toneel.
Alleen het zijaanzicht verraadt al dat de 2021 BMC Twostroke ‘niet zomaar’ een hardtail is. Los van de lijnen die overduidelijke overeenkomsten vertonen met de in 2018 geïntroduceerde Fourstroke XC-fully, oogt de bike vooral long en slack.
Lang en lui
Wanneer je de getallen van de 2021 Twostroke er op na slaat, zul je zien dat BMC de voorvork onder een — zeker voor XC-begrippen — aanzienlijk flauwe 67° heeft gezet. De reach is bovengemiddeld lang te noemen, maar om toch nog goed gecentreerd over de bike te zitten, zijn de stuurpennen kort (50-70 mm, afhankelijk van framemaat) en is de zitbuishoek steil: 75° steil, zelfs.
Framedetails
De voorzijde van het 1.037 gram wegende frame (medium framemaat) wordt gekenmerkt door een massieve onderbuis die in moet staan voor strakke stuureigenschappen. De achterkant van het frame, met in het bijzonder de staande achtervork, is ontworpen voor comfort. Die buizen zijn dan ook dun uitgevoerd. Verder is de zadelpen D-vormig. Een trucje dat we ook kennen van onder meer de URS gravelbike. De afplatting bevindt zich aan de achterzijde, en zou daarmee ook méér comfort geven. Standaard dus géén dropper zadelpen dus bij deze progressieve hardtail. Die kun je gelukkig wél monteren. Door het plaatsen van een specifieke shim kan een reguliere, ronde zadelpen worden gemonteerd. Dat moet er dan wel een zijn met een diameter van 27.2 mm. Dat lijkt een beperking, maar dat aanbod is gelukkig wel stijgende…
Voor een voorderailleur heeft BMC geen plaats meer gereserveerd op de nieuwe Twostroke, het is immers 2021; en 1x-aandrijvingen zijn op mountainbikes gewoonweg de norm. Verdere framedetails zijn een pressfit 92 bracket, Boost 148 mm inbouwbreedte voor de achternaaf, intern verlegde kabels, twee montageposities voor een bidon en een frame-geïntegreerde begrenzing van de stuuruitslag, zodat de vorkkroon en shifter/remhendels het frame bij een crash niet zullen beschadigen.
BMC Twostroke 2021: 4 modellen
De Twostroke 01 is er in vier afmontagevarianten, waarbij de Twostroke 01 One het programma aanvoert met een prijs van € 3.999. Je hebt al een carbon Twostroke 01 vanaf € 1.999 in de vorm van de 01 Four. Je hebt dan hetzelfde lichtgewicht frame, dat vervolgens behangen is met Shimano Deore onderdelen en een RockShox Judy Silver voorvork.
BMC Twostroke AL 2021
Naast de carbon versie introduceert BMC ook meteen een aluminium variant van hun nieuwste progressieve Twostroke hardtail voor 2021. Hoewel het ontwerp in hoofdlijnen de carbon-versie nauwgezet volgt, zal het frame minder comfortabel zijn door de wijziging in het materiaal. De geometrie komt echter wél overeen. Verder heeft de aluminium variant een reguliere, ronde zadelpen en een BSA-draad bottom bracket. Vooralsnog biedt BMC maar twee modellen aan in 2021 met dit aluminium Fourstroke frame.
Fourstroke Long Travel vervangt Agonist
Een trend die we de laatste jaren zien is het ‘opruwen’ van XC fullies. Dat kan door simpelweg wat meer veerweg vooraan te installeren, of, zoals BMC nu doet met hun Fourstroke óók achteraan wat millimeters meer mee te geven. Daarmee ontstaat dus nu de Fourstroke LT (Long Travel) met rondom dus 120 mm veerweg. En waar voordien die ‘four’ in de naam ‘Fourstroke’ nog stond voor de hoeveelheid veerweg, gaat dat dus in dit geval niet meer op. Hoe ook; deze bike vervangt de Agonist met 110 mm veerweg, die in 2017 gelanceerd werd naast de oude Fourstroke.
Buiten de toegenomen millimeters veerweg wijkt de Fourstroke LT niet af van de reguliere Fourstroke. Dat betekent dus dat ook de LT BMC’s eigen RAD, ofwel de Race Application Dropper meekrijgt. Die heeft 80 mm drop. Door de toegenomen veerweg staat de voorvork nu met een hoek van 66,5° een volle graad vlakker dan de niet-LT. De zitbuishoek is in plaats van 75,6° nu 74,8°. De Fourstroke LT is er in twee versies:
Speedfox vereenvoudigd
Zoals aangegeven in de aanhef introduceert het BMC met de Twostroke voor 2021 niet alleen nieuwe modellen, ze stroomlijnen het programma ook enigszins. Meest opvallend daarbij is dat de Speedfox. Deze 29” trailbike met vooraan 130 mm en achteraan 120 mm veerweg levert twee BMC-specifieke kenmerken in.
Op de eerste plaats krijgen alle beschikbare versies van de Speedfox reguliere dropper zadelpennen mee. De juist bij dit model in 2017 gelanceerde eigen, geïntegreerde dropper is dus komen te vervallen. Daarnaast waren dropper en achterdemper aan elkaar gekoppeld wat bediening betreft. Met één hendel op het stuur zette je de demper volledig open en dropte je je zadel. Een ietwat uitgesproken, maar toch logische koppeling. Oók die verdwijnt voor modeljaar 2021.
Dat betekent dus nu weer méér hendels én kabels rond het stuur. Verder is de full-carbon versie van de Speedfox van het toneel verdwenen. Bij de twee duurste versies — de Speedfox One (€ 4.999) en Speedfox Two (€ 3.699) – wordt een carbon voorframe gecombineerd met een aluminium achterframe. Tot slot zijn er nog twee modellen met een volledig aluminium frame voor 2021 beschikbaar; de Speedfox AL One voor € 2.699 en de Speedfox AL Two voor € 1.999.
Nieuwe kleuren voor 2021 URS gravelbike
Tot slot kijken we nog even naar het meest opzienbarende nieuwtje van vorig jaar: de URS gravelbike. BMC gooide daarmee hoge ogen ten aanzien van het oprekken de definitie van ‘de gravelbike’. In herinnering: “URS” staat voor UnReStricted. Het is eerder een mountainbike met drop bar en starre voorvork, dan een racefiets met dikke banden. Het lange frame met flauwe stuurhoek, gecombineerd met een korte stuurpen, maakt hem uitgesproken. Maar meer nog dan de oversized buizen en strakke, hoekige lijnen, maakt de MTT (Micro Travel Technology) ‘vering’ in de staande achtervork hem écht BMC.
Voor 2021 blijven er 4 uitvoeringsvarianten van de URS gravelbike in het programma, beginnende bij een prijs van € 2.799, oplopende tot € 8.999. Ze delen allemaal hetzelfde carbon frame en voorvork. Op wat onderdeelkeuzes na, zijn vooral de kleuren nieuw. Een losse frameset zal ook verkrijgbaar zijn voor € 3.299.
Kijk voor een volledig overzicht van de 2021-modellen van de BMC Twostroke, Fourstroke LT, Speedfox en URS gravelbike op: www.bmc-switzerland.com