Canyon Grizl: de nieuwe ‘do-anything, go-anywhere’ gravelbike

Meer capabel, meer allround looks

Met de introductie van de Grail met zijn bizarre ‘Double Decker’ cockpit in 2018 brak Canyon het internet, zoals ze zelf zeggen. Een nekkendraaier voor hen die asfalt en offroad secties willen combineren. Maar ‘gravelen’ is meer dan dat alleen. Daarom introduceert Canyon nu de Grizl gravelbike, en die is méér capabel, maar heeft meer ‘allround’ looks.
Canyon Grizl carbon gravelbike

Canyon Grizl allrounder naast Grail gravelracer

Gravelbikes zijn ontegenzeggelijk populair. En een vast thema bij elk gravel-specifiek product is dat ‘gravelen’ nog altijd een erg breed genre is. Het is dus ook een dankbare tak van sport voor fabrikanten om allerlei producten te ontwikkelen. Canyon zette met de Grail een erg uitgesproken carbon gravelbike neer. Méér comfort (bij het rijden met de handen boven op het stuur) was het uitgangspunt voor de fabrikant uit Koblenz om het samenspel van het unieke stuur en specifieke frame – beide geheel in carbon – te ontwikkelen. Maar dankzij zijn bizarre cockpit een gravelbike die toch wel de grenzen van bikers zelf opzoekt binnen een genre waarvan fabrikanten beweren dat er juist geen grenzen zouden zijn. Paradoxaal een prestatie op zich.

Maar Canyon snapt zelf ook wel dat die Grail erg uitgesproken is. En dat-ie daardoor niet iedereen past, waarmee ze dus ook een deel van de markt missen. En in Koblenz snappen ze óók dat er legio gravelbikers zijn die niet alleen de grenzen opzoeken van esthetiek – hoe functioneel ook, maar ook ten aanzien van wát je met een gravelbike kunt. Het toepassingsgebied van de Grail houdt het midden tussen asfalt en gravelstroken. Bredere banden maken gravelbikes meteen méér capabel en dat is hét thema (naast een ‘normaal’ stuur) van de nieuwe Grizl; Canyon’s nieuwe gravelbike. Of zoals ze zelf de nieuwe Grizl noemen: “do-anything, go-anywhere, all-you-might-ever-need gravelbike”.

Canyon

Dikker rubber; één wielmaat

Maar in tegenstelling tot wat op dit moment gebruikelijk is, biedt Canyon met de nieuwe Grizl niet simpelweg een gravelbike aan waarin je 700c of 650b wielen kunt monteren. Waarbij je bij de kleinste diameter van de twee dat combineert met breder, meer volumineus rubber. Méér volume geeft meer comfort en meer tractie off road. En daardoor een breder inzetbereik.

Canyon Grizl carbon gravelbike

Moeilijk doen gaat met dikker en groter rubber makkelijker.

Canyon refereert in het persbericht over zijn nieuwe Grizl gravelbike aan de discussie over wieldiameter bij mountainbikes. Daarbij zijn inmiddels veruit de meeste bikers wel overtuigd zijn van het gegeven dat een groter wiel makkelijker rolt. Een 650b-setup met dikke banden is in veel gevallen ook nog steeds kleiner qua diameter dan de 700c-setup die in dezelfde fiets past, met een kleinere band. Dus ook al geeft 650b x dikke band je méér comfort, je levert iets in op rolweerstand op harde(re) ondergrond.

Bij de ontwikkeling van de Grizl gravelbike is het uitgangspunt van Canyon dan ook geweest om alles te maximaliseren. Dat betekent onder de streep dat de Grizl bewust ontwikkeld is voor één wielmaat. Nou ja, soort-van, althans. Want van de 7 (!) verkrijgbare framematen rollen de 2XS en XS standaard op 650b-wielen, de rest op 700c. Wat in elk geval voor alle framematen op gaat is dat je deze diameter(s) combineert met banden van 45 tot 50 mm. In combinatie met 45 mm banden kun je overigens ook nog steeds spatborden monteren.

Canyon Grizl gravelbike 700c

SL en SLX-carbon

De nieuwe Grizl gravelbike is er alleen in het carbon, maar wél in twee smaken: SL en SLX, de twee typische benamingen voor een licht en nóg lichter carbon frame bij Canyon. Het SLX-frame zou 950 gram wegen, inclusief de lak en losse framedelen (zoals derailleurpat). Welke framemaat dit betreft, zegt Canyon niet. Ook vermeldt Canyon in het persbericht niet wat het gewicht is van het SL-frame, maar verwacht dat dit gemiddeld zo’n 200-250 gram méér zal zijn dan dat van de SLX.

Canyon Grizl carbon gravelbike

Canyon Grizl carbon gravelbike

Overigens zit een aluminium exemplaar óók nog in de pijplijn. Opvallend genoeg noemt Canyon dit nu al in het persbericht van deze carbon Grizl gravelbike, maar mét de opmerking dat men ‘zoals met alles in 2021’ wat geduld moet betrachten.

Framedetails

Een breed inzetbare gravelbike móet nokjes hebben voor het kunnen monteren van… ‘alles’. Canyon gaat er alleen prat op dat de nokjes bij de Grizl niet al te opzichtig zijn, want niet iedereen sleept een tent en proviand voor een wereldomcirkeling mee op elke rit.

Canyon Grizl carbon gravelbike

Met de meer reguliere stuurpen/stuur-setup bij de Grizl is het thema ‘comfort’ dat bij de Grail prevaleerde, niet geheel van tafel. Canyon monteert namelijk op alle beschikbare modellen standaard een VCLS carbon zadelpen. Op de duurste is dat de S15 VCLS 2.0; Een bijzonder comfortabele pen, zoals we zelf ondervonden.

Verder is het Grizl-frame compatibel met een dropper zadelpen, waarbij je de kabel dus binnen door het frame monteert. Een voorderailleur kun je ook nog steeds kwijt. Tot slot meldt Canyon dat de Grizl standaard is uitgevoerd met 160 mm remschijven, maar dat met adapters 180 mm exemplaren óók mogelijk zijn. Handig voor de zwaardere rijders en/of bikepackers die hun halve huisraad mee willen zeulen.

Canyon Grizl carbon gravelbike

Een voorderailleur is ook nog steeds te monteren. Merk overigens op dat rondom alle montagepunten op het frame een opdruk staat met de boutspecificaties (afmetingen en aanhaalmoment).

Apidura tassen voor je Grizl-gravelbike

Specifiek voor de Grizl gravelbike heeft tassenmaker Apidura een complete set tassen ontwikkeld. De ‘Apidura X Canyon’-range aan tassen zijn gebaseerd op Apidura’s Race en Backcountry Series en omvat een Saddle Pack met 5 liter inhoud, Frame Packs in twee verschillende afmetingen (2.4 liter voor framematen 2XS-L en een 4 liter versie voor de XL en 2XL framematen). Tot slot is er nog een Bolt-On Top Tube Pack met een inhoud van 1 liter.

Geometrie

Canyon’s nieuwe Grizl wijkt slechts op subtiele punten af van de Grail gravelbike wat betreft geometrie. Dat betekent dus dat-ie ook relatief lang is, waarbij Canyon dat compenseert door relatief korte stuurpennen te monteren. Ten opzichte van de Grail is de liggende achtervork 5 tot 10 mm langer en de stuurhoek is bij sommige framematen 0,25º steiler.

Canyon Grizl gravelbike geometrie

Canyon Grizl gravelbike: 7 uitvoeringen en meteen leverbaar

Naast een brede maat-range zet Canyon de Grizl gravelbike ook breed neer qua afmontagevarianten. Zo zijn er maar liefst 7 uitvoeringen beschikbaar, waarbij je op een carbon Grizl kunt gravellen vanaf € 1.999. Het topmodel, de CF SLX 8 met dus het lichtste frame en Shimano GRX Di2 2×11 aandrijving kost € 4.599. Voor € 100 minder is-ie ook verkrijgbaar met Campagnolo Ekar. Opvallend bij dit alles is dat de prijzen voor veel varianten steeds meer schurken aan dat wat niet-internet-concurrenten voor dezelfde afmontage vragen. Ook opvallend is dat géén enkele Grizl is afgemonteerd met Sram groepsets.

Een verder saillant detail is dat alle modellen direct te bestellen én leverbaar zijn – zolang de voorraad strekt, uiteraard. En dat, dat kan in deze tijd vrij snel veranderen…

Canyon Grizl gravelbike 2021 specificaties

Voor € 1.999 heb je al de Grizl CF SL 6, met onder meer Shimano GRX 400 2×10-aandrijving.

Canyon voert vaak één of meer damesspecifieke bike bij elk model. In dit geval is er alleen de Grizl CF SL 7 WMN. Die heb je voor € 2.299 en is er alleen in de maten 2XS, XS, S en M.

Campagnolo Ekar behoort óók tot de opties. Op de Grizl CF SLX heb je deze Italiaanse offroad groepset voor € 4.499.

Bron en meer info: www.canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments