Cannondale zette de Topstone Carbon in 2019 naast de aluminium Topstone in het programma. Die aluminium-versie deed in 2017 zijn intrede als de eerste volwaardige, breed inzetbare gravelbike van het merk. Maar meer dan de naam deelden beide modellen niet. Sterker; de verschillen konden haast niet groter zijn. Want de Topstone Carbon is dankzij zijn Kingpin-veersysteem echt een heel andere gravelbike. Met de afgelopen jaar geïntroduceerde SuperSix Evo SE als toegewijde gravelracer, evolueert de Topstone Carbon nog verder als allrounder.
Kingpin-veersysteem
Wat die Kingpin-constructie is? Het is een concept waarbij er flex-zones zijn toegepast in de liggende achtervork, de onderaan zitbuis en de bovenbuis, gecombineerd met een scharnierpunt met lagers tussen de staande achtervork en de zitbuis. Het geheel kan dusdanig ‘flexen’ dan er zo’n 30 mm veerweg ontstaat voor het zadel én zo’n 10 mm bij de achternaaf. Zo is er beduidend méér comfort dan een ongeveerd frame te creëren, zonder de complexiteit van een veersysteem met een demper zoals op een fullsuspension mountainbike. De flex-zones fungeren daarbij dus als bladveren en dempen dus trillingen. En omdat de verbinding tussen staande achtervork en de zitbuis de meeste verdraaiing heeft, heeft Cannondale de Topstone daar een lagerpunt gegeven. Hieronder een animatie van de 2019-versie van de Topstone, waarbij je de flext in het frame kunt zien.
Lichter
Voor de 2022-carbon Topstone heeft Cannondale deze lagering echter gewijzigd van afgedichte cartridgelagers naar meer eenvoudige glijlagers. Naast onderhoudsvrijer zijn die een stuk lichter. In zijn geheel zegt Cannondale zo’n 100 gram van het frame te hebben geschaafd.
Geheel nieuw frame
De 2022-Topstone Carbon is nu ook geschikt voor banden tot 45 mm breedte, wanneer je de grootste velgdiameter van 700c hebt. Voorheen was-ie ontworpen voor 40 mm brede banden. Wil je nóg breder, dan kun je nu 27,5 x 2,1” banden kwijt met nog steeds 6 mm ruimte tussen de achtervork aan beide zijde van de band.
Maar dat is niet het enige dat is veranderd aan het frame. Want al valt het misschien in eerste instantie niet zo op, Cannondale heeft het hele Topstone Carbon-frame van balhoofd tot dropouts vernieuwd.
De knik in de staande achtervork bij de vorige generatie, is nu verplaatst naar de liggende achtervork. En de remklauw zit nu niet tússen de liggende en staande achtervork, maar juist bovenop de staande achtervork. Een bijzondere zet, want de remklauwen voor racefietsen (en gravelbikes) en hun flatmount-standaard werden juist destijds ontwikkeld om zo compact mogelijk binnen de achterdriehoek te passen. Maar de keuze is met het oog op het Kingpin-veerconcept wel begrijpelijk. Want de liggende achtervork moet juist flexen en door de remklauw daar weg te halen, is er zo méér achtervorklengte beschikbaar om dat te doen. En dat komt de duurzaamheid beslist ten goede, aldus Cannondale.
‘Standaard’ dropouts en bedrade trapaspot!
En nu we het toch over de achterkant van het frame hebben: bij deze 2022-versie van de Topstone Carbon zegt Cannondale zijn Asymmetric Integration (Ai) offset van de dropouts en dus achternaaf vaarwel. Bij Ai stond de achternaaf 6 mm uit het midden van de velg. Dat gaf in het achterwiel weerszijde een meer gelijke spaakspanning. Gunstig voor de duurzaamheid, ongunstig wat compatibiliteit. Ook de Speed-release quickrelease-steekas en de specifieke dropouts zijn verdwenen. Dat betekent dus dat de nieuwe Topstone gravelbike compatibel is met marktcomforme wielen en steekassen.
Nog een opvallende wijziging: de vernieuwde Topstone Carbon heeft een standaard trapaspot met BSA-schroefdraad (!). Cannondale maakt dus korte metten met zijn eigen afwijkende ‘standaarden’. Ze waren immers zelf de ontwikkelaar van het BB30 Pressfit-concept.
Montagepunten en SmartSense
Het frame is voorzien van diverse montageposities. Op de zitbuis kan een bidonhouder worden gemonteerd. Bovenop de onderbuis zijn meerdere punten opgenomen voor een bidonhouder. Ook onderop de onderbuis vind je nog een montagepositie. Bovenop de bovenbuis kan een toptube bag worden gemonteerd. De voorvork heeft op zijn beurt diverse posities voor extra ‘wat dan ook’. Nabij de achternaaf zijn montagepunten voorzien voor een spatbord. Op de staande achtervork is er nog ook een afneembaar montagepunt voor een spatbord.
Verder vind je op de onderbuis van de 2022-Topstone Carbon gravelbike Cannondale’s nieuwe ‘StrapRack’. Onder het riempje kun je reservemateriaal kwijt. Dit is ook de plek waar Cannondale zijn SmartSense-module monteert. Dit is een intelligent systeem dat communiceert met adaptieve verlichting en een optionele Garmin Varia-radar die berijder feedback geeft over achteropkomend verkeer. Bij verschillende modellen (zie verderop in dit artikel) levert Cannondale de SmartSense-module in plaats van de StrapRack. Een combinatie van beide kan helaas niet.
Geometrie
Op het gebied van de geometrie heeft Cannondale de 2022-versie van de Topstone Carbon niet extreem veranderd ten opzichte van de eerste generatie. Nog altijd heeft-ie de OutFront-stuurgeometrie. Hierbij combineert Cannondale een relatief grote (55 mm) vorksprong met relatief steile stuurhoek. Daarmee slaan ze het midden tussen een snel stuurgevoel en meer stabiliteit. Bovendien staat het voorwiel wat verder naar voren, wat minder snel tot een aanvaring tussen je voeten en het voorwiel leidt bij het sturen.
De hoeken zijn niet veranderd. Dat betekent een balhoofbuishoek van 70º bij de extra small en 71,2º bij de small tot en met de extra large. De effectieve zitbuishoek is bij alle framematen 73,1º. De wielbasis bij de extra small, large en extra large marginaal langer terwijl deze bij de small en medium gelijk is gebleven.
Verder is de bovenbuis wat lager gezet. Ook is de trapas lager gepositioneerd. Beide om zodoende meer vertrouwen en stabiliteit te geven, zo zegt Cannondale in zijn persbericht. De trapas staat bij alle framematen inderdaad lager, maar is niet hetzelfde voor elke framemaat. Dit past in het Proportional Response-concept van het merk, waarbij ze geometrie en frameconstructie per framemaat aanpassen om globaal dezelfde soort rijeigenschappen te geven.
Starre vork, Lefty Oliver en 650b
Cannondale levert ook de 2022 Topstone Carbon in verschillende versies, waarbij je een starre voorvork of Cannondales eigenzinnige Lefty Oliver met 30 mm veerweg kunt kiezen. Die was voorheen voorbehouden aan de modellen met 650b-wielen, maar is vanaf nu te vinden op de Topstone Carbon 1 Lefty en Topstone Carbon 2 Lefty in combinatie met 700c-wielen. 650b-wielen zijn echter nog steeds een optie. Al deze variates hebben natuurlijk een uitwerking op de geometrie, zoals je hieronder ziet.
2022 Cannodale Topstone carbon gravelbike: 7 modellen
Cannondale levert de nieuwe Topstone Carbon in 2022 in zeven uitvoeringen. Dat begint met de Topstone Carbon 4 voor € 2.949, verkrijgbaar in twee kleuren en alleen met 700c-wielen. De Topstone Carbon 3 is verkrijgbaar met 650b en 700c wielen voor € 3.399. Cannodale levert de Topstone Carbon 2 vervolgens voor voor € 5.199 met maar keuze de Lefty Oliver geveerde voorvork met 30 mm veerweg, of met een carbon starre voorvork met en de SmartSense module en adaptieve verlichting. Bovenaan het programma staat de Topstone Carbon 1 voor € 8.999. Ook hierbij kun je kiezen uit de éénbenige geveerde voorvork of de SmartSense module, waarbij je dan het meest uitgebreide SmartSense-pakket krijgt inclusief de Garmin Varia Radar en adaptieve verlichting.
Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty – € 8.999
Topstone Carbon 1 RLE (SmartSense) – € 8.999
Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty – € 5.199
Topstone Carbon 2 L (SmartSense) – € 5.199
Cannondale Topstone Carbon 3 – € 3.399
Topstone Carbon 3 650b – € 3.399
Cannondale Topstone Carbon 4 – € 2.949
Bron en meer info: www.cannondale.com