CX Gen 5-motor van Bosch eBike Systems: verbeterpunten aangepakt
Komend jaar, in 2025, zal op heel veel e-mountainbikes zal een nieuwe motor van Bosch eBike Systems te zien zijn: de Performance Line CX Gen 5. Of in het Nederlands: de vijfde generatie van Bosch’ CX-motor. Niet dat de vierde generatie van deze motor totaal verouderd is. Integendeel, het is nog steeds een erg fijn systeem, dat niet voor niets ook in 2025 in veel e-bikes dienst zal doen. Maar uiteindelijk gaat de CX gaat in z’n huidige vorm al mee sinds 2019. En dat is, gezien het snelle tempo waarin de e-bike-technologie evolueert, best wel lang.
De leeftijd van de CX van de vierde generatie laat zich inmiddels gelden. Zo is het niet de meest compacte of lichte full-power-motor op de markt. En dan is er nog het geluid dat het binnenwerk maakt als je de bike zonder te trappen laat rollen. Ook op het punt van rijgevoel, displays en bedieningsgemak is de CX Gen 4 niet meer de referentie die deze motor lange tijd was. Dat geldt ook voor de befaamde Powertube-accu’s, waarvan de introductie in 2020 de weg vrijmaakte voor e-mountainbikes met volledige geïntegreerde trapondersteuning. Maar sindsdien heeft de accutechnologie zich razendsnel ontwikkeld.
Met de nieuwe CX Gen 5 pakt Bosch de verbeterpunten in één keer aan. De nieuwe CX is volgens Bosch stiller, gevoeliger en subtieler, de nieuwe Powertube-accu’s zijn kleiner en lichter en bevatten tegelijkertijd meer stroom. Hieronder duiken we in de details van Bosch’ nieuwe motorsysteem, dat voor modeljaar 2025 op héél veel nieuwe e-mountainbikes te zien zal zijn.
Wat is er nieuw?
Van buitenaf lijkt de nieuwe Bosch CX van de vijfde generatie behoorlijk op z’n voorganger. De vorm en grootte zijn vergelijkbaar. En ook de cijfers zijn niet afwijkend: de nieuwe motor levert dezelfde 85 newtonmeter, hetzelfde 600 watt piekvermogen en dezelfde maximale ondersteuning van 340 procent als de vorige CX-aandrijving. Toch is de nieuwe motor echt anders. Door aanpassingen in de behuizing en het binnenwerk hebben de technici van Bosch eBike Systems honderd gram van het gewicht af kunnen schaven; van 2,9 kilo naar 2,8 kilo. Het aantal punten waarmee de motor aan het frame wordt gekoppeld is verminderd; net als de huidige SX-motor beschikt de nieuwe CX nu over twee in plaats van drie montagepunten. De motor is hierdoor makkelijker te monteren en te verwijderen en biedt fabrikanten bovendien meer vrijheid bij het ontwerpen van hun frames.
Die laatste twee argumenten moet je niet onderschatten. Immers, toeleveranciers als Bosch moeten niet alleen hun best doen om bij de consument in het gevlij te komen, eerst en vooral moeten fietsfabrikanten én fietswinkels er graag mee willen werken. Een in de montage én demontage makkelijk hanteerbare motor is dan een grote pre.
Meer en slimmere sensoren
Er is echter meer veranderd dan alleen het tandwielontwerp en de vrijloop. Zo zegt Bosch eBike Systems dat de nieuwe CX-motor dankzij een verbeterde sensortechnologie responsiever is. Naast de gebruikelijke sensoren die het aantal omwentelingen, de snelheid en de pedaaldruk meten, zijn er nu ook sensoren die in een driedimensionaal vlak versnellingen kunnen meten. Gaat de bike omhoog of omlaag? Trap je over een wortelpad of een gladde gravelweg? Met deze informatie, gecombineerd met de input van de rijder en de actuele snelheid, past de motor de geleverde trapondersteuning nauwkeurig aan.
Aangezien de sensoren niet alleen méér data aan het systeem leveren, maar die data bovendien veel nauwkéuriger zijn, kunnen tal van subtiele verbeteringen doorgevoerd worden. Een belangrijke is de Extended Boost-functionaliteit, die volgens Bosch nu veel beter reageert op de input van de berijder. Trap je krachtig, dan zal de naloop bij het stilhouden van de cranks krachtiger en langer zijn dan bij een matige krachtsinspanning van je benen. Dat lijkt een zeer welkome aanpassing, want met de Extended Boost op de CX Gen 4 wanen we ons regelmatig passieve bijrijder in plaats van actieve bestuurder.
Ook een in potentie fijne verbetering is de nieuwe Hill Start Assist-functie. Doordat het systeem nu meer ‘weet’ kan de trapondersteuning bij het wegrijden volgens Bosch beter gedoseerd worden. Makkelijker wegrijden en meer tractie bij het starten op een steile helling zouden het resultaat zijn. De Walk Assist-modus is eveneens bijgewerkt en ook dat lijkt goed nieuws. Bij de nieuwe CX-motor zou de duwsnelheid nauwkeuriger overeen komen met de loopsnelheid. Dus een regulier wandeltempo als het pad vlak en glad is en veel langzamer als de helling steil en hobbelig is. Hiermee zou het fenomeen dat je in een steile looppassage bij wijze van spreken achter je eigen bike moet aanrennen, tot het verleden behoren.
Nieuwe accu’s: Powertube 600 en 800
Bij de nieuwe CX-motor horen twee nieuwe accu’s: de Powertube 600 en 800. Deze maken gebruik van dezelfde cellen als de Compacttube 400, die vorig jaar bij de lichte SX-motor werd geïntroduceerd. Deze cellen hebben een hogere energiedichtheid, wat simpelweg betekent dat meer wattuur beschikbaar is bij een lager gewicht. De Powertube 600 weegt 3 kilo, de Powertube 800 3,9 kilo. Ter vergelijking: de Powertube 800 is aanzienlijk lichter dan de oude Powertube 750 – 3,9 kilo versus 4,4 kilo –, ondanks een grotere capaciteit. Mooi!
Bosch eBike Systems heeft ook de aluminium behuizingen aangepakt. Opvallend: beide maten hebben elk een andere lengte én breedte. Dit betekent dat fietsmerken in principe voor één van de twee moeten kiezen. Wat niet wil zeggen dat combineren niet mogelijk is: een aantal fabrikanten biedt de mogelijkheid tóch beide accu’s in één en hetzelfde frame te gebruiken. Fijn is dat beide nieuwe accu’s kunnen worden gecombineerd met een externe accu: de Bosch Power More 250.
De vraag die deze range-extender oproept is wat de toegevoegde waarde is van een 800 wattuur accu. Natuurlijk, daarmee trap je makkelijk ruimschoots tweeduizend hoogtemeters weg. Maar tijdens ritten met minder hoogtemeters ben je met overbodige massa onderweg. De optie van een 600 wattuur Powertube plus 250 wattuur Power More-range-extender klinkt veel interessanter. Die 600 wattuur volstaat voor de meeste ritten. En is een tocht langer, dan koppel je de range-extender aan. Fietsfabrikanten lijken daar echter anders over te denken: vrijwel alle merken die werken met de nieuwe Bosch CX-motor steken de grote Powertube 800 in het frame.
Display: nieuwe Purion 400
Bosch eBike Systems brengt met z’n nieuwe CX-motor ook een nieuwe Purion 400-display. Deze vult het gat tussen enerzijds de minimalistische System Controller op de bovenbuis en anderzijds de uitgebreide Kiox 300-display op het stuur. Voor de Purion 400 heeft Bosch duidelijk inspiratie gehaald bij Shimano’s EM800-display en zit op dezelfde plek, in rechts naast de stuurpen. Het scherm toont zaken als snelheid, gereden afstand, ondersteuning, cadans, bereik en batterijstatus.
Nog even terug naar de hierboven genoemde Bosch System Controller; een aantal recent gelanceerde e-mountainbikes met Bosch CX Gen 5 heeft zo’n controller in de bovenbuis. Echter, in die bovenbuis is duidelijk plaats voor een veel groter apparaat (zie foto). Het ligt voor de hand dat de beschikbare ruimte is bedoeld voor een in de bovenbuis geïntegreerde display. Bosch eBike Systems laat zich echter over het al dan niet uitbrengen van zo’n display niet uit. Maar gezien vergelijkbare producten van de concurrentie ligt een geïntegreerde bovenbuisdisplay erg voor de hand.
Ook nieuw: Bosch ABS Pro en Bosch eShift
Tot slot is het ABS-systeem van Bosch eBike Systems onder handen genomen, met als resultaat Bosch ABS Pro. Alhoewel de hardware grotendeels gelijk is, is ABS Pro speciaal ontwikkeld voor gebruik op e-mountainbikes. Dat in tegenstelling tot voorgaande systeem, waarmee Bosch vooral op trekkingfietsen mikte. ABS Pro is volgens Bosch veel minder nadrukkelijk aanwezig. Het doel is echter onveranderd: efficiënter vertragen met minder kans op slippen. Naast de bekende MT7-remmen van Magura werkt Bosch ABS nu ook met de TRP DH-R Evo-remmen.
Ook Bosch eShift wordt uitgebreid. Naast de tot nu toe beschikbare eShift-toepassingen met versnellingsnaven van Rohloff en Enviolo, integreert Bosch nu een derailleursysteem van TRP in z’n Smart System. Daarmee komt automatisch schakelen ook voor e-mountainbikes beschikbaar. Opvallend: alhoewel de promotiefoto’s van Bosch een speciale eShift-derailleur van TRP tonen, zou het systeem ook werken met sommige Di2-derailleurs van Shimano.
Bosch CX Gen 5: vernieuwingen op detailniveau
De inmiddels al vijfde generatie van de Bosch CX-motor ontketent ten opzichte van z’n voorganger zeker geen revolutie. Echter, het geheel van vernieuwingen en aanpassingen resulteert op papier in een beter product. Met een stillere aandrijving, verbeterde sensoren, lichtere batterijen en de nieuwe Purion 400-display zijn er volop verbeteringen om enthousiast over te worden.
In hoeverre dat enthousiasme zich ook in de praktijk manifesteert zijn we momenteel aan het uitvinden. Onze testrijders fietsen inmiddels rond met een KTM Macina Kapoho met de nieuwe Bosch CX-motor. En ook de nieuwe Cube Stereo Hybrid One44 en de eveneens nieuwe Trek Rail komen een dezer dagen de redactie binnenrollen. Zodra we voldoende uren op deze Bosch CX-bikes hebben doorgebracht brengen we je op de hoogte van onze ervaringen. Hou deze site dus in de gaten.
Bron en meer info: bosch-ebike.com