Cannondale is al jaren volop betrokken bij het cyclocrossen, die spartaanse wintersport die door veel fietsliefhebbers gevolgd wordt. En dat is precies het punt: er zijn beduidend meer toeschouwers dan deelnemers. Voor veel fietsmerken is het dus niet altijd even interessant om een specifieke cyclocrosser te ontwikkelen, want ze worden niet echt grote aantallen verkocht. Met de opkomst van het gravelgenre is de cyclocrosser echter wél meer relevant geworden. Want de geometrie van menig gravelbike wijkt soms niet eens zoveel af van bikes die als ‘de heilige graal’ voor geploeter in diepe modder gezien worden. Ja, met een cyclocrosser kun je óók gravellen.
Cyclocrosser én gravelracer
Net als met de voorganger, de SuperX en SuperX SE, slaat Cannondale met de SuperSix Evo CX en SuperSix Evo SE twee vliegen in één klap. Ze combineren bij dit nieuwe frame de cross-genen van de SuperX met de ontwerptaal én geometrie van de lichtgewicht SuperSix Evo-aero-racefietsen en geven hem volop ruimte voor brede banden. Het resultaat is een carbon frame dat voor – de door de UCI voor crosswedstrijden gemaximaliseerde – 33 mm banden zeer ruime moddervrijheid heeft, maar ook uit de voeten kan met banden tot 45 mm breedte. Naast de Topstone Carbon – die met zijn ‘softtail’ achtervering bedoeld is voor het ruigere gravel-gebeuren, is de SuperSix Evo SE dus als gravelracer vooral toegespitst op snelheid, waarbij framestijfheid en (blijkbaar off road ook) ‘aero’ meer van belang zijn. Niet iedereen gebruikt zijn gravelbike als bikepacker, namelijk.
SuperSix Evo CX/SE framedetails
Het carbon frame wordt dus gedeeld tussen de SuperSix Evo CX en SE. In feite gaat het hier dus alleen over een verschil in afmontage en kleur. Qua ontwerp is er duidelijk een overeenkomsten met de Evo aero-racefiets. De achtervork is lager aan de zitbuis aangezet en ronde en strakke vormen lopen in elkaar over. Het geheel oogt vooral strak en gemikt op ‘aero’. Je vind dan ook géén montagepunten voor spatborden of dragers. Wel heb je ruimte voor een bidonhouder op de zitbuis en kun je een bidonhouder kwijt op twee verschillende posities op de onderbuis. Verder hebben de SuperSix Evo’s Cannondale’s Knot zadelpen; een D-vormige zadelpen met een afgeplatte achterkant. Die moet wat comfort geven en de vorm is ook meer ‘aero’, om in dat thema te blijven.
Stijver, meer comfort, net zo licht
Het frame is rondom de trapas stijver en in de achterbrug meer comfortabel dan de SuperX-voorganger. En qua gewicht doet de nieuwe SuperSix Evo CX/SE nauwelijks onder voor de al lichte SuperX. Het frame is weliswaar een paar gram lichter, de voorvork is juist een paar gram zwaarder, voor méér laterale stijfheid. Een 56 cm frame weegt volgens Cannondale 1.000 gram, de voorvork 400 gram. Of dat dit een gelakt of ongelakt frame is, is ons niet medegedeeld.
Ai en SpeedRelease
De SuperSix Evo CX en SE zijn onmiskenbaar Cannondales. Dus ook bij deze bikes vind je de Ai-achterkant. Oftewel, ‘Asymmetric Integration’, waarbij de achternaaf 6 mm uit het midden (naar rechts) is gezet. Dit geeft een meer gelijke spaakhoek en dus -spanning links en rechts in het achterwiel. Bovendien kan Cannondale zodoende een relatief korte achtervork combineren met brede banden. En om bij de achterkant te blijven: de SuperSix Evo CX en SE frames hebben SpeedRelease dropouts. Dat concept slaat het midden tussen een reguliere steekas en een authentieke quick release, om daarmee dus – zoals de naam impliceert – het snel uitnemen van het achterwiel te faciliteren.
Geometrie
De geometrie is duidelijk geïnspireerd op die van de SuperSix Evo-aero-racefiets. Juist, een wegfiets dus. De trapas staat dan ook laag, wat veel stabiliteit op snelheid geeft. En terwijl Cannondale aangeeft dat je ‘op zich wel’ 650b wielen kunt monteren, geven ze expliciet de waarschuwing dat je goed moet blijven opletten dat de trapas niet té laag komt. 650b wielen met dikkere banden resulteren in de regel namelijk nog altijd in een kleiner totale diameter dan 700c wielsets met 33-45 mm rubber.
Vooraan hebben de SuperSix Evo CX en SE Cannondale’s ‘OutFront’ geometrie. Hierbij wordt een – zeker voor gravel- en crossbegrippen – vrij vlakke 71º (70º voor het 46 cm frame) stuurhoek gecombineerd met een relatief grote vorksprong van 55 mm. Dit maakt dat het voorwiel wat verder naar voren staat (what’s in a name…), maar dat de naloop toch vrij kort is, waardoor ze stabiliteit én een relatief ‘snel’ stuurgedrag weten te combineren.
Cannondale SuperSix Evo CX
Momenteel heeft Cannondale maar één SuperSix Evo CX in het programma. Die heeft een prijs van € 4.199. Deze komt met een Sram Force 1 11-speed groepset. De DT Swiss R470 db velgen zijn rond Formula naven gespaakt en hebben Vittoria Terreno Mix TNT 700c x 33 tubeless ready er om heen. Uiteraard zijn er volop Cannondale-componenten, zoals de BB30a aluminium OPI-crankset en de HollowGram 27 SL Knot carbon zadelpen.
Cannondale SuperSix Evo SE
De gravelracer – SuperSix Evo SE – is er ook maar in één uitvoering. Hij kost € 4.699. En dat betekent dus dat je voor € 500 méér dan de CX een Sram Rival eTap AXS 2×12-speed draadloze aandrijflijn krijgt. En ook nog DT Swiss CR-1600 Spline wielset. Wat ons betreft dus dé betere deal. Deze bike komt standaard met 700c x 40 mm Vittoria Terreno Dry banden. De cockpit onderdelen komen nagenoeg overéén met die van de SuperSix Evo CX, al heeft de zadelpen bij de SE een offset.
Verkrijgbaarheid
Verkrijgbaarheid van fietsen en fietsonderdelen is in deze tijd niet vanzelfsprekend. Niettemin geeft Cannondale aan dat je eind september/begin oktober al enige SuperSix Evo CX en SE-modellen in de showroom van de Cannondale-dealer kunt verwachten.
Bron en meer info: www.cannondale.com