Wie bij Cannondale gaat winkelen voor een gravelbike kan kiezen uit de SuperX en de Topstone. Die SuperX is onlangs nog (als vervanger van de SuperSix Evo) van een extra dosis racegenen voorzien en dus als loepzuivere gravelracer verder aangescherpt. De Topstone Carbon is Cannondale’s meer gemoedelijke, breder inzetbare offroader met krom stuur. En ook die krijgt nu een nieuw frame. Door de bank genomen blijft ook de nieuwe carbon Topstone in 2025 die uitgesproken gravelbike die Cannondale al in 2019 introduceerde, inclusief de unieke comfortconstructie en optionele Lefty Oliver-voorvork. Maar ook nu heeft Cannondale z’n karaktereigenschappen verder vergroot.
Cannondale Topstone Carbon 2025
Gebleven: Kingpin-comfortconstructie
Hét uithangbord bij de Topstone is uiteraard de Kingpin-comfortconstructie. Die wordt ook bij deze nieuwe versie toegepast. Bij dit concept zijn er flexzones zijn in de liggende achtervork, de onderaan zitbuis en de bovenbuis aangebracht, gecombineerd met een scharnierpunt mét lagers tussen de staande achtervork en de zitbuis. Het idee hierbij is dat dit alles dusdanig kan vervormen (‘flexen’), dat er zo’n 30 millimeter veerweg ontstaat, gemeten ter hoogte van het zadel. Het in- en uitveren gebeurt dus zonder hulp van een losse lucht- of spiraalveer en een demper, maar puur op basis van de stijfheid van het carbon in deze flexzones. Die fungeren dus als bladveren. Omdat de verbinding tussen staande achtervork en de zitbuis de meeste verdraaiing heeft, heeft Cannondale de Topstone daar een lagerpunt met glijlagers aangebracht.
Hieronder een animatie van de 2019-versie van de Topstone, waarbij je de flext in het frame kunt zien. Bij de 2025-versie van de Topstone werkt dit nog exact hetzelfde.

Framedetails
Naast de Kingpin-constructie is ook het silhouet van de nieuwe Topstone zo goed als gelijk gebleven. Her en der zijn de buisvormen wat veranderd, maar veel is het niet. In en op de voordriehoek van het frame vind je montagepunten voor bidons en een bovenbuistas. Op de starre carbon voorvork vind je aan weerszijden ook nog eens drie montageposities.
Cannondale heeft de update aangegrepen om de kabels en remleiding(en) nu via het bovenste balhoofdlager het frame in te voeren. Ook is de Topstone nu compatibel met Srams fullmount-derailleurs, in voorbereiding op de het 13-speed offensief dat Sram na de introductie bij z’n Red XPLR-groep ongetwijfeld doorvoert naar de andere groepen. Voor reguliere derailleurs monteer je in het uitvaleinde de universal derailleur hanger (UDH).
Bredere banden
Het nieuwe frame en de nieuwe carbon voorvork bieden ruimte aan bredere banden. Kon je bij de vorige generatie nog maximaal 47 millimeter breedte monteren, nu kun je bij het achterwiel tot 52 millimeter gaan. De carbon voorvork biedt zelfs ruimte tot 56 millimeter breed rubber. Heb je vooraan de Lefty Oliver geveerde voorvork, dan ben je vooraan nog wel gelimiteerd tot maximaal 47 millimeter. De éénpotige geveerde voorvork met 40 millimeter veerweg dateert uit een tijd dat 47 millimeter al als ‘erg breed’ werd betiteld want het is immers een gravelbike en géén mountainbike. Het is overigens niet de breedte die werkelijk de limiet is, maar de beperkte hoogte tussen het wiel en de vorkkroon. Een bredere band is namelijk ook hoger. En bij het volledig inveren komt een band breder (en dus óók hoger) dan een 47 millimeter dan ook in aanraking met de vorkkroon. Een snelle, ongeplande afstap voorover is dan gegarandeerd.
Stashport frameopslag
In tegenstelling tot de vorige generatie heeft de nieuwe Topstrone nu een gat in de onderbuis zit. Zoals zoveel merken brengt Cannondale daarmee ook de optie om spullen op te bergen ín het frame. Stashport noemt Cannondale dit en je krijgt er standaard de Stashbag bij. In dit etui van sterk maar licht ripstop-nylon berg je je reparatiespullen eenvoudig en rammelvrij op in de onderbuis.
Lefty Oliver
De Topstone blijft beschikbaar met de zo voor Cannondale kenmerkende Lefty-voorvork, in de graveluitvoering Lefty Oliver genaamd. Deze enkelzijdige voorvork biedt in tegenstelling tot de vorige generatie niet 30 maar 40 millimeter veerweg. De constructie is niet alleen omwille van de looks uniek. Drie rijen naaldlagers zorgen er namelijk voor dat er geen verdraaiing tussen boven- en onderpoot voorkomt. Die hebben als extra bijkomstigheid dat de wrijving tussen de boven- en onderpoot onder rijbelasting lager is dan bij voorvorken met glijlagers. Een Lefty spreekt daardoor soepeler aan dan conventionele geveerde voorvorken. En juist bij de ‘slechts’ 40 millimeter veerweg geeft dat dus extra comfort en tractie. En in tegenstelling tot wat je zou verwachten is de gehele Lefty-constructie zowel in de rijrichting als qua torsie stijver dan een geveerde voorvork met twee vorkpoten en glijlagers.
De Lefty Oliver heeft een luchtveer die uiteraard instelbaar is. Met volume spacers kun je de veercurve aanpassen. Geen zin in deinen bij het trekken van een sprintje? Je zet het de voorvork op slot met de hendel bovenop de vorkkroon. Een overdrukbeveiliging zorgt er voor dat de voorvork toch inveert zodra het voorwiel een grover obstakel raakt.
Of dit alles werkt? Testrijder Frank was er tijdens zijn gravelescapades in Slovenië behoorlijk van onder de indruk, zoals je in zijn test van de vorige generatie Topstone Carbon 2 Lefty kunt lezen.
Met een gewicht van 1.370 gram is de Lefty Oliver zo’n 50 gram zwaarder dan de Fox 32 Taper-Cast Factory-voorvork en zo’n 70 gram zwaarder dan de Rudy XPLR Ultimate van RockShox.
Geometrie
Het frame mag dan wel volledig nieuw zijn, qua geometrie verschilt de 2025-Topstone niet extreem van zijn voorganger. De reach en stack zijn redelijk hetzelfde. Dat geldt ook voor de effectieve zitbuishoek, die bij alle framematen dus nog steeds 73,1 graden bedraagt. De voorvork staat echter wel onder een iets flauwere hoek. Althans, voor alles behalve de kleinste framemaat; daar was de balhoofdbuishoek 70 graden en blijft dat. Bij alle andere frames is die hoek van 71,2 graden afgevlakt naar 70,7 graden. Aangezien de vorksprong met 55 millimeter nog steeds hetzelfde is, is de naloop nu dus iets korter. Die combinatie geeft iets meer stabiliteit rechtuit, zonder dat het stuurgevoel trager wordt.
Cannondale Topstone 2025: tien modellen
De nieuwe Topstone Carbon is voor modeljaar 2025 te krijgen in tien uitvoeringen. Slechts één daarvan komt standaard met de geveerde Lefty Oliver-voorvork. Bijzonder genoeg is dat met een prijs van 6.899 euro niet de duurste Topstone. Die prijs (…) is namelijk weggelegd voor de Topstone Carbon LTD Di2 van 7.499 euro. Je hebt deze derde generatie Topstone Carbon vanaf 3.299 euro.
Er is nog geen Lab71-versie aangekondigd. Lab71 is voor Cannondale wat AMG voor Mercedes en M voor BMW is. Bij de vorige generatie Topstone was de Lab71 een exclusief frame, dat door een andere samenstelling van het carbon zo’n 160 gram lichter was. Het ligt uiteraard in de lijn der verwachting dat Cannondale van de 2025-versie van de Topstone op den duur óók een Lab71-variant zal brengen.

Topstone Carbon 3: met of zonder voorderailleur – 3.299 euro
Bij de Topstone Carbon 3 geeft Cannondale je de keuze: wil je mét of zonder voorderailleur gravelen? In alle gevallen schakel je dan met Shimano GRX 12-speed onderdelen en rol je op wielen met aluminium WTB ST i25-velgen en Shimano TC500-naven. En je keuze heeft bovendien géén impact op de prijs; die is namelijk voor alle Topstone Carbon 3-modellen 3.299 euro.
*Gewichten volgens opgave Cannondale, gewogen met framemaat 56 en mét binnenbanden.
Bron en meer info: cannondale.com