Habit carbon en Habit LT met carbon én aluminium frame
Naast de al eerder bekend gemaakte aluminium Habit introduceert Cannondale nu een nieuwe Habit met carbon frame. Net als zijn aluminium evenknie heeft-ie 140 millimeter veerweg vooraan en 130 millimeter veerweg achter. Tegelijkertijd is er nu ook een Habit LT, waarbij die letters staan voor ‘Long Travel’. Deze Habit LT – verkrijgbaar met een carbon of aluminium frame – heeft rondom 10 millimeter méér veerweg, 150 / 140 millimeter dus. De wijzigingen die we bij de aluminium-versie al zagen aan het frameontwerp zien we ook bij de nieuwe carbon-Habits. Naast een update aan de geometrie is het meest visuele aspect dat de hevel tussen achtervork en demper nu duidelijk vóór de zitbuis ligt. Of eigenlijk: de zitbuis ligt nu meer achter het scharnierpunt van de hevel en staat rechter op.
Geometrie
Qua geometrie krijgt de 2023-carbon Habit dezelfde updates als de aluminium Habit die we al een paar dagen (…) kennen. Dat betekent een vlakkere stuurhoek van 65,5 graden. Ten opzichte van z’n voorganger is dat dus een halve graad vlakker. De reach is vergroot, temeer omdat de zitbuis met 77,5 graden maar liefst drie graden steiler is dan voorheen. De Habit LT’s hebben dezelfde frames als de reguliere Habits, maar vanwege de langere vork, zijn de hoeken nog iets vlakker. De balhoofdhoek is 64,7 graden en de zitbuishoek is 77 graden. De achterdemper van de Habit LT heeft dezelfde inbouwmaat als die van de Habit. Alleen de slag is langer om dus 140 in plaats van 130 millimeter veerweg te geven. Zowel de carbon als aluminium Habit LT krijgen wel een demper met piggybag, dat past bij het iets zwaardere gebruiksdoel van deze variant. Overigens rollen de XS-frames op 27.5 inch wielen, de overige framematen hebben 29 inch wielen.
‘Proportional Response’-concept voor vering én geometrie
Bij de 2023-Habit-modellen houdt Cannondale vast aan z’n ‘Proportional Response’-concept. In feite is dat een samenspel is tussen geometrie én het veersysteem, waarbij Cannondale de veerkarakteristiek per framemaat iets anders maakt. Het – toch wel erg logische – idee hierachter is dat een grotere (lees ook: zwaardere) rijder op een XL-frame eenzelfde soort veergedrag ervaart als een compactere rijder op een XS-frame. De exacte plaatsing van de scharnierpunten en lengte van de hevel tussen staande achtervork en achterdemper zijn daarom framemaat-specifiek.
De carbon Habit en Habit LT hebben overigens, net als de aluminium Habit, géén flipchip meer tussen de hevel en de staande achtervork. De geometrie of de veerkarakteristiek kun je dus niet veranderen. De 2023-Habit modellen zijn zodoende simpeler én robuuster, aldus Cannnondale in z’n persbericht. Tot slot is het vermeldenswaardig dat de Habit-modellen (vanaf de small-framemaat) óók met een mullet-setup uit de voeten kunnen. Dat wil zoveel zeggen dat je achteraan een 27.5 inch en vooraan 29 inch wiel monteert. Cannondale werkt hiervoor samen met de onderdelenfabrikant Cascade Components. Zij maken op hun CNC-machines een specifieke yoke – het verbindingsstuk tussen de hevel en achterdemper. Het idee hierbij is dat-ie de verandering in geometrie door het monteren van het kleinere achterwiel corrigeert.
Framedetails
De Habit en Habit LT frames in carbon hebben óók de kabels binnendoor lopen. In tegenstelling tot de aluminium versies verlopen de kabels door individuele liners dóór het frame. Daarmee is rammelen zo goed als uitgesloten en is het vervangen een kabel of leiding een stuk gemakkelijker. Op de onderkant van de bovenbuis vind je vervolgens nog montagepunten voor het meenemen van accessoires.
Op de andere punten zijn de carbon frames van de Habit en Habit LT gelijk aan de Habit in aluminium. Dus is de achtervork symmetrisch met een reguliere 148 millimeter inbouwmaat voor de achternaaf, worden de trapaslagers in het frame geschroefd en zijn de frames voorzien van een UDH.
Cannondale Habit Carbon
Cannondale levert de Habit met een carbon frame in 2023 met twee afmontages. Voor € 4.499 heb je de Habit Carbon 2 met een RockShox Pike Select-voorvork en een mix van Shimano SLX en Deore XT 12-speed aandrijfonderdelen en Deore-schijfremmen. De Habit Carbon 1 kost € 5.499 en heeft een RockShox Pike Select+ voorvork en een Sram GX Eagle 12-speed aandrijving gecombineerd met Sram G2-schijfremmen. Uiteraard komen beide modellen standaard met een dropper-zadelpen, wat in beide gevallen Cannondale’s eigen DownLow dropper is. Ook hebben ze beiden remklauwen met vier zuigers.
Habit LT: twee modellen
De Habit LT is er als Habit LT 2 met een aluminium frame voor € 3.699. Vooraan heeft deze trailbike een RockShox Lyrik Select met 150 millimeter veerweg. Qua aandrijving stelt deze bike het met een mix van Shimano SLX en Deore XT onderdelen. Oók de remmen komen uit de SLX-groep van Shimano. De Habit Carbon LT 1 heeft uiteraard een carbon frame. Deze carbon trailbike komt met een RockShox Lyrik Select+ voorvork met 150 millimeter veerweg, een Sram GX Eagle-aandrijving en Sram Code R-schijfremmen. Met een prijs van € 5.999 staat deze Habit Carbon LT 2 bovenaan de prijslijst van alle 2023-Habit-modellen die Cannondale voert.
Bron: cannondale.com