Vrijwel geen enkele aanbieder van e-mountainbikes laat de trend naar grotere batterijen aan zich voorbij gaan. Logisch ook want een grotere batterij ‘in het vooronder’ betekent méér rijtijd. Maar van simpelweg de ene batterij uitwisselen voor de anderen is er echter niet bij. Hoewel er volop gewerkt wordt aan batterijen die energie-dichter zijn, betekent een grotere capaciteit nog steeds een fysiek groter exemplaar. En dus volgt ook Cannondale nu met volledig nieuwe frames voor zijn Moterra Neo-platform.
Cannondale grijpt meteen de kans aan om over de hele breedte dezelfde motoren en batterijen toe te passen. In tegenstelling tot de vorige aluminium Moterra Neo-modellen, hebben de 2022-modellen nu – net als de carbon-versies – Bosch CX-motoren met 85 Nm. En dat wordt dus nu gecombineerd met de grote PowerTube-batterij van Bosch met een capaciteit van 750 Wh.
29 en 27.5 inch wielen
De 2022-Mottera Neo-serie omvat nu zes modellen. Zo zijn er twee Moterra Neo Carbon-modellen met een carbon voorframe en aluminium achterburg. Daarnaast zijn er twee Moterra Neo-modellen met een volledig aluminium frame. Deze vier modellen hebben rondom 150 mm veerweg. Daarnaast zet Cannondale nu twee Moterra Neo Carbon LT modellen. Deze hebben eveneens een carbon voorframe en aluminium achterbrug. De ‘LT’ staat voor ‘Long Travel’, waarbij er vooraan voorvorken met 170 mm veerweg zijn gemonteerd en achteraan 165 mm veerweg beschikbaar is via een schroefveer-achterdemper. Cannondale geeft alle Mottera Neo Carbon LT-modellen vooraan een 29” wiel en achteraan een 27.5” wiel; een mullet-setup dus. Bij de ‘reguliere’ Moterra Neo-modellen hebben de framematen medium, large en extra large ‘rondom’ 29” wielen, terwijl de small achteraan een 27.5” heeft.
Proportional Response-veersysteem
Bij het veersysteem op de 2022-Mottera Neo-modellen met een carbon frame valt het op dat Cannondale nu de demper aan de bovenbuis heeft opgehangen. Bij de aluminium-Mottera Neo is-ie nog steeds verbonden met de onderbuis. In hoofdlijnen bestaat het systeem nog altijd uit een vierpuntsveersysteem. De hevel rondom de zitbuis is echter naar voren verplaatst. Als gevolg is de yoke (het verlengstuk van de demper tot aan de hevel) verkort. Cannondale meldt hier niets expliciets over in zijn persbericht, maar het is gekend dat dergelijke verlengstukken door hun hefboomwerking een negatieve invloed hebben op de levensduur van dempers. De stap naar een kortere lijkt dus een gunstige te zijn.
Cannondale is één van de (nog) weinige fietsfabrikanten die bewust de geometrie en aspecten van de vering zoals de plaatsing van de scharnierpunten en de lengte van de hevel afstemt op de lengte en zwaartepunt van de berijder. ‘Proportional Reponse’ noemen ze dit, zoals we dat ook al eerder zagen bij de Habit trailfully. Het moet er toe leiden dat elke rijder, ongeacht zijn lengte, soortgelijke rijervaringen heeft op zijn of haar framemaat. In het geval van de 2022-Moterra Neo zien we echter dat alleen de small framemaat een 3 mm kortere achtervork heeft dan de medium, large en extra large. De small heeft overigens dus ook een 27.5” achterwiel.
Geometrie
Cannondale heeft de 2022-Moterra Neo iets lager op zijn wielen gezet; de trapashoogte bij de medium, large en extra large framematen is 12 mm lager. De balhoofdbuishoek is van 66º naar 65º afgevlakt. Naast een toegenomen reach over de hele maatrange is de zitbuishoek van een al steile 75º naar een nóg steilere 77º gezet, om voldoende druk op het voorwiel te behouden. De Moterra Neo Carbon LT maakt gebruik van hetzelfde frame, met een iets gewijzigde achtervering en uiteraard een langere voorvork. De hoeken zijn daardoor iets vlakker. Zo staat de balhoofdbuis onder een hoek van 64º en de zitbuis onder een hoek van 76,5º. Tot slot is de wielbasis bij elke framemaat vergroot; 25 mm bij de small, tot 33 mm bij de extra large. Klassiek gevalletje lager, langer en luier dus.
2022 Cannondale Moterra Neo: 6 modellen
Voor 2022 heeft Cannondale zes modellen in het Moterra Neo-programma. De Moterra Neo met 150 mm veerweg voor- en achteraan is er twee uitvoeringen met een volledig aluminium frame vanaf € 5.499. Een Moterra Neo Carbon, met een carbon voorframe is er vanaf € 7.499. De Moterra Neo Carbon LT met 165/170 mm veerweg en een carbon voorframe is er vanaf € 7.499.
Bron en meer info: www.cannondale.com