Nieuwe karkasconstructies
Meer duurzaamheid, een betere lekbescherming; dat zijn de uitgangspunten van de nieuwe karkassen die Bontrager heeft ontwikkeld voor z’n nieuwste serie mountainbike- en gravelbanden. Het onderdelenmerk van Trek hangt aan z’n vier nieuwe karkasconstructies een eigen typeaanduiding: XR, XT. GR en GX. De XR en XT zijn karkassen voor mountainbikebanden.
Het ‘XR’-label hing tot nu toe aan een aantal verschillende bandtypes van het merk, zoals de XR2, XR3 en XR4. Die maakten allemaal gebruik van dezelfde karkasopbouw, terwijl de XR2 duidelijk een crosscountry-raceband is en de XR3 en zeker de XR4 bedoeld zijn voor het ruigere werk. Bontrager zegt hierover in z’n persbericht dat ze zich realiseerden dat één karkasconstructie voor alles niet “super groots was in het alleskunnen”. Daarom brengt Bontrager naast het XR-karkas nu ook een XT-karkas. De XR-constructie is vooral licht rollend, met nylon versterking in de wangen. De XT-constructie is steviger, met een nylon laag van hieldraad tot hieldraad én butyl-versterkingen rond de hieldraad om stootlek tegen te gaan.
Eenzelfde conclusie trokken de ontwikkelaars bij de gravelbanden. Daarom zijn daar nu GR en GX-karkasconstructies voor ontwikkeld. Het GR-karkas is de lichtst rollende. Het GX-karkas heeft ten opzichte van het GR-karkas een extra anti-leklaag onder het loopvlak.
RSL- en Pro-karkassen
Om het toch nog een tikkeltje complexer te maken, zijn er per constructievorm ook nog verschillende varianten. Zo zijn er bij de nu geïntroduceerde nieuwe mountainbike- en gravelbanden RSL- en Pro-varianten. Bij de RSL-variant is het karkas opgebouwd met méér, dunne weefdraad. 220 threads per inch (tpi), om precies te zijn. De Pro-versies tellen 60 draden per inch. In de regel kun je stellen dat banden met een hoger aantal tpi lichter is, omdat de weefsellaag in het karkas met dunnere draad is gemaakt. Minder dikke draad, dichter op elkaar geweven betekent ook dat er minder rubber in het weefsel wordt opgenomen, en ook dat betekent minder gewicht.
Overigens zijn zowel de nieuwe mountainbike- als gravelbanden uiteraard volledig tubeless-ready.
Vier nieuwe Bontrager mountainbikebanden: Vallnord, Sainte-Anne, Montrose en Gunnison
Al eerder dit jaar maakten we al kort kennis met één van nieuwe banden van Bontrager; de Sainte-Anne kwamen we tegen op de nieuwe Supercaliber die we ter test hadden. Het was toen dus al duidelijk dat Bontrager er nieuwe namen op na zou houden. Gedaan met namen als XR2, XR3 en XR4. Sainte-Anne refereert naar de wereldbeker in het Canadese Quebec. Verder is er de nu de Vallnord, die net als de Sainte-Anne vernoemd is naar een locatie van een wereldbeker. De Bontrager Montrose en Gunnison zijn meer trail georienteerde banden waarbij de namen refereren aan trails die bij ons Europeanen niet echt bekend zijn.
Vallnord
De Vallnord, vernoemd naar de crosscountry-wereldbeker hoog in de bergen van Andorra, is een lichtgewicht, laag genopte crosscountryband. Met de Vallnord vervangt Bontrager z’n XR1. Het noppenpatroon is nieuw, maar wijkt niet extreem af van wat de XR1 had. Dat betekent dus meerdere rijen van kleine noppen die in een V-vorm over het karkas zijn verdeeld. Het is een snel rollende band voor harde ondergrond, precies zoals de je in Vallnord tegenkomt.
De Vallnord is gemaakt met de XR-karkascontructie in de RSL-uitvoering, dus met 220 tpi. Het noppenprofiel bestaat uit twee rubbersamenstellingen. Het grootste (midden) deel van het loopvlak heeft zacht rubber dat vooral gericht is op een lage rolweerstand. De schoudernoppen zijn van ‘medium’ (iets stugger) rubber gemaakt voor ondersteuning bij het sturen.
De Vallnord is met een geclaimed gewicht van 635 gram een stuk lichter dan de XR1. Toch zou de nieuwe crosscountryband aan de zijkanten een stuk lekbestendiger zijn. Grip in droge en natte omstandigheden zijn iets beter dan de uitgaande XR1, aldus Bontrager. Vooralsnog is de Vallnord er alleen in 29×2.4 inch en kost 59,99 euro.
Sainte-Anne
De Bontrager Sainte-Anne vervangt de XR2. Het noppenpatroon is meer allround, aldus Bontrager. De band is vernoemd naar de befaamde crosscountry-wereldbeker in het Canadese Quebec. Ons inziens heeft het profiel redelijk wat weg van wat je bij de een zekere Duitse bandenfabrikant tegenkomt, al lijken de noppen marginaal lager. Ook deze band is gemaakt met de XR-contructie. De 29×2.2 inch versie is er alleen in een RSL-uitvoering. De 29×2.4 inch Sainte-Anne is er in zowel een RSL- als Pro-uitvoering.
De Sainte-Anne RSL in 29×2.4 inch weegt 740 gram; een aanzienlijk stuk lichter dan de XR2 in de Team Issue-uitvoering die in 2.35 inch breedte 773 gram weegt. Ook nu is de lekbestendigheid van de zijkanten een flink stuk verbeterd en is de grip bij het sturen in droge en natte omstandigheden respectievelijk 18 en 39 procent verbeterd ten opzichte van de XR2 Team Issue.
Je koopt de Bontrager Sainte-Anne in de Pro-uitvoering voor 49,99 euro. De RSL-versie, naar keuze in 2.2 of 2.4 inch breedte kost 59,99 euro. Van de RSL 2.4 inch-versie zien we in het persbericht dat er ook een versie met de trendy bruine zijwanden beschikbaar is, maar in de Nederlandse prijslijst zien we die niet terug.
Montrose
Met de Montrose vervangt Bontrager de XR3 en mikt daarmee dus op trailbikers die toch een relatief licht rollende banden willen. Het profiel is duidelijk geblokt, waarbij in het midden nu een bredere nop is geplaatst ten opzichte van de meer verspreide vierkante noppen op de XR3. Voor het profiel gebruikt Bontrager drie rubbersamenstellingen. Een relatief zachte samenstelling voor de noppen bovenop voor een lage rolweerstand, en ‘medium’-stug rubber voor de schoudernoppen. Onder al deze noppen is nog een derde samenstelling toegepast, die de noppen meer ondersteuning geeft.
De Montrose is opgebouwd met een XT-karkas en is er alleen in een RSL-uitvoering, waarbij de weefsellaag 120 tpi telt. Over gewichten meldt Bontrager niets in z’n persbericht. Wel zijn wederom de lekbestendigheid van zowel de zijkanten als onder het loopvlak flink verbeterd. Opvallend genoeg is de grip bij sturen in droge omstandigheden iets lager in vergelijking met de XR4 Team Issue die de Montrose vervangt.
Bij de Montrose is er weinig keuze: deze band is er dus alleen in de RSL-uitvoering in 29×2.4 inch en kost 59,99 euro.
Gunnison
Als enige van de nieuwe banden levert Bontrager de Gunnison in zowel 27.5 als 29 inch. Logisch, want met z’n grove noppenprofiel is de Gunnison bedoeld voor alles van trail- tot endurogebruik. De Gunnison lost de XR4/SE4 af en Bontrager zet de band neer als veelzijdig. Om die reden zijn er ook RSL XT-varianten en Pro XR-varianten. De RSL XT-versies zijn gemaakt met drie soorten rubber, zoals bij de Montrose. De Pro XR-variant heeft een noppenprofiel met twee rubber samenstellingen.
Ten opzichte van de XR4 is zo’n 40 gram gewicht bespaard. De lekbestendigheid onder het loopvlak is een stuk groter dan bij de SE4 Team Issue. Grip bij het sturen in droge en natte omstandigheden is verder verbeterd. In Nederland levert Trek de Gunnison RSL XT in 27.5×2.4 en 29×2.4 inch voor 59,99 euro. De Gunnison Pro XR is er alleen in 29×2.6 inch en die kost 49,99 euro.
Twee nieuwe Bontrager gravelbanden: Girona en Betasso
Voor gravelbikers vervangt Bontrager z’n GR1 gravelband met de nieuwe Girona en de GR2 heeft een opvolger in de Betasso. Beide banden hebben een profiel dat is samengesteld met twee soorten rubber. Bij de middenstrook betekent dit rubber dat een lage rolweerstand geeft, terwijl op de schouders rubber is toegepast dat vooral veel grip geeft.
Girona
De Girona wordt gekenmerkt door een doorlopende strook in het midden en een subtiel noppenpatroon daarnaast. Het is een band voor de snellere stroken en is er in 700×35, 700×38 en 700×42 afmetingen. Ten opzichte van de GR1 is de rolweerstand van de nieuwe Girona iets lager, de grip een flink stuk hoger, en is de lekbestendigheid van de zijkanten alsook de weerstand tegen stootlek een stuk verbeterd.
In z’n persbericht meldt Bontrager dat er RSL-versies met een 220 tpi-constructie zijn én Pro-varianten met 60 tpi-opbouw. Maar in Nederland zijn vooralsnog alleen de RSL-versies verkrijgbaar. Alle drie de breedtematen zijn verkrijgbaar volledig in het zwart of met bruine zijkanten. In alle gevallen is de prijs 69,99 euro.
Betasso
Met z’n meer genopte profiel is de Betasso vooral bedoeld voor de meer losse ondergronden en dus het ruigere gravelwerk. De smalste uitvoering van deze iets grovere gravelband is 42 millimeter. Daarnaast is de Betasso verkrijgbaar in 45 en 50 millimeter breedte. De Betasso is er alleen met een GX-constructie in een RSL-uitvoering met een 60 tpi opbouw. Ook bij deze nieuwe Betasso is de lekbestendigheid en de weerstand tegen stootlek een stuk beter dan bij de GR2. Opvallend genoeg is de rolweerstand echter wél hoger.
De Bontrager Betasso-gravelband is in alle drie de breedtematen leverbaar in het zwart of met bruine zijkanten en kost 69,99 euro.
Bron en meer info: bontrager.com