Het woordje ‘eigen’ in de inleiding staat bewust tussen aanhalingstekens. Want met de Rapid Red Carbon had de Italiaanse firma in zekere zin al een set gravelwielen. Ja, ik weet het; daar staat de merknaam ‘Fulcrum’ op, maar het mag eigenlijk geen nieuws zijn dat Fulcrum een zelfstandig wielenmerk van Campa is.
Geschikt tot 3.0” (…) gravelbanden
Ook Campagnolo’s nieuwe Levante gravelbikewielen hebben carbon velgen. Het gewicht van deze gravelwielset komt daarmee op 1.485 gram. De velgen zijn “stijf voor klimmen, licht voor het manoeuvreren en vergevingsgezind voor afdalen”, aldus het persbericht. Met een velghoogte van 30 mm lijkt ons dat je bij dat laatste punt meer moet verwachten van de banden die je er rond monteert dan van de velg zelf. Ook al omdat de velgen met een binnenbreedte van 25 mm geschikt zijn voor banden met een breedte van 38 mm tot 78 mm, aldus Campagnolo. Ja, dat lees je goed. 78 mm, of in mountainbike-eenheden: 3.0”! Geen idee wat ze in Vicenza al weten over toekomstige gravelbikes, maar gravelframes geschikt voor 3.0” brede banden (…) bestaan nog niet. Wordt de gravelfatbike de nieuwste trend? Het zal niet de laatste keer zijn dat de fietsindustrie ons zal doen verbazen, maar noem ons gerust terughoudend sceptisch én cynisch tegelijkertijd.
2-way-fit: tubeless en niet-tubeless
De afmetingen van de Campagnolo Levante-velg zijn dus identiek aan die van de Fulcum Rapid Red Carbon gravelwielen. Ook is-ie asymmetrisch, waarbij de spaken dus uit het midden van de carbon velg staan. Maar de Levante-velg stelt het zonder het funky ’S-profiel’ en heeft dus een meer traditioneel U-vormige dwarsdoorsnede. Daarnaast is het opvallend om te zien dat de nieuwe Levante-velg niét hookless is. Campagnolo past een mini-hook toe in velgrand, waarmee, aldus de Italiaanse fabrikant, een nóg betere match tussen band en velg ontstaat. De nieuwe Levante-gravelwielen zijn volgens Campagnolo daardoor nóg meer bedrijfszeker bij tubeless-rijden op lage druk.
Maar bij deze Levante-gravelwielen gaat Campagnolo nog een stap verder, door het oppervlak van het velgbed een spiegelgladde afwerking te geven. Deze C-Lux-afwerking ontstaat tijdens het lamineren en daarna bakken van de velgen, waardoor geen laklaag nodig is. Dat bespaart gewicht, maar zou ook een veel betere dichting tussen band en velg geven wanneer je tubeless rijdt.
De spaakgaten zijn overigens niet door de het velgbed geboord. Daarmee is het velgbed dus geheel dicht én tubeless-ready zonder dat je gebruikt hoeft te maken van een tubeless velglint. Je kan deze velgen echter ook gewoon met een binnenband rijden; dit concept, 2-way-fit genaamd, wordt zo ook door Fulcrum toegepast.
Hoekcontactlagers
Campagnolo en Fulcrum staan al jaren bekend om de toepassing van instelbare hoekcontactlagers in hun naven. Hierbij is de lagerspeling via een cup-en-conus-constructie in te stellen. Anders dan bij naven met niet-instelbare cartridge lagers ben je hiermee niet afhankelijk van toleranties in de naaf. Dat instellen vergt enige finesse, maar wanneer je dat goed doet, heb je een lichtlopende, spelingsvrije lagering die ook nog langer mooi blijft lopen.
Specificaties Campagnolo Levante gravelwielen
Zowel het voor- als achterwiel is opgebouwd met 24 straight pull-spaken. De inbouwmaten van de naven volgende de huidige aangenomen standaarden voor gravelbikes, dus de inbouwmaten van 100 x 12 mm en 142 x 12 mm voor respectievelijk de voor- en achternaaf. Beide naven komen alleen met centerlock-schijfremmontage. De pallenvrijloop is standaard voorzien van Campa’s N3W driver, waarmee-ie dus geschikt is voor Campagnolo’s 11-, 12- en 13-speed-cassettes. Optioneel zijn er Shimano HG (10-/11-speed) en Sram XDR-casssette-bodies verkrijgbaar. Het gewicht voor van de Campagnolo Levante gravelwielen is dus 1.485 gram en de set is per direct beschikbaar voor € 1.575,-.
Bron en meer info: www.campagnolo.com