Het probleem is echter dat veel van die piloten óók veel waarde hechten aan het vanaf het stuur kunnen blokkeren van voor- en achtervering. Hun cockpits hebben daarom weinig ruimte voor de montage van een dropperhendel. Ergonomisch niet optimaal.
Bontrager introduceert nu een mooi geïnteresseerde oplossing voor remote lockout én dropperbediening: de Droplock.
De Droplock heeft twee hendels die je met de duim bedient… en er komen drie kabels uit. De onderste hendel bedient de dropper, en de bovenste bedient de blokkering van voorvork én achterdemper. Super subtiel is de vormgeving niet, maar toch: het ziet er qua ergonomie doordacht uit.
Het is eigenlijk gek dat er nú pas een fabrikant op de proppen komt met zo’n oplossing. Het voegt namelijk écht waarde toe aan de fiets, vermindert de montagetijd in de fabriek en is ook een sterk verkoopargument. Toegegeven, Rockshox’ Twistloc bestaat al even, maar niet iederéén is blij met de verplicht te gebruiken handvatten die erbij komen. Je ziet hem ook nauwelijks af fabriek gemonteerd. Trek monteert hem wel op haar Top Fuels. dat wil zeggen…
Behalve de Top Fuel 9.7. Die heeft om één of andere manier als enige al een Bontrager Droplock. En het gekke is: die Droplock staat stiekem al ook een tijdje als los verkrijgbaar component op de Trek-site… maar ze gaven er geen ruchtbaarheid aan. Tot nu, want hij is vanaf nu uit voorraad leverbaar bij je Trek dealer.
De Bontrager Droplock kost €119,99. Het gewicht is nog niet bekend, maar testexemplaar is inmiddels onderweg naar de redactie en een review volgt.
Meer info: www.trekbikes.com