Cannondale’s trailbike, de Habit met 140 mm veerweg vooraan en 130 mm veerweg achteraan, draait alweer eventjes mee. Geïntroduceerd in 2019 is-ie, of beter, was-ie er in carbon en aluminium, waarbij het veersysteem specifiek was afgestemd op de verschillende framematen. Daarmee maakte Cannondale als grote fabrikant wel een statement. Want hoewel het logisch is dat een grotere bike ook een zwaardere berijder krijgt en daarmee een ander zwaartepunt, is het best duur en ingewikkeld om voor iedere framemaat een specifieke veersysteen te maken. En dat doen dan ook nog maar weinig fabrikanten.
Onder de streep bleek de vorige Habit een breed inzetbare bike. En met z’n looks viel-ie goed in de smaak bij een breed publiek. Maar dat iets goed is, wil nog niet zeggen dat het beter kan. Althans, dat is nog steeds hoe het werkt. Na vier jaar scherpt Cannondale de Habit daarom aan. Getuige het aanbod op de website van Cannondale vooralsnog alleen in aluminium, maar een carbon uitvoering kan dan niet meer ver weg zijn. Vooral ook omdat Cannondale geen carbon Habits meer op z’n site heeft staan.
Cannondale Habit aluminium 2023: nieuw frame met nieuwe geometrie
Het is je vergeven als je niet direct de nieuwigheden ziet. Maar de vernieuwingen zijn er wél. De meest in het oog springende is de zitbuiscontructie én de plaatsing van het scharnierpunt op de zitbuis. Bij de (inmiddels) vorige Habit zit het scharnierpunt van de hevel tussen staande achtervork en achterdemper exact óp de zitbuis. En omdat dit scharnierpunt ‘in het frame’ best ver naar voren zit, heeft de zitbuis een behoorlijke knik naar voren en is de zitbuis dus relatief vlak.
Nu kun je zo’n wijziging als een visueel punt afdoen, maar feit is dat de effectieve zitbuishoek daardoor – voor hedendaagse begrippen – bij het vorige model relatief vlak was. Nadeel van zo’n constructie: hoe hoger je je zadel zet, hoe verder je naar achteren zit. En dat heeft nogal een effect op de verdeling van het gewicht over beide wielen. Een té groot effect misschien zelfs, want met de nieuwe 2023 aluminium Habit lijkt Cannondale dit punt te aan te pakken. En dat blijkt ook wel uit de geometrietabel. De effectieve zitbuishoek is nu 77,5 graden; dat is drie graden steiler (!) dan de vorige generatie. Tegelijkertijd is de reach verder vergroot, om de afstand tussen zadel en stuur enigszins hetzelfde te houden. Vooraan is de voorvork een halve graad vlakker gezet en staat nu onder 65,5 graden.
Geen flipchip, wél nog 27.5 inch wielen in kleinste frame
De flipchip die de vorige generatie nog had om de geometrie iets te verstellen, is te komen vervallen. Wat wel hetzelfde is gebleven is dat framemaat XS met 27.5 inch wielen komt. De overige framematen rollen op 29 inch wielen.
Meer standaard
Verder is het opvallend te noemen dat Cannondale de kenmerkende eigen standaarden verder vaarwel zegt. Bij de introductie van de nieuwe Topstone gravelbike zagen we al dat de asymmetrische achtervork werd ingeruild voor een symmetrische inbouwbreedte van de achternaaf. Ook bij de 2023 aluminium Habit zien we dat Cannondale een ‘normale’ symmetrische 148 mm inbouwmaat voor het achterwiel toepast. En in tegenstelling tot de pressfit-passing voor de trapaslagers bij de vorige Habit, heeft de nieuwe aluminium Habit een bracket-pot met schroefdraad. Daarnaast mag het geen verrassing zijn dat Cannondale z’n nieuwe trailbike uitvoert met een universal derailleur hanger (UDH) om compatibiliteit met Srams nieuwste generatie aandrijfgroepen te waarborgen. Tot slot is het vermeldenswaardig dat Cannondale bij deze nieuwe aluminium Habit de kabels vooraan het frame via de zijkant invoert… en niet via het bovenste balhoofdlager, zoals tegenwoordig zo in zwang is.
Cannondale Habit 3 2023: € 3.999
Het (voorlopige?) topmodel voor 2023 met het nieuwe aluminium frame is de Habit 3. Deze bike is voorzien van een RockShox Pike Select voorvork met 140 mm veerweg. De 130 mm veerweg achteraan wordt in bedwang gehouden door een RockShox Deluxe Select+ DebonAir-achterdemper. De shifter, derailleur, cassette, crank én ketting zijn Sram NX Eagle. Remmen doe je Sram G2-schijfremmen. Rond Shimano MT400-naven spaakt Cannondale een setje Stan’s NoTubes Arch D aluminium velgen met daarop Maxxis Dissector (voor) en Rekon-banden (achter). Zoals het een trailbike betaamt komt de Habit 3 standaard met een dropper-zadelpen; in dit geval een TranzX.
Cannondale Habit 4 2023: € 2.699
De aluminium Habit 4 is Cannondales opstapper in het trailbike-segment. Het frame is identiek aan dat van de Habit 3, maar is vooraan voorzien van een RockShox Recon RL voorvork met 140 mm veerweg. De achterdemper is eveneens van RockShox en wel de Delux Select DebonAir. De aandrijving komt van Shimano en betreft 12-speed onderdelen uit de Deore-groep, gecombineerd met een KMC-ketting. Ook de Habit 4 heeft Shimano MT400-naven, maar zijn nu gespaakt met WTB STX i25 aluminium velgen met daarop Maxxis Dissector en Rekon-banden. Tot slot heeft de Habit 4 een TranzX-dropper.
Bron: cannondale.com