We zagen de fiets al op de Demodag, maar moesten tot de eerste beursdag wachten tot we de volledige toelichting kregen van Joe zelve. Zijn nieuwe Repack werd afgelopen woensdagmorgen officieel voorgesteld tijdens een persconferentie waarbij Joe uiteraard het focale punt was. Logischerwijs werd er tijdens de presentatie maar al te graag terug gekeken naar Joe’s ‘legacy’. Zeker nu ‘enduro’ zo enorm populair is. Het gezamenlijk op pad zijn en als onderdeel van de dag buiten een stukje racen, om vervolgens op een ter plekke verzonnen podiumpje prijzen uit te delen aan de snelsten; precies zoals die hippies dat in de jaren ’70 op die berg in Marin County ook al deden.
Nu de hele wereld aan de enduro gaat, komt Breezer Bikes met een nieuwe all-mountain full suspension met, uiteraard, 27,5″ wielen. Eigenlijk ook geen vreemde stap voor het merk en de betrokkenheid van Joe is niet lauter omwille van marketingredenen. Enduro is dus ook niets nieuws en evenmin zo de specifieke producten daarvoor. Het was Joe namelijk die de voorloper van de dropper post bedacht; de Hite Ride. Gewoon een logisch product naar de behoefte van de manier van fietsen.
De naam van de nieuwste Breezer? Repack. Zoals die eerste getimede races op de flanken van Mount Tamalpais genoemd werden. De nieuwe Repack was er niet zomaar. Zo was er een goed gesprek nodig tussen Joe en Charlie Kelly. De officiële ’time keeper’ tijdens de Repack races en degene die tot in lengte van dagen en vol overgave de naam beschermde voor gebruik in de fietsenbranche. Voor Joe wilde hij echter, na ongetwijfeld de nodige biertjes die Joe voor hem moest kopen in het Gestalt Haus, wel een uitzondering maken en zo geschiedde…
Joe geeft een korte geschiedenisles, definieert ‘enduro’ en legt uit waarom ‘Repack’ een treffende naam is voor zijn nieuwste fiets.
MLink
De Repack biedt 160 mm veerweg middels een nieuw veerconcept, MLink genaamd. MLink staat voor Mid Link en kijkende naar de achterbrug is er weinig fantasie nodig om te zien waarom. De gedachten achter dit concept? JT Burke, productmanger van Breezer Bikes vertelde dat dit concept ‘best of both worlds’ is. De twee uitersten die daarmee bedoeld werden zijn enerzijds de concepten waarbij een scharnierpunt in de achtervork dicht bij de achteras gepositioneerd is, zoals het FSR concept van Specialized, of concentrisch zoals bij Trek’s ABP concept en de Split Pivot systemen toegepast door onder meer Salsa en Devinci. Anderzijds de concepten met een achterbrug uit één stuk, die vervolgens via korte links aan het voorframe wordt bevestigd, zoals de VPP concepten van Santa Cruz en Intense, DW-Link concepten zoals die van Ibis en de daar sterk op lijkende Maestro van Giant. Het eerst genoemde concept is vaak niet stijf. Die stijfheid is bij concepten met een achterbrug uit één stuk minder snel een probleem, maar de korte links worden veel zwaarder belast en maken een vrij grote rotatie. Dit geeft veel wrijvingsverliezen en slijtage.
“Long links are better”. Aldus Burke. Om toch stijfheid te creëren zou een achtervork uit één stuk meer ideaal zijn. MLink is de consensus. Ten opzichte van de FSR-achtige systemen wordt er stijfheid gewonnen doordat de achtervork grotendeels als één stijve constructie gemaakt kan worden en ten opzichte van de korte link-systemen met hoge interne krachten worden de scharnierpunten minder zwaar belast en is de rotatie per scharnierpunt minder, waardoor het veersysteem beter aanspreekt. Het draaipunt aan het einde van de liggende vork roteert slechts 3 graden bij een volledige invering.
Tot zover de theorie. Een theorie die logisch klinkt en ook steek houdt, al geldt dat voor de concurrerende systemen op hun sterke punten ook. Strikt genomen is dit MLink systeem natuurlijk een leuke manier om onder bestaande patenten uit te komen en iets neer te zetten dat uniek is en dus aandacht trekt. Waarvan akte…
MLink is ontwikkeld door David Earle en Luke Beale die samen deel uit maken van de Sotto Group en ook achter Praxis Works zitten. Beide hebben werkervaring bij bedrijven als Specialized, Bontrager, Santa Cruz, Siemens en Lockheed Missles. Zij zijn ook het brein achter Yeti’s Switch veerconcept en ze werkte mee aan nieuwe iteraties van het FSR en VPP concepten Hmm, maar zijn dat niet juist veerconcepten die gebaseerd zijn op korte links…? We zullen het maar op een gevalletje ‘voortschrijdend inzicht’ houden, waarbij Breezer nu in het voordeel is…
Alle azijnzeikerij terzijde geschoven; zoals gezegd is voor alle genoemde concepten wat te zeggen en is het tot op zekere hoogte net zoiets als met schoenen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Persoonlijke voorkeur is dus ook hier onderdeel van het geheel. Net zoals het genoemde voordeel dat het MLink systeem geen platform demping nodig heeft om efficiënt te trappen. Er zullen altijd gebruikers blijven die toch een volledige lockout zullen prefereren.
Joe’s invloed
Joe leent niet alleen zijn naam aan de fiets. Hij is actief betrokken geweest bij de ontwikkeling, waarbij zijn speerpunt vooral de geometrie was. In Joe’s visie maken veel constructeurs nu met de komst van 27,5″ wielen dezelfde fout als men deed bij de opkomst van de 29ers. 26″ geometrie proberen toe te passen bij een groter wiel, zonder het voordeel dat een groter wiel geeft echt uit te nutten. Grotere wielen voegen stabiliteit toe aan de fiets. Met de trapas op dezelfde hoogte gemeten vanaf de grond heb je met een groter wiel het voordeel minder snel voorover te kantelen. Joe ziet in die combinatie juist de mogelijkheid om iets steilere hoeken toe te passen en de wielbasis daarmee ook enigszins te verkorten. Het resultaat is een stabiele fiets die toch racey aanvoelt en op de krapste trails goed de bocht om te zetten is.
Details en modellen
De huidige line-up voor 2014 bevat 3 modellen, allemaal voorzien van een aluminium frame. Uiteraard met de standaarden van vandaag; taps balhoofdbuis, steekas, ISCG05 kettinggeleider-montage, postmount schijfremmontage en kabelgeleiding (extern) voor een dropper post. Op de vraag of een carbon model in de pijplijn zit werd aarzelend maar toch gereageerd met een jaartal; 2015.
Tijdens de presentatie was er een kleine hint zichtbaar naar nog een tweede model met een MLink veerconcept. Op expliciete navraag kwam weinig concreet antwoord, maar een 120 mm versie met 29″ wielen zit in elk geval ook nog in de pijplijn.
Vooralsnog moeten we het dus doen met 3 Repack modellen, de Team, Pro en Expert die respectievelijk €3699, €2999 en €2499 zullen kosten. Ja, Europese prijzen, want verkrijgbaar in Europa en zelfs komend jaar leverbaar in Nederland! Het topmodel komt met een volledige Shimano XT afmontage en is voorzien van Fox’ 34 Float vork met FIT en CTD en een Float CTD demper met Boost valve. Beide uitgevoerd met Kashima Coat. De Pro heeft een groepset bestaande uit een mix van vooral Shimano SLX componenten met een XT achterderailleur en is voorzien van een iets prijsbewustere Fox 34 Float vork en demper. Het instapmodel is voorzien van een X-Fusion Sweep vork en O2 RLX demper. De aandrijving is een mix van vooral Shimano Deore componenten en toch nog een XT achterderailleur.
Links de Pro, rechts de Expert
Meer informatie: repack.breezerbikes.com
Distributie in Nederland: www.vossportsvision.com
JB
De prijzen klinken tamelijk fair voor een unieke fiets. Toch vind ik het frame op een of andere manier wat ouderwets en onbeholpen ‘kijken’. Organisch, vloeiende lijnen, less (to see) is more? Lange links werken misschien uitstekend, maar niet echt voor het (mijn) oog!
Grappig veerconcept… Ook niet op de laatste plaats omdat ze het zelf niet revolutionair-nieuw noemen, maar gewoon een mooi compromis. Het maakt eigenlijk duidelijk dat qua kinematiek de horst-link en VPP fietsen hetzelfde zijn, en alleen de lengte van de linkages nogal anders is. Eigenlijk zijn er maar twee veerconcepten; ‘single pivot’, met de achteras op een arm aan het hoofdframe, en dus één draaipunt tussen achteras en voorframe, of ‘multi-pivot’, met twee draaipunten tussen achteras en voorframe. (dus VPP/horst link/FSR/…) Nu heeft de plaatsing van de draaipunten sowieso een veel grotere rol dan het soort veerconcept, maar wat mij… Lees meer »